Gå til innhold

Jogging - flatmark vs. oppoverbakke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forbrenner man mer av å jogge i oppoverbakke enn på flatmark? 

Skjønner at det kommer an på hvor fort man jogger. Naturligvis blir det noe saktere i oppoverbakker, men håper noen kan gi meg et generelt og omtrentlig svar. 

Har to joggeløyper jeg kan velge mellom, begge er på 6 km. Den ene har to oppoverbakker, mens den andre er kun flatmark. Hvis jeg ikke forbrenner mer av å jogge i oppoverbakker vil jeg heller velge joggeløypa med kun flatmark, siden jeg hater oppoverbakker. Totalt antall km er jo det samme for begge, men har oppoverbakkene noe å si for forbrenningen? 

Anonymkode: 745f3...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvis du ligger på samme puls nivå.  Man forbrenner ikke mer bare fordi det er oppoverbakke.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, OPIgirl skrev:

Ikke hvis du ligger på samme puls nivå.  Man forbrenner ikke mer bare fordi det er oppoverbakke.

Pulsnivå aner jeg ikke, har dessverre ikke pulsklokke :( Men i oppoverbakker jogger jeg jo selvfølgelig saktere enn på flatmark. Pulsnivået er kanskje høyere likevel, siden det faktisk går oppover, og jeg må bruke mer krefter? Jeg aner ikke... Merker jo at jeg er mer sliten etter å ha jogget opp en bakke, enn å ha jogget på flatmark tilsvarende strekning. Men det sier kanskje lite om det faktiske pulsnivået. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pulsnivå aner jeg ikke, har dessverre ikke pulsklokke :( Men i oppoverbakker jogger jeg jo selvfølgelig saktere enn på flatmark. Pulsnivået er kanskje høyere likevel, siden det faktisk går oppover, og jeg må bruke mer krefter? Jeg aner ikke... Merker jo at jeg er mer sliten etter å ha jogget opp en bakke, enn å ha jogget på flatmark tilsvarende strekning. Men det sier kanskje lite om det faktiske pulsnivået. 

Hvis du kjenner deg mere andpusten  etter å ha jogget oppoverbakke, vil du forbrenne mer. Du kan jo skaffe deg en pulsklokke som en pekepinn ☺

Skrevet

Ja, oppoverbakke har noe å si. Dersom du forsøker å holde høyt tempo, vil pulsen stige, dessuten vil bakside av rumpe/lårmuskler få kjørt seg litt ekstra. 

Du skal løpe 6km. Hvis du løper begge løypene i samme tempo, vil du bli mer utslitt av bakkeløp, ergo hardere trening. 

Dersom du løper bakkeløpet i saktere tempo for å holde samme insinitet som ved flatmark, vil du bruker fler minutter på løypa med bakkeløp, ergo hardere trening.

Men for all del, dersom du misliker bakkeløp, behøver du ikke tvinge deg gjennom dette, hvis du trives på flatmark :) God trening! 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, OPIgirl skrev:

Hvis TS ligger på samme pulsnivå, vil h*n bruke fler minutter på 6km med bakke, en 6km uten bakke. Lengre/ hardere treningsøkt vil ha noe å si for forbrenningen. Men dette kan jo være ubetydelig små forskjeller da. Men i prinsippet vil 6km inkludert bakker, være tyngre enn 6km uten bakker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bakkeløp er mer skånsomt for kroppen. På flatmark må du løpe med mye høyere intensitet for å oppnå samme puls og større belastning for knær og rygg siden steget ditt vil være tyngre og lande på bakken fra større høyde. I bakkeløp så er det så vidt fotbladene sneier bakken, med dertil lavere belastning på knær, hofter og rygg.

Anonymkode: a6033...630

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Runnershigh skrev:

Hvis TS ligger på samme pulsnivå, vil h*n bruke fler minutter på 6km med bakke, en 6km uten bakke. Lengre/ hardere treningsøkt vil ha noe å si for forbrenningen. Men dette kan jo være ubetydelig små forskjeller da. Men i prinsippet vil 6km inkludert bakker, være tyngre enn 6km uten bakker. 

Men om man bruker lengre tid på treningsøkten, betyr det at man forbrenner mer? Vil det da si at hvis jeg jogger 6 km på flatmark på 30 min en dag, men bruker 35 min neste dag på samme løype (fordi jeg jogger saktere), vil jeg da forbrenne mer den dagen jeg bruker lengst tid? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, OPIgirl skrev:

Hvis du kjenner deg mere andpusten  etter å ha jogget oppoverbakke, vil du forbrenne mer. Du kan jo skaffe deg en pulsklokke som en pekepinn ☺

Har dessverre ikke råd til pulsklokke nå, men det er noe jeg kan spare til :)

Jeg er mer andpusten på toppen av en bakke, enn jeg er etter å ha løpt en like lang strekning på flatmark. Men jeg jogger jo likevel saktere i oppoverbakken enn på flatmark. Grunnen til at jeg blir andpusten er vel fordi jeg må jobbe mer for å komme meg oppover, sammenlignet med "bare" bortover på flatmark. Når jeg jogger løypa med oppoverbakker stopper jeg mer i løpet av økta, fordi jeg må få igjen pusten osv. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om man bruker lengre tid på treningsøkten, betyr det at man forbrenner mer? Vil det da si at hvis jeg jogger 6 km på flatmark på 30 min en dag, men bruker 35 min neste dag på samme løype (fordi jeg jogger saktere), vil jeg da forbrenne mer den dagen jeg bruker lengst tid? 

Nei. Det fungerer ikke slik. For om du jogger samme løpe på forskjellig tid, vil pulsen mest sannsynlig variere på øktene. 

Men dersom du jogger to forskjellige løyper på samme lengde, men den ene løypa har mer oppoverbakker, så vil du forbrenne mest på løypa med oppoverbakker, uavhengig og du løper like fort eller saktere enn den med flatmark. Forstår du? :) 

Endret av Runnershigh
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Runnershigh skrev:

Nei. Det fungerer ikke slik. For om du jogger samme løpe på forskjellig tid, vil pulsen mest sannsynlig variere på øktene. 

Men dersom du jogger to forskjellige løyper på samme lengde, men den ene løypa har mer oppoverbakker, så vil du forbrenne mest på løypa med oppoverbakker, uavhengig og du løper like fort eller saktere enn den med flatmark. Forstår du? :) 

Men kommer ikke det an på hvor fort jeg løper i oppoverbakkene (altså hvor høy pulsen er)? Hvis jeg feks stopper og går i oppoverbakkene, kan jeg jo umulig forbrenne mer på den løypa sammenlignet med en løype på flatmark hvor jeg jogger hele runden. Eller er det slik at man forbrenner mer bare fordi det går oppover, uansett hvor sakte man kommer seg opp bakken? 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kommer ikke det an på hvor fort jeg løper i oppoverbakkene (altså hvor høy pulsen er)? Hvis jeg feks stopper og går i oppoverbakkene, kan jeg jo umulig forbrenne mer på den løypa sammenlignet med en løype på flatmark hvor jeg jogger hele runden. Eller er det slik at man forbrenner mer bare fordi det går oppover, uansett hvor sakte man kommer seg opp bakken? 

Det avhenger av intensitet. Du trenger ikke måle pulsen, men pulsen er en god indikator. Men som du skrev tidligere blir du mer sliten av løypen med oppoverbakke, noe som indikerer høyere intensitet.

Endret av Runnershigh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...