Gå til innhold

Håndball/fotball trening 6/7/8 åringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor seriøs er treningen hos dere? Jeg føler den er veldig seriøs allerede her hos oss, men er usikker på om det bare er her, og kun meg som overanalyserer. 

De har knallhard trening, men det er egentlig helt flott! Ser ut som alle barna koser seg likevel! Men de siste månedene før ferien var det nesten ikke spill, kun taktisk trening. Og nå har vi fått beskjed om at det vil de gå enda sterkere inn for fra nå, og at vi foreldre også må trene på taktiske ferdigheter med barna utenom trening.

Ikke at jeg har noe i mot å trene litt med barna mine, jeg liker bare ikke å bli "pålagt" det! Og synes kanskje det er litt for seriøst så tidlig? Som sagt kan det godt hende det er jeg som tenker helt feil her, derfor vil jeg gjerne få noen andre innspill. ;)

Anonymkode: 10697...233

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er håndballtrener selv for J8 og har hørt om andre plasser hvor de har veldig seriøs trening tidlig. Vi er nok mer laidback og fokuserer mye på at jentene skal forstå spillet, reglene og ha det gøy. Min erfaring er at det ikke slår så forskjellig ut på kamp. Lag som satser harderr tidlig har ofte noen veldig gode nøkkelspillere som gjør det godt senere, mens lag som våres har flere å spille på og mer bredde. Det ene er ikke nødvendigvis noe bedre enn det andre i kampsituasjon. 

For min del velger jeg å fokusere mest på laget som helhet og samarbeidet spillerne imellom, målet er å få best mulig samspill og et inkluderende lag hvor jentene spiller hverandre gode. Satser man tungt tidlig tror jeg det kan være fare for at noen detter av lasset tidlig og mister interessen. Jeg har hatt et par foreldre som har gitt tilbakemelding på at jeg ikke er "hard nok" med jentene, dette er foreldre som har spilt mye håndball selv og trener mye hjemme. Som trener blir det vanskelig for meg å utvikle hver enkelt spiller individuellt, jeg gjør dette frivillig på fritiden og velger derfor å prioritere flertallet på treninger (de får selvfølgelig litt individuelloppfølging også). Så lenge de er så unge synes jeg spillet skal være gøy og sosialt også. Det er mye å kreve av en 8åring at de skal velge om de vil satse eller ikke. Synes ikke det er rart du reagerer! Så lenge de kommer på trening og stiller til kamp så er det det viktigste :) 

Anonymkode: 54b10...5a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Er det noen flere som har erfaringer eller meninger om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Greit med noe teknikktrening av ungene, men det viktigste er nå at de får spilleglede, ballfølelse og ballforståelse når de er så små. Jeg trente 10-åringer for noen år siden, og vi bedrev mest ballek, men jeg var sjokkert over hvor dårlig balanse d jevnt over hadde, så vi brukte også en del tid på balansetrening.

Har for øvrig "dømt" mye miniputt (opptil 10 år), og det er kjempeartig. Er jo da veileder mer enn dommer, og lærer de som ikke kan det hvordan man tar innkast, frispark, avspark og straffer korrekt. For øvrig er det aldri noe problem å vite hvor ballen er til en hver tid, da 12 utespillere stort sett svermer rundt ballen som bier rundt en bikube. Så hvor mye man får igjen for å terpe teknikk på så små unger er jeg svært usikker på.

Anonymkode: aa789...ddb

Skrevet

Vet ikke hva du tenker når du sier at treningen er veldig seriøs, så bare skriver hvordan vi hadde det så kan du sammenligne :)

6-9 års alderen lærte vi for det meste grip og kast, om hvordan håndball fungerer i form av regler og spill, ballkontroll, en høyre-venstre finte(ca 9 år), osv. Det var mye lek og ingen kondisjonstrening i form av bare løping og ihvertfall ikke hjemmelekser. Det viktige var at alle kom på trening med innesko og fulgte med på trening uten masing.

I ca 10 års alderen ble det litt mer teknisk og vi øvde på hoppskudd, andre finter, vi løp ute (2-3 ganger rundt hallen) til oppvarming og vi øvde mer på hva vi skulle gjøre i en kamp som f.eks enkle trekk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme oppfatning som TS, og jeg er sterkt imot det. Både jeg selv, og mitt barn, falt ut av organisert trening da det ble for seriøst. Det er merkelig det der, for voksne finnes hobbyfotball og treninger som er for å ha det gøy, men for ungene finnes ingen mellomting. Enten skal man gi alt, ellers kan man ikke være med. Burde det ikke blitt laget opplegg for de ungene som vil trene for å ha det gøy også? 

Anonymkode: 41344...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hensikten for de aller fleste er

1).å røre på seg

2) å ha det gøy

For kanskje 10% er det viktig å være veldig flinke og gå videre i idretten. Enig med de over.... 

Leste for ikke lenge siden en tekst om hvordan vi voksne ville reagert om familien sto på sidelinja og heiet i aerobictimen, eller om hver joggetur eller styrkeøkt var en konkurranse. Vi trener jo stort sett ikke for å bli bedre og bedre, men for å holde oss i noenlunde form. Hvorfor gjør vi terskelen så høy for unger?

Anonymkode: 4786c...19d

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hensikten for de aller fleste er

1).å røre på seg

2) å ha det gøy

For kanskje 10% er det viktig å være veldig flinke og gå videre i idretten. Enig med de over.... 

Leste for ikke lenge siden en tekst om hvordan vi voksne ville reagert om familien sto på sidelinja og heiet i aerobictimen, eller om hver joggetur eller styrkeøkt var en konkurranse. Vi trener jo stort sett ikke for å bli bedre og bedre, men for å holde oss i noenlunde form. Hvorfor gjør vi terskelen så høy for unger?

Anonymkode: 4786c...19d

Enig i dette. Kunne du prøvd å finne den kronikken?

AnonymBruker
Skrevet
Den 21.7.2016 at 12.28, AnonymBruker skrev:

Hvor seriøs er treningen hos dere? Jeg føler den er veldig seriøs allerede her hos oss, men er usikker på om det bare er her, og kun meg som overanalyserer. 

De har knallhard trening, men det er egentlig helt flott! Ser ut som alle barna koser seg likevel! Men de siste månedene før ferien var det nesten ikke spill, kun taktisk trening. Og nå har vi fått beskjed om at det vil de gå enda sterkere inn for fra nå, og at vi foreldre også må trene på taktiske ferdigheter med barna utenom trening.

Ikke at jeg har noe i mot å trene litt med barna mine, jeg liker bare ikke å bli "pålagt" det! Og synes kanskje det er litt for seriøst så tidlig? Som sagt kan det godt hende det er jeg som tenker helt feil her, derfor vil jeg gjerne få noen andre innspill. ;)

Det er en av grunnene til at vi heller har vår gutt på speideren fremfor fotball. På speideren er det ikke nevneverdig med dugnader. Dessuten kan alle være med på speideren. Det er ikke så mye prestasjonskrav.

Lurer også litt på hvorfor dere har deres på fotball? Er det for det sosiale sin del, eller for at dere skal bli sett på som en sporty familie? På SFO der mitt barn går har de snakket om at forskning viser at barn forbrenner mer (tror det var slik de ordla seg) i aktiviteter som er mer i frie former, enn i aktiviteter som er lagt opp fra a til å av de voksne.

Anonymkode: 05215...5e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...