Gå til innhold

Ord på tenåringsdatterens fbvegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er begynt å kle seg i svart å henge med en gjeng emoer.

Det kan selvsagt bare være en periode  hun er inni men jeg er allikevel litt på vakt da jeg vet flere av vennene hennes har vært borti hasj.

Det er meget uoversiktlig miljø for oss foreldre da både de såkalt vellykkede og de som sliter med ulike ting  omgåes i hverdag og på fritid 

Jeg prøver å formane henne uten å stresse men følger henne allikevel med et våkent øye og da reagerer jeg på et uttrykk en eldre gutt hadde skrevet på fbveggen hennes. Sofa sto  det der. Kan det være en kode for hasj ol? Eller er det bare en tullete måte ungdommen idag kommuniserer på?

Mulig jeg overdriver mine antakelser men da hadde vært fint å få avkreftet/bekreftet om dette er en kode relatert til rusmidler? Så om noen vet?

Anonymkode: 1c981...964

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha!

Nei, sofa er ikke slang for hasj. 

Anonymkode: 82a7c...90d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ha laget egne kodeord for diverse ting?

Anonymkode: a27e4...189

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan de ha laget egne kodeord for diverse ting?

Anonymkode: a27e4...189

Selfølgelig kan de det.

Anonymkode: 862f0...de2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke bekymret meg så mye for rusmidler om datteren hang med emoer, men heller blitt obs på depresjon og selvskading.

Anonymkode: 9c5de...954

• Liker 7
Gjest ricecrispies
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke bekymret meg så mye for rusmidler om datteren hang med emoer, men heller blitt obs på depresjon og selvskading.

Anonymkode: 9c5de...954

Enig👍

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Ugh, stakkars jenta di :P Jeg har selv vært der i leten på meg selv. De fleste i den fasen er usikre på seg selv, det var jeg og absolutt alle jeg visste om. Alle jeg kjente og alle jeg ikke hang med. Det ser jeg ennå på ungdommene som er "emo".

Man tror man er de kuleste fordi man ikke kler seg A4 og andre kanskje tror at man er verdens mest selvsikre personer.

Om noen i gjengen hennes driver med hasj, så er sjansen ganske stor for at hun kommer til å få tilbud om det og også kommer til å prøve det. Men det er jo egentlig ikke så farlig. Det er farlige midler du bør være bekymret for, men om jenta di ikke har vært ustabil hele ungdomstiden sin, så er hun sikkert smart og sterk nok til å si nei til det.

Men du kan trøste deg med at man gjerne er litt loyale mot hverandre i de miljøene. Hun har nok gode venner der, og de passer på hverandre.

Du må bare huske å ikke kritisere henne for å ha blitt dratt inn i miljøet (og for å ha fått en grusom klesstil :P ). Da blir alt mye verre.

Man ser ikke så mange emo-voksne i Norge. De fleste går ut av det. De som henger igjen med livsstilen er nok de som var ganske ustabil hele veien. Kommer hun fra et bra hjem, går det nok fint med henne som det gjør for det aller fleste.

Gosh, som jeg IKKE savner tenåringstiden! x)

• Liker 2
Skrevet

Mitt råd til deg er nok å ikke lete etter skjulte tegn på at datteren din misbruker hasj o.l Ved å mistenkeliggjøre henne på den måten kan du ende opp med å skyve henne fra deg. Brukes det hasj i gjengen hennes er sannsynligheten stor for at hun tilbys dette og muligheten er absolutt tilstede for at hun prøver. Og det er jo en almen sannhet (evt myte) at hasj leder til misbruk av tyngre stoffer. Dette er absolutt tilfelle ofte, men ikke alltid. Men er det ikke bedre at du viser din datter tillit og dermed øker sjansen for at hun kommer til deg om hun opplever enten press eller at hun prøver ting, blir redd og søker hjelp hos deg. 

Som andre sier, depresjon og selvskading er nok mer representativt for miljøet, eller hvertfall en rastløshet og forvirring som kan føre til depresjon og selvskading. Jeg er tidligere selvskader (dog ikke emo), og har opplevd å få både High-Fives og misunnelige blikk og kommentarer over de arrene jeg dessverre har av unge såkalte emoer. Det skremmer meg, da selvskading så langt ifra er noe å trakte etter og hvertfall ikke misunne. 

Som sagt, vis at du har tillit til din datter, ikke mistenkeliggjør og prøv å gi henne frie nok tøyler til å finne ut av dette selv. Jeg kan nesten love at sjansen for at du kan hjelpe henne om hun sklir ut er mye større da!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette i min ungdomstid, og hang med en kjempegjeng der det var narkotika på noen. Selv har jeg aldri prøvd narkotika og heller ikke tobakk, og tar nå en master på universitet. Slapp av mamma!

Anonymkode: 4a9ac...deb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...