AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #1 Skrevet 21. juli 2016 Er det noen her som bor i leilighet med felles hage/terrasse? Synes du det er ok? Jeg vil helst ha noe for meg selv, men jeg ser jo at det finnes mange fine leiligheter med felleshage. Hvordan fungerer det egentlig? Er det noen som av og til "deler" opp hagen slik man får en liten flekk hver til f.eks egne møbler? Hvordan gjør dere det når dere vil ha hagebesøk? Har dere en ordning for hagearbeid? Anonymkode: d83d9...fca
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #2 Skrevet 21. juli 2016 Vi bor i en firemannsbolig med delt hage. Dvs, vi har en liten terrasse som kun er vår, mens hele resten av hagen (ca 2 mål) deler vi på. Her fungerer det veldig fint, vi kan sitte og gå "hvor vi vil" i hagen, ingen sier noe på hvordan vi bruker den. Det er også helt greit å ha hageselskap osv så lenge man sier fra/avklarer det med de andre beboerne først. Men nå er vi kanskje i en litt spesiell situasjon her vi bor, vi er den eneste barnefamilien her, så vi bruker også hagen veldig mye mer enn noen av de andre boenhetene. Hadde det vært fire familier der alle hadde sterke "ønsker" og preferanser når det gjaldt hagen hadde det kanskje vært større behov for regulering og felles regler for å unngå konflikter. Vi deler på hagearbeid her, vi har ansvar for plenklipp hver fjerde uke (og snømåking hver fjerde uke om vinteren). Luking o.l tas av alle ved behov (men blir nok som oftest tatt av oss, siden vi uansett er ute i hagen med barna nesten hver ettermiddag). Anonymkode: 9e7fb...cad
Astralianorway Skrevet 23. juli 2016 #3 Skrevet 23. juli 2016 Bor i et sameie på øvre Grünerløkka, har en av gårdens største leiligheter som ligger nærmest vår felles sørvendte takterrasse. Er single. Hver leilighet har kun en bruksrett, men jeg blir totalt overkjørt. Har allerede kjøpt en leilighet til og bytter bolig i 2018. Den nye er mindre, svindyr, ligger i beste Bærum og har egen terrasse. "Fellesskapet" fungerte fint i gamle dager, men i vår tid står jeg'et i høysetet. Så "fellesarealer" og deling fungerer for noen, men ikke for meg.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 #4 Skrevet 23. juli 2016 Det kan sikkert fungere i svært gode sameier. Der jeg bodde ville ingen være med på å oppgradere møbler, betale for beplantning eller holde det ved like. Endte opp med at jeg betalte alt og gjorde alt arbeidet (inkl måking) og solgte leiligheten og flyttet. Anonymkode: ce373...a55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå