Carodd Skrevet 21. juli 2016 #1 Skrevet 21. juli 2016 Krise, kjæresten knuste sin parfyme på flisene og min fine skinnveske ble dynket i mannelukt! Det er ekte skinn, typ vanlig. Vesken er svart så ser jo ingen flekk, men fy flate som det lukter av kar! Hvordan i alle dager skal man få det bort?!
Lykkehjerte Skrevet 23. juli 2016 #2 Skrevet 23. juli 2016 Den 21.07.2016 at 16.18, Carodd skrev: Krise, kjæresten knuste sin parfyme på flisene og min fine skinnveske ble dynket i mannelukt! Det er ekte skinn, typ vanlig. Vesken er svart så ser jo ingen flekk, men fy flate som det lukter av kar! Hvordan i alle dager skal man få det bort?! Svarte dette nettopp i en annen tråd, om noen som trenger å rengjøre vintage skinnveske pga vond lukt, kanskje dette svaret kan hjelpe deg? : Husker ikke hva det heter, men sånn bitte små som regel hvite poser lukkede med gelekuler inni, som ofte ligger inni jakkelommer eller vesker/bager som nye, eller skoesker, for å unngå fukt. Har hørt at burde man spare på, fordi de trekker til seg vond lukt fra eks sko, og kan brukes om og om igjen. De nøytraliserer lukten. Man kan jo få kjøpt tilsvarende, men er ofte parfymerte og avgir lukt, derfor vil jeg tro at de andre er bedre? Og gratis! Tenker at om det skal fungere, putt vesken i en pose, eller kanskje putetrekk som er luftigere, og legg ved noen små slike poser, og la ligge over natten eller noe? Har du ingen slike, man kaster jo vanligvis disse, så kan du kanskje høre om familie og venner tilfeldigvis har tatt vare på noen. Ellers ypperlig mulighet for å ta en shoppingrunde, for å få nye klær/sko med slike "do not eat" poser i! Tror nesten ikke jeg ville tatt sjansen på å vaske over med våt klut på en vintage veske, tror ikke det ville tatt vekk lukten som har satt seg heller. Hadde en skinnjakke en gang i tiden med samme problem, hang den i et åpent luftig rom, og tok i grunn dagevis, men lukten avtok mer og mer, og ble til slutt vekk. Men husker det tok lang tid altså, for var inne på tanken å kaste den.
Paeonia Skrevet 24. juli 2016 #3 Skrevet 24. juli 2016 Den Saturday, July 23, 2016 at 23.55, Lykkehjerte skrev: Svarte dette nettopp i en annen tråd, om noen som trenger å rengjøre vintage skinnveske pga vond lukt, kanskje dette svaret kan hjelpe deg? : Husker ikke hva det heter, men sånn bitte små som regel hvite poser lukkede med gelekuler inni, som ofte ligger inni jakkelommer eller vesker/bager som nye, eller skoesker, for å unngå fukt. Har hørt at burde man spare på, fordi de trekker til seg vond lukt fra eks sko, og kan brukes om og om igjen. De nøytraliserer lukten. Man kan jo få kjøpt tilsvarende, men er ofte parfymerte og avgir lukt, derfor vil jeg tro at de andre er bedre? Og gratis! Tenker at om det skal fungere, putt vesken i en pose, eller kanskje putetrekk som er luftigere, og legg ved noen små slike poser, og la ligge over natten eller noe? Har du ingen slike, man kaster jo vanligvis disse, så kan du kanskje høre om familie og venner tilfeldigvis har tatt vare på noen. Ellers ypperlig mulighet for å ta en shoppingrunde, for å få nye klær/sko med slike "do not eat" poser i! Tror nesten ikke jeg ville tatt sjansen på å vaske over med våt klut på en vintage veske, tror ikke det ville tatt vekk lukten som har satt seg heller. Hadde en skinnjakke en gang i tiden med samme problem, hang den i et åpent luftig rom, og tok i grunn dagevis, men lukten avtok mer og mer, og ble til slutt vekk. Men husker det tok lang tid altså, for var inne på tanken å kaste den. De små posene du sikter til er det for å trekke til seg fukt, ikke lukt Ts: det finnes egne rensepeodukter til skinn. Tror jeg ville gått for det. Det får du tak i på skobutikker blant annet. 1
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #4 Skrevet 25. juli 2016 9 timer siden, Paeonia skrev: De små posene du sikter til er det for å trekke til seg fukt, ikke lukt Ts: det finnes egne rensepeodukter til skinn. Tror jeg ville gått for det. Det får du tak i på skobutikker blant annet. Er veldig klar over at de posene i utgangspunktet er til for å trekke til seg fukt! Men de kan i tillegg fjerne vond lukt, og det er det ikke alle som vet! Derfor kom jeg med det tipset! Om du leste innlegget mitt, står det at de trekker til seg fukt, men at det også trekker til seg vondt lukt, de nøytraliserer den!
Paeonia Skrevet 25. juli 2016 #5 Skrevet 25. juli 2016 Et øyeblikk siden, Lykkehjerte skrev: Er veldig klar over at de posene i utgangspunktet er til for å trekke til seg fukt! Men de kan i tillegg fjerne vond lukt, og det er det ikke alle som vet! Derfor kom jeg med det tipset! Om du leste innlegget mitt, står det at de trekker til seg fukt, men at det også trekker til seg vondt lukt, de nøytraliserer den! Jobber i butikk det stort sett alle eskene kommer med slike poser i, og det lukter både skinn og lim av det vi pakker opp, aldri vært borti at det har nøytralisert lukt. Men kan være at det kommer an på innholdet i posene
Lykkehjerte Skrevet 25. juli 2016 #6 Skrevet 25. juli 2016 1 minutt siden, Paeonia skrev: Jobber i butikk det stort sett alle eskene kommer med slike poser i, og det lukter både skinn og lim av det vi pakker opp, aldri vært borti at det har nøytralisert lukt. Men kan være at det kommer an på innholdet i posene Nettopp, -de skulle eks nøytralisere vond lukt fra brukte sko, er jo forskjell på produktlukter og eks kroppslukter, er jo resultat av helt ulike ting. Så slett ikke noe garanti for at det skulle virke mht ts sin veske, men tenkte at det var verdt et forsøk! X-it spray, om den finnes i disse dager?, så fjerner den lukter også, den er svært bra, tar typisk bål lukt og røykskadelukt umiddelbart, og det er i utgangspunktet vanskelig å få vekk på ikke-vaskbare produkter! Kan være sprayen ikke er å få tak i lengere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå