Moixi Skrevet 21. juli 2016 #1 Skrevet 21. juli 2016 Hei! Jeg skal kjøpe meg ny data, men kan veldig lite om data generelt. Trenger hjelp! Det jeg trenger er en data som: 1. Har svært god plass (jeg er fotograf og 200GB minne er langt ifra nok...) 2. Er bærbar og lett - jeg skal også bruke den som studie-PC og kommer til å bære den til å fra skolen. 3. God oppløsning, men ikke altfor stor skjerm, 15,6'' er mer enn nok. 4. Er rask og har god ytelse, helst dobbeltkjerne. 5. SSD type og Windows (7 eller 10, spiller ingen rolle.) Ja, det er vel det. Før har jeg hatt msi og hp, liker begge veldig godt - problemet er plassen og at de blir svært trege jo flere bilder jeg legger inn.... -Takk for hjelp og alle svar!
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #2 Skrevet 21. juli 2016 lurer virkelig på hvor dårlige pcer folk har vist bilder gjør den tregere Anonymkode: b6c64...2b1
Moixi Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #3 Skrevet 21. juli 2016 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: lurer virkelig på hvor dårlige pcer folk har vist bilder gjør den tregere Anonymkode: b6c64...2b1 Vel, når du har rundt 50 000 bilder, så er det ikke så merkelig.... Tar mye plass, og jo mindre plass - jo tregere går det... Endret 21. juli 2016 av Moixi
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #4 Skrevet 21. juli 2016 Jeg fikk denne i posten idag Har også et tonn med bilder og bruker pcen ellers til skolearbeid og surfing, ikke noe gaming eller noe styr. Bruker også eksterne harddisker for minne, rydder jevnlig i dokumentene. https://www.komplett.no/product/874794/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/acer-aspire-e5-573g-156-fhd-matt# Anonymkode: 5b25e...ead
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #5 Skrevet 21. juli 2016 14 minutter siden, Moixi skrev: Vel, når du har rundt 50 000 bilder, så er det ikke så merkelig.... Tar mye plass, og jo mindre plass - jo tregere går det... Jeg har 4 TB med film på dataen og den har ikke blitt tregere. Anonymkode: b6c64...2b1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #6 Skrevet 21. juli 2016 Kjøp en ekstern hardisk. Anonymkode: 4e5f7...5f8
Moixi Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #7 Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 4 TB med film på dataen og den har ikke blitt tregere. Anonymkode: b6c64...2b1 Wow, hvilken pc har du??
Moixi Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #8 Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøp en ekstern hardisk. Anonymkode: 4e5f7...5f8 Har gjort det, men det er liksom bare back-up i tillfelle datamaskinen skulle krasje...
Moixi Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #9 Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk denne i posten idag Har også et tonn med bilder og bruker pcen ellers til skolearbeid og surfing, ikke noe gaming eller noe styr. Bruker også eksterne harddisker for minne, rydder jevnlig i dokumentene. https://www.komplett.no/product/874794/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/acer-aspire-e5-573g-156-fhd-matt# Anonymkode: 5b25e...ead Skjekket den ut, virker utrolig bra! Kommer nok til å vurdere den ja Tusentakk!
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #10 Skrevet 21. juli 2016 Når det gjelder specs til en bærbar maskin som skal brukes til foto ville jeg statset på en bærbar som minimum har: 256 gb ssd 8gb ram (fordel hvis maskinen kan oppgraderes til 16gb ram) i5 prosessor (helst i7) skylake prosessor. Ikke under 3gbhz. Minimum dual-core. Helst quad-core. Jo flere kjerner jo bedre. Lightroom og photoshop er prosessorkrevende. Viktigere å priorietere prosessor og ram fremfor grafikk hvis det er foto du skal bruke pcen til og ikke så mye gaming. Skjermkort er ikke negativt selvfølgelig, men hvis du ikke driver med hardcore redigering i photoshop med 40 layere så går det greit uten. Matt IPS skjerm med 1920x1080 oppløsning og mest mulig lysstyrke på skjermen. Ikke under 250 cd/m2. Helst 300 cd/m2. God fargegjenvielse er en bra ting. Billigere pcer har ofte mindre kontrast og er blassere. Asus Zenbook, Dell XPS og Apple macbook pro er greite merker å satse på med tanke på skjermkvalitet. Et annet alternativ er å kjøpe en bærbar som ikke nødvendigvis har en toppskjerm (billigere), men god prosessor og mye ram og eventuelt koble til en ekstern monitor. Vet ikke om dette er til hjelp, men anbefaler å sjekke litt rundt på nett og lese noen anmeldelser. Anonymkode: 38d14...c82
Moixi Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #11 Skrevet 21. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder specs til en bærbar maskin som skal brukes til foto ville jeg statset på en bærbar som minimum har: 256 gb ssd 8gb ram (fordel hvis maskinen kan oppgraderes til 16gb ram) i5 prosessor (helst i7) skylake prosessor. Ikke under 3gbhz. Minimum dual-core. Helst quad-core. Jo flere kjerner jo bedre. Lightroom og photoshop er prosessorkrevende. Viktigere å priorietere prosessor og ram fremfor grafikk hvis det er foto du skal bruke pcen til og ikke så mye gaming. Skjermkort er ikke negativt selvfølgelig, men hvis du ikke driver med hardcore redigering i photoshop med 40 layere så går det greit uten. Matt IPS skjerm med 1920x1080 oppløsning og mest mulig lysstyrke på skjermen. Ikke under 250 cd/m2. Helst 300 cd/m2. God fargegjenvielse er en bra ting. Billigere pcer har ofte mindre kontrast og er blassere. Asus Zenbook, Dell XPS og Apple macbook pro er greite merker å satse på med tanke på skjermkvalitet. Et annet alternativ er å kjøpe en bærbar som ikke nødvendigvis har en toppskjerm (billigere), men god prosessor og mye ram og eventuelt koble til en ekstern monitor. Vet ikke om dette er til hjelp, men anbefaler å sjekke litt rundt på nett og lese noen anmeldelser. Anonymkode: 38d14...c82 Kjempehjelp! Flotte greier, takk skal du ha! :D
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #12 Skrevet 21. juli 2016 12 minutter siden, Moixi skrev: Kjempehjelp! Flotte greier, takk skal du ha! :D Bare hyggelig Glemte å skrive at jeg har brukt både macbook pro og asus zenbook. Overall så synes jeg macen er mer stillegående og ikke så mye viftelyd når jeg har kjørt lightroom eller andre tunge programmer. Macen koster litt mer, men er solid og du har en god data i 4-5 år. Asusen har en veldig god skjerm og er en super pc, men den lager litt mere viftelyd i mine ører. Anonymkode: 38d14...c82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå