Gå til innhold

Kan jeg klage på oppføring av hus ? Uten nabovarsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett foran der jeg bor skal det føres opp to stk blokker. Dette fikk jeg bare helt plutselig vite i forbindelse med noe annet. Det er snakk om en liten vei i mellom min hage og dette jordet hvor det nå skal bygges. Ødelegger veldig mye for oss som bor rundt. Jeg har Hagen og utgangen min der og vil bli påvirket samt bo i en byggeplass. 

Hva kan jeg gjøre ? Ikke ble tomta lagt ut for salg for oss rundt og det hadde visst gått til slikk og ingenting. Ikke har vi fått noen form for nabovarsel iht bygging. Er ikke det påkrevd ? Noen som vet hva jeg kan gjøre ? Hvilke lover og paragrafer som gjelder ? 

Takk 

Anonymkode: a65c9...46e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle tomter (eller all eiendom) som selges på det åpne marked, og det er ikke alltid det er penger som er avgjørende ved salg, så det kan være en ganske symbolsk sum. Det kan være andre avtaler mellom selger og kjøper, f.eks at selger av en tomt får toppleiligheten i en ny boligblokk på tomten eller f.eks nøstetomt i ett annet prosjekt hos utbygger. Så avhenger muligheten for utbygging av hva reguleringsplanen for området sier, her høres det ut som at ledig tomteareal er regulert til boligformål. Det er en av grunnene til at det er viktig å sette seg inn i reguleringsplanen før man kjøper bolig nær ubebygde tomter, du kan risikere å få andre boliger eller industriområde rett inntil husveggen.

Vedr nabovarsling, bor du i borettslag eller selveied enebolig? Hvis det er borettslag/sameie er utbygger kun pliktig til å varsle styret. Og er veien utenfor deg privat eller offentlig? Hvis det er privat vei på tomt som du eier regnes du som nabo, hvis det er offentlig vei er du gjenboer, og tilhører det et borettslag/sameie er det som sagt disse som får beskjed. Du skal ha varsel som gjenboer også, men er litt usikker på hvor mye klager herfra vektlegges. Du kan ringe byggesakskontoreti kommunen og høre med dem hva du kan gjøre videre, de har veiledningsplikt. Forstår godt at det er kjipt med bolig rett forran huset, men er det regulert til boligformål må du nok bare akesptere at det ikke forblir et åpent område. 

Anonymkode: 89b68...c2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er plan og bygningslovens som gjelder for slike saker. Her i Oslo har man som politisk mål å fortette mange eplehager og industriområder med høye blokker. Du er dermed ikke alene om å bli "innebygd" av utviklingen. Tipper du har en dårlig sak, selv om det har skjedd en saksbehandlingsfeil.

Anonymkode: 39053...4db

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er plan og bygningslovens som gjelder for slike saker. Her i Oslo har man som politisk mål å fortette mange eplehager og industriområder med høye blokker. Du er dermed ikke alene om å bli "innebygd" av utviklingen. Tipper du har en dårlig sak, selv om det har skjedd en saksbehandlingsfeil.

Anonymkode: 39053...4db

Det er skammelig. Folk skal visst ikke ha noen hager lengre. Det neste blir vel at vi får beskjed om å sende ungene ut på gaten for å leke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt kommunen. 

Anonymkode: 8ecc6...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Om området er (om)regulert til boligformål så har du nok ingen sak.

Du kan sende inn klager på helseskadelig støy, men må da forholde deg til folkehelseloven ang støy - og bygging er somregel innafor sålenge det ikke overskrider støynivåer og klokkeslett. Det kan også gis unntak fra kommunen på ting som har samfunnsmessig positiv viktighet.

Sålenge du ikke eier grunnen, eller det er særskilte ting ved arealet som kan stanse byggeprosjekter(type rødlistede arter, at boforholdene ikke er godkjente for de som skal bo i bygget osv) så har du lite du skal ha sagt. Fortetting er vedtatt i mange kommuneplaner og strategier rundtomkring, for å få plass til folk.

Anonymkode: 7cb33...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Det er skammelig. Folk skal visst ikke ha noen hager lengre. Det neste blir vel at vi får beskjed om å sende ungene ut på gaten for å leke

I byene må man fortette. Vil man ha stor hage, kan msn flytte på landet. 

Det er for øvrig alltid krav til andel friareal i nye prosjekt, og der ksnu ungene leke. 

Anonymkode: 3faab...091

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...