Gå til innhold

To joggeturer per uke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga. skader har jeg ikke jogget utendørs siden i april en gang, kun litt på mølle nå og da (men dog bare i 10-15 min). Ellers har det blitt sykling og ellipsemaskin som kondisjonstrening. 

På tirsdag hadde jeg min første joggetur utendørs igjen siden april. Ble helt ekstremt stiv og støl av økta, som var på ca. 6-7 km. Dette kommer jo av at det er lenge siden sist. 

Må ta litt forhåndsregler pga. skadene mine, og tenker derfor å ha to joggeøkter utendørs per uke, ca. 6 km for hver. I tillegg skal jeg ha en økt på mølle per uke på ca. 30 min (da jeg foretrekker intervaller på mølle for å styre intensiteten). 

Men jeg kjenner at det tærer veldig på motivasjonen hvis jeg skal bli så stiv og støl etter uteøktene som jeg ble på tirsdag. Håper dette går seg til ganske fort. Men tror dere to joggeturer ute er for lite til at jeg etter hvert vil unngå stølheten? 

Skjønner at det er meningen å kjenne det litt etter en treningsøkt, men på tirsdag ble jeg unormalt stiv og støl, og det går ikke hvis jeg skal bli sånn etter hver økt utendørs. Hadde nesten problemer med å gå vanlig etterpå :P Kjenner det godt forsatt.

Hva tror dere? Er to økter ute per uke nok til at kroppen innarbeider seg en rytme og vane til utejoggingen? Tenker å jogge tirsdager og lørdager, og ha mølleøkta på torsdager. 

Anonymkode: d0255...cc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Kjempelurt å ta det litt rolig i begynnelsen. Hvis du tenker å øke med flere/lengre turer etterhvert er det jo uansett bare en liten periode du vil slite med stølhet. Men som sagt tror jeg at du burde merke to turer i uka, på formen.

Anonymkode: c9e45...660

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vil jeg tro. Kjempelurt å ta det litt rolig i begynnelsen. Hvis du tenker å øke med flere/lengre turer etterhvert er det jo uansett bare en liten periode du vil slite med stølhet. Men som sagt tror jeg at du burde merke to turer i uka, på formen.

Anonymkode: c9e45...660

Okei :) Men vil også den mølleøkta "hjelpe på"? Eller er mølleløping så ulikt uteløping at det ikke har noe å si om jeg har én økt i uka av det også? Blir jo tilsammen tre joggeøkter i uka, men én av dem på mølle og to utendørs. Det er vel ikke nødvendig for mosjonister å jogge mer enn det? Trener styrke i tillegg. 

Gjest Lillemøy
Skrevet

Syns dette høres bra ut! Jeg var skadet og måtte droppe jogging 6 mnd. Første turen etterpå var skikkelig hard, men det går seg veldig fort til. Er helt sikker på at du ikke kommer til å merke like mye stølhet neste gang. Kroppen venner seg fort til noe den har kunnet før. Lykke til, høres bra ut. Og å løpe en økt på mølle er bra for variasjonen i underlag.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lillemøy skrev:

Syns dette høres bra ut! Jeg var skadet og måtte droppe jogging 6 mnd. Første turen etterpå var skikkelig hard, men det går seg veldig fort til. Er helt sikker på at du ikke kommer til å merke like mye stølhet neste gang. Kroppen venner seg fort til noe den har kunnet før. Lykke til, høres bra ut. Og å løpe en økt på mølle er bra for variasjonen i underlag.

Tusen takk :) Jeg er ganske sikker på at kroppen kommer til å bli vant, men ble liksom litt usikker på om to økter utendørs i uka er nok eller ikke. Litt vanskelig å få til flere økter siden jeg i tillegg har en mølleøkt, og også trener styrke 2-3 ganger per uke. Men det er jo så slitsomt hvis jeg skal bli så støl etter hver økt ute, det har negative konsekvenser for feks. styrketreningen jeg prøver å få gjennomført. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...