Gå til innhold

2 åring som spiser ekstremt lite.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 2 år som spiser veldig lite for tiden. Kan være varmen, merker jo selv at matlysten ikke er på topp i disse dager, men for hans del begynte det før varmen slo til. Begynte tidelig i juni. Bare pirker i maten og tar bittesmå musebiter. Så sier han "mamma, mett!" Og jeh spør om han er sikker på det, ig han dytter tallerknen bort. Jeg prøver å gi han mat han liker godt, som kneip med makrell (favoritten) gul ost. Det virker som han bare vil ha yoghurt og frukt, det spiser han gledelig! Så mitt spørsmål er, jeg vil jo ikke tvinge han i mat. Men jeg konmer til å tilby det vi spiser og vil han inne ha så er det greit (han får ikke noe annet i steden) men jeg gir han et mellommåltid etter en stund med yoghurt/frukt så han får i seg noe. Men hvordan er det med tanke på at han får i seg det han skal ha? Både mtp kalorier og vitaminer/mineraler? Hvor lenge skal dette pågå før man burde bli veldig bekymret? Han er aktiv og er full av energi, han er slank men har ikke godt ned bemerkelsesverdig i vekt. Kjenner jeg bekymrer meg for mangelsykdommer. 

Anonymkode: 6022d...de2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare latt det være og ikke hatt for mye fokus på det. Min mellomste er utrolig småspist og kresen og har vært slik siden han var 1 år. Han har aldri spist skikkelig middag. Han er aktiv, slank og har ingen mangelsykdommer så han klarer seg tydeligvis. Vi har fokus på at måltidene skal være hyggelige og uten mas om spising (dog oppfordres han til å smake), men vi lager aldri egen mat til ham (ikke engang brødskiver) om han ikke vil ha noe av middagen. Det er vanlig at barn har perioder med kresenhet (selv om det er relativt sjelden det er så langvarig og ekstremt som det vi opplever) så det kommer nok til å gå over av seg selv. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke vondt i halsen og heller ikke er tynn i forhold til normal vekt/høyde så er der ingen grunn til bekymring. 

Men det er en kejnt sak at barn som drikker mye fyller opp magevolumet sitt, gjerne med melk, og dermed spiser de ikke så mye som de gjerne burde av annen mat. Spørsmålet er her hbor mye youghurt barnet spiser og om dette kan reduseres for å se om annen mat da blir lettere å spise. 

De fleste barn har spåspiserperioder. 

Anonymkode: 076ad...904

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da ser jeg det an litt til. Han får en yoghurt beger og litt oppskåret frukt bare for å få i han noe. Gjerne en stund etter jeg har tilbudt maten vi spiser for vise at han ikke kan få det han vil. Yoghurt og frukt er jo sikkert bedre enn brødskiver. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da ser jeg det an litt til. Han får en yoghurt beger og litt oppskåret frukt bare for å få i han noe. Gjerne en stund etter jeg har tilbudt maten vi spiser for vise at han ikke kan få det han vil. Yoghurt og frukt er jo sikkert bedre enn brødskiver. 

Youghurt og frukt er mye sukker og lite næring. Du kan og prøve å gi han næringsdrikker fra apoteket. Mennde er dyre uten resept. Resept får du neppe slik du beskriver situasjonen nå.

Anonymkode: 093e5...de4

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han er litt matlei? Min treåring blir også lett lei av brødmat, uansett hvor mye jeg varierer pålegget. Jeg ville derfor prøvd å variere maten så mye som mulig. Matmuffins og bananlapper er veldig populære her i huset og sklir ned selv i matleie perioder. Hjemmelagde grønnsakssupper som kjøres helt glatte med stavmikser, gjerne servert med en proteinkilde (stekte biter av fisk, kylling eller kokt egg), spiser også min sønn svært godt av. Eller hva med grøt av forskjellige typer, omelett eller middagsrester? Som brukeren over her skriver, er det mye sukker i frukt og yoghurt, så jeg ville satset på mat med mer fett og proteiner, og gjerne mer grønnsaker. 

Anonymkode: 41e05...897

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han er litt matlei? Min treåring blir også lett lei av brødmat, uansett hvor mye jeg varierer pålegget. Jeg ville derfor prøvd å variere maten så mye som mulig. Matmuffins og bananlapper er veldig populære her i huset og sklir ned selv i matleie perioder. Hjemmelagde grønnsakssupper som kjøres helt glatte med stavmikser, gjerne servert med en proteinkilde (stekte biter av fisk, kylling eller kokt egg), spiser også min sønn svært godt av. Eller hva med grøt av forskjellige typer, omelett eller middagsrester? Som brukeren over her skriver, er det mye sukker i frukt og yoghurt, så jeg ville satset på mat med mer fett og proteiner, og gjerne mer grønnsaker. 

Det der kunne jeg aldri gitt barnet mitt med hell :PDet høres ut som et nærmest altetende barn sammenliknet med det jeg tenker på som "matlei" eller vanskelig i matveien.

Bananlapper går en sjelden gang. Sukkeret i frukt og vanlig youghurt er ikke anbefalt å unngå fra ernæringseksperter.

Anonymkode: 316dc...0de

Skrevet

En yoghurt om dagen tåler alle aktive og friske barn fint, selv om det inneholder en del sukker. Du kan jo prøve yoghurt naturell, evt med oppdelt frukt eller bær i (hvis han spiser det da, min kresenpilt elsker barneyoghurt, men ville ikke spist yoghurt med friske bær, men det er lov å prøve da). Ellers er jeg enig i at det barnet som spiser matmuffins og grønnsakssupper som foreslått over her neppe har problemer i matveien. Det ville aldri gått ned hos min i allefall. Det er jo ikke mangel på kunnskap om hva som er bedre for barnet å spise enn yoghurt som er problemet med et småspist barn. Det hjelper lite å tilby de sunneste alternativene i verden hvis barnet ikke vil spise det.

Mitt inntrykk er ellers at "løsningene" som til stadighet dukker opp i blader og på nettsider, som liksom skal få kresne barn til å spise alt og som er veldig flinke til å skylde på foreldrene hvis barnet ikke gjør det, er veldig lettvinte og tydelig preget av å være skrevet at en person som ikke har den fjerneste anelse om hvordan det er å ha et virkelig småspist og kresent barn.

AnonymBruker
Skrevet

"Småspist" betyr ikke det samme som "kresen". For et småspist barn kan det å variere maten mer enn vanlig være lurt. Og mange altetende barn har tidligere vært kresne. Selv om treåringen min nå spiser det aller meste, har det tatt lang tid å venne ham til nye smaker, og vi hadde problemer med både lav vekt, dårlig matlyst og at han var kresen i matveien lenge rundt 1-2-års-alderen. Så jeg kommer med tips om hva som har fungert hos oss. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Youghurt og frukt er mye sukker og lite næring. Du kan og prøve å gi han næringsdrikker fra apoteket. Mennde er dyre uten resept. Resept får du neppe slik du beskriver situasjonen nå.

Anonymkode: 093e5...de4

Han får naturell yoghurt og frukt er sunt i moderasjon her i huset. Når ikke noe annet går ned så ser jeg pp litt frukt (selvom det er fruktsukker i) som helt greit. Næringsdrikker har vell en del sukker i seg også? Ser jo de finnes med både jordbær/sjokolade smaker.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er matlei alt. Brødskiver med makrell, og annet pålegg, omelett, avocado, havregrøt, alt av middag (fiskekaker, pasta, laks, kyllingfilet, you name it. Favoritten var laks med søtpotet og blomkål mos. Nå bare pirker han. Jeg har prøvd det meste. Det sår går ned er yoghurt, banan, blåbær/bringebær/jordbær.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er matlei alt. Brødskiver med makrell, og annet pålegg, omelett, avocado, havregrøt, alt av middag (fiskekaker, pasta, laks, kyllingfilet, you name it. Favoritten var laks med søtpotet og blomkål mos. Nå bare pirker han. Jeg har prøvd det meste. Det sår går ned er yoghurt, banan, blåbær/bringebær/jordbær.

Kan det være tennene? Kanskje han får toårsjekslene og dermed foretrekker mer flytende mat som yoghurt? I så fall går det nok over snart. Eller kan det være noe annet fysisk, som halsbetennelse el? Det virker ikke sannsynlig siden han har god allmenntilstand, men det skader ikke med en ekstra sjekk hos helsesøster eller fastlege. Da blir du som mor også mer beroliget tenker jeg. Har du prøvd å involvere sønnen din i matlaging? Min spiser mye mer (og smaker mye underveis) når han har bidratt i matlagingen, og det begynte vi med ved 1-års-alder. Eller spise ute? I perioder der min er for trøtt etter barnehagen til å spise skikkelig kveldsmat, tar vi piknik ute uansett vær, og med brødskiver/knekkebrød/annet i hånda mens han leker, går maten raskt ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...