Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens,

Skal ta opp matte 1p og historie dette semesteret som privatist, tenkte å ta 2p til våren og eventuelt forbedre et annet fag men har ikke bestemt hvilket ennå. Vil veldig gjerne få så gode karakterer som mulig og vil prøve å gå for seksere i begge fag. Har fullført to år på VGs tidligere, har vært i gjennomsnitt en 4-er elev uten å gjøre så veldig mye for det. Pleide å lese litt kvelden før prøver og seilte liksom gjennom fagene helt greit. Men skal jeg få 5 eller 6 må det legges inn en god porsjon innsats.

Jeg lurte derfor på om dere har noen tips til studieteknikk, om dere kan fortelle litt hvordan dere jobbet osv? Jeg tenkte å begynne å arbeide med fagene nå snart så jeg har god tid. Forslag mottas med takk! :)

Anonymkode: cd5c5...3bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg skal selv ta Historie som privatist denne høsten, så lykke til til oss begge! 

Har selv begynt å lese på en bok om Norges historie og kommer til å låne diverse historiebøker på biblioteket og ta en del notater fra flere kilder. Skal også finne filmer som handler om historie (jeg lærer best visuelt og praktisk så video funker greit for meg) og gå gjennom notater flere ganger. 

Det kommer selvfølgelig an på hvordan du lærer best, om lesing eller andre metoder funker bedre for deg. Pugging for harde livet funker ikke for meg, da blir jeg bare stresset og glemmer fakta. Regelmessig og rolig lesing og læring syns jeg selv er best, da hjernen får tid til å fordøye kunnskap.

Kanskje du kunne fått noen til å spurt deg om diverse ting som er relevante til det du skal lære i faget? 

En annen ting som kanskje kunne vært smart hadde vært å skrive ut læreplanen skolen du skal ta eksamen ved har for faget. Så kan du titte på den regelmessig og ha en liten oversikt over hva du burde kunne når eksamen er her. Har gjort det selv og syns det er utrolig greit å kunne kikke på den hver dag.

Dette går nok bra! Om du klarer å få 4-ere uten veldig mye innsats klarer du nok fint å få bedre karakterer med mer jobbing :)

Endret av TinyBean
Skrevet

I historie er noe av det viktigste å FORSTÅ stoffet, og ikke bare kunne det utenat. Du skal kunne trekke linjer og sammenhenger mellom ulike hendelser og perioder (utløsende og bakenforliggende årsaker, konsekvenser) og drøfte dette.

Det var dette som gjorde at jeg gjorde bra i historie + en interesse for faget. For jeg er aabsolutt ingen person som pleier å lese til prøver, og jeg har heller ingen studieteknikker, så jeg har bare klart å på en måte sett litt dypere inn i stoffet

• Liker 2
Skrevet

Enig i at det er viktig å "kunne trekke linjer og sammenhenger" og å se tendenser og paralleller mellom historiske hendelser for å få toppkarakter.  Historielæreren min måtte understreke viktigheten ved dette minst 2-3 ganger hver eneste historietime :fnise:  Fokuser på dette i stedet for å pugge detaljer.

Ellers så kan det være en god idé å ta utgangspunkt i kunnskapsmålene i faget, og ikke bare pensum i lærebøkene. Klassen vår leste aldri 90% av kapittelet om andre verdenskrig fordi læreren mente at det ikke var relevant for kunnskapsmålene og at vi dermed ikke ville bli spurt om det på eksamen. Hvis du f.eks. skriver gode svar til alle målene, så tror jeg du er på god vei iallfall.

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...