Gå til innhold

Hvordan reagerte førstemann på flere barn i familien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har ei niese på 2 år som er første barn til min svigerinne og første barnebarn hos svigers. Hun blir med andre ord overøset med oppmerksomhet og begynner å bli UTROLIG bortskjemt. Hun får dyre gaver hele året uten noen spesiell anledning. Når ikke hun får det som hun vil, blir hun utrolig vrang og begynner å slå og være voldelig. 

Jeg og min samboer (hennes onkel) ønsker oss et barn og vil prøve etterhvert. Det samme vil min svigerinne som er mor til denne frøkna. Men jeg tenker at det kommer til å bli helt krise når det kommer nye barn i familien som hun må dele oppmerksomheten med når hun er vant med å få alt selv! 

Min eldste søster og meg skiller 5 år, og hun kastet meg i gulvet som ettåring slik at jeg slo ut en tann. Når min mellomste søster som skiller 3 år fra meg og 2 fra hun eldste, løftet hun eldste henne opp fra krybben og slapp hun ned igjen fordi hun var så sjalu. Så det er mye av grunnen til at jeg bekymrer meg. 

Hva er deres erfaring? 

Anonymkode: d30d3...bec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er 2,5 år mellom mine jenter, og det var aldri tegn til sjalusi hos eldstemann når babyen kom. Jeg var hjemmeværende og brukte mye tid på eldstemann når babyen sov. Når samboeren min kom hjem tok han over babyen og jeg tok med eldstemann en tur ut alene. Jeg var veldig opptatt av at eldstemann ikke skulle bli sjalu, og gjorde heller husarbeid når begge sov. Dette fungerte fint for oss. Tror dette med sjalusi har litt med personlighet. Eldstemann hadde søskenbarn på samme alder som vi var mye sammen med, slik at det var kanskje litt normalt for henne at det var flere å dele oppmerksomheten på. 

Anonymkode: 85344...0e9

AnonymBruker
Skrevet

At en to åring er vrang når den ikke får viljen sin er helt normal oppførsel. En to åring skjønner heller ikke konsekvensene av å slå. Så tror ikke du skal overanalysere det så mye, det har ingen ting med gavene og gjøre. Det har mer med besteforelde/foreldre og gjøre.

Anonymkode: 7ed5b...0dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Såklart har det mye å si med foreldrene og besteforeldre, men det er det også som er skummelt, at de lar henne holde på og bare venter til hun roer seg i stedet for å prøve å si nei og at ikke det er greit å slå. I stedet kan de finne på å gå ut på kjøkkenet å finne en sjokoladebit eller noe for at ikke hun skal være så sur, noe jeg mener er feil og tolker det nesten som at de belønner oppførselen i stedet for å lære henne at det er galt. 

Hun har heller ingen søskenbarn på faren sin side, så hun er egentlig første barnebarn og niese for alle. Derfor vi er litt bekymret på hvordan det blir å få en og to til små i familien 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart har det mye å si med foreldrene og besteforeldre, men det er det også som er skummelt, at de lar henne holde på og bare venter til hun roer seg i stedet for å prøve å si nei og at ikke det er greit å slå. I stedet kan de finne på å gå ut på kjøkkenet å finne en sjokoladebit eller noe for at ikke hun skal være så sur, noe jeg mener er feil og tolker det nesten som at de belønner oppførselen i stedet for å lære henne at det er galt. 

Hun har heller ingen søskenbarn på faren sin side, så hun er egentlig første barnebarn og niese for alle. Derfor vi er litt bekymret på hvordan det blir å få en og to til små i familien 

Prøv å slapp av. Det går helt fint. Eksemplene du nevnte handler om voksne som ikke passet på, ikke "slemme" barn. Så lenge du passer på så går det bra. 

Anonymkode: d7c6f...4cc

• Liker 1
Skrevet

Det er ca to år mellom 1 og 2 og mellom 2 og 3 og det har gått helt problemfritt. Vi har aldri opplevd sjalusi eller at de er bevisst slemme med hverandre (utover den typiske søskenkranglingen ettersom de ble eldre da). Vi har ikke tenkt så mye over eller gjort noe veldig bevisst for å unngå sjalusi, men vi har holdt fast ved de rutinene og vanene vi har fra før og det nye barnet føyde seg bare inn i det, så de eldre søsknene har ikke opplevd noen stor omveltning i hverdagen ved å få et nytt søsken. Det er kanskje vanskeligere å få til hvis man får mer krevende babyer enn det vi har hatt, så noe flaks er det selvsagt også.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 7 års forskjell fra min manns barn og vært felles barn. Hun har nok ikke tatt det så bra og er veldig sjalu på at hun nå må dele pappa med lillebror. Hun klenger på faren hele tiden, snakker babyspråk og sier hun også trenger hjelp til å kle på seg etc. 

Vi har inkludert henne så godt vi kan, men når en bare har delvis samvær.... så fungerer det visst ikke uansett hva vi gjør. Huk er snill med lillebror, men vi merker at hun ikke liker situasjonen og at hun plutselig oppfører seg som om hun var tre åt igjen.... Tungt. :( 

Anonymkode: fdba8...b08

AnonymBruker
Skrevet

Kan spre litt solskinn jeg da. :)

Har fire barn,og har ikke opplevd sjalusi når et nytt søsken har kommet.

Eneste sjalusien vi har opplevd er om en har fått en bursdagsgave en annen er misunnelig på. Men så blir destørre og klarer å dele og unne hverandre ting. ;)

Så lenge dere som foreldre er bevisste og gir alle barna oppmerksomhet,går det fint. Det er min erfaring. 

Anonymkode: 04cb9...d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...