AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #1 Skrevet 20. juli 2016 Pleier bare å kjøre vaskemaskinen på 40 grader når jeg skal vaske klær, men så er det jo mange klær i butikkene som det står skal vaskes på 30.. Vil klær som skal vaskes på 30 bli fort stygt om man vasker de på 40 isteden? Kjører du både 30 og 40 graders plagg i sammen? eller unngår du å kjøpe 30 graders plagg? Anonymkode: ae1a1...b89
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #2 Skrevet 20. juli 2016 Vasker aldri ull over 37 grader, da krymper det. Samme med silke, ødelegges over 37 grader. Anonymkode: 32de7...4a6
Kara W Skrevet 20. juli 2016 #3 Skrevet 20. juli 2016 Jeg har alltid sortert ut klær til 30, 40 og 60 grader, selv om det da kan bli noen halvfulle maskiner. Vasker du på feil temperatur vil klærne bli fortere slitt. På de fleste maskiner vil høyere temperatur også føre til høyere sentrifugering, som er det som virkelig sliter på klærne. Nøyaktig hva som vil skje med klærne kommer an på plagget. Noen plagg vil krympe, noen vil miste fargen, noen vil rakne i sømmene, og noen vil tåle det helt fint. Dersom du ikke gidder å kjøre egne vask på 30 grader anbefaler jeg å sette ned sentrifugeringen når du vasker ting som egentlig burde vært på 30 garder. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #4 Skrevet 20. juli 2016 Jeg vasker de fleste klær på 30, da slipper jeg å tenke på det problemet Anonymkode: aaa8f...71e 2
Zienna Skrevet 20. juli 2016 #5 Skrevet 20. juli 2016 Jeg håndvasker klær som er av ull og silke. Bruker vaskemiddel beregnet for dette, og tuller håndkle rundt tøyet etter skylling, og før jeg henger til tørk. Bruker ikke vaskemaskinen på tøy jeg er redd for.
solfaktor1 Skrevet 20. juli 2016 #6 Skrevet 20. juli 2016 Jeg vasker også det meste på 30 grader da jeg har mange klær som skal vaskes på det så da slenger jeg bare inn resten også. En bukse jeg har ser veldig slitt ut etter at min samboer vasket den på 40 grader så jeg sverger til 30 graders programmet 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #7 Skrevet 20. juli 2016 3 minutter siden, solfaktor1 skrev: Jeg vasker også det meste på 30 grader da jeg har mange klær som skal vaskes på det så da slenger jeg bare inn resten også. En bukse jeg har ser veldig slitt ut etter at min samboer vasket den på 40 grader så jeg sverger til 30 graders programmet 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasker de fleste klær på 30, da slipper jeg å tenke på det problemet Anonymkode: aaa8f...71e Ok, men jeg er redd at klærne ikke blir rene av å bare vaskes på 30? Vasker dere undertøy også på 30 eller tar dere en egen vask til undertøy? Anonymkode: ae1a1...b89
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #8 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg er redd at klærne ikke blir rene av å bare vaskes på 30? Vasker dere undertøy også på 30 eller tar dere en egen vask til undertøy? Anonymkode: ae1a1...b89 Undertøy, sokker, håndklær og sengetøy kjøres på 60 her. Alt annet går på 30 og blir alltid rent og pent. Anonymkode: aaa8f...71e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #9 Skrevet 20. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg er redd at klærne ikke blir rene av å bare vaskes på 30? Vasker dere undertøy også på 30 eller tar dere en egen vask til undertøy? Anonymkode: ae1a1...b89 Jeg vasker også undertøy og bomull på minst 60 grader, Men ikke vær redd, vi overlever nok selv om tøyet vaskes på 30 grader. I gamle- gamle dager vasket de nok sikkert ikke tøyet på 60 grader, men de fleste tålte vel det? Anonymkode: 595f3...14b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #10 Skrevet 20. juli 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pleier bare å kjøre vaskemaskinen på 40 grader når jeg skal vaske klær, men så er det jo mange klær i butikkene som det står skal vaskes på 30.. Vil klær som skal vaskes på 30 bli fort stygt om man vasker de på 40 isteden? Kjører du både 30 og 40 graders plagg i sammen? eller unngår du å kjøpe 30 graders plagg? Anonymkode: ae1a1...b89 Det kommer helt an på hva det er for skalgs plagg. Noen ting som linkjoler, eller andre finere plagg som ikke er skitne etter bruk, de kjører jeg på hurtigprogram på 30 grader. Anonymkode: 730ab...422
Millimani Skrevet 20. juli 2016 #11 Skrevet 20. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg er redd at klærne ikke blir rene av å bare vaskes på 30? Vasker dere undertøy også på 30 eller tar dere en egen vask til undertøy? Anonymkode: ae1a1...b89 Jeg vasker alt undertøy på 60 grader, for meg er det selvsagt med den temperaturen på sånne klær. Det skal vel helst vaskes på lavere temperatur, men jeg har ikke opplevd det som problem å vaske på 60 grader.
Paeonia Skrevet 20. juli 2016 #12 Skrevet 20. juli 2016 Hvis du vasker strech-klær på feil grader blir de fortere stugge og slappe. Jeg kjører egne 30, 40 og 60 vask. Truser på 60, bh håndvasker jeg. Opplever at spilene blir ødelagte selvom jeg bruker vaskepose 1
Solbærsaft Skrevet 20. juli 2016 #13 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, Paeonia skrev: Hvis du vasker strech-klær på feil grader blir de fortere stugge og slappe. Jeg kjører egne 30, 40 og 60 vask. Truser på 60, bh håndvasker jeg. Opplever at spilene blir ødelagte selvom jeg bruker vaskepose Jeg trodde vaskeposen var der for å hindre at spilene ødela maskinen hvis de først kom seg ut av bhen? -- Vasker "det meste" på 40grader. Undertøy, håndkler og sengetøy på 60. Ting som krever 30 grader går på 30 grader. Ull og silke får ullprogrammet på 30 grader. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #14 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vasker aldri ull over 37 grader, da krymper det. Samme med silke, ødelegges over 37 grader. Anonymkode: 32de7...4a6 Dette stemmer ikke med min erfaring. Med en vaskemaskin av nyere dato som har forsiktige program beregnet på ull/ silke/ håndvask er det stort sett ikke noe problem å sette temperaturen til 40 grader, også på tøy som er merket 30 grader.. Jeg gjør konsekvent dette, men passer alltid på å ha svært lav sentrifugering og bruke vaskeposer på sensibelt tøy. Har massevis av klær som er 10++ år gamle (fra da jeg jobbet i klesbutikk), som har blitt vasket slik siden, og er like fine i dag. Min erfaring er at det er sentrifugering, tørketrommel, feil vaskemiddel og feil tørking av plagg (som at man henger opp plagg som bør tørkes liggende) som ødelegger plaggene Anonymkode: 82d9d...186
Kara W Skrevet 20. juli 2016 #15 Skrevet 20. juli 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke med min erfaring. Med en vaskemaskin av nyere dato som har forsiktige program beregnet på ull/ silke/ håndvask er det stort sett ikke noe problem å sette temperaturen til 40 grader, også på tøy som er merket 30 grader.. Jeg gjør konsekvent dette, men passer alltid på å ha svært lav sentrifugering og bruke vaskeposer på sensibelt tøy. Har massevis av klær som er 10++ år gamle (fra da jeg jobbet i klesbutikk), som har blitt vasket slik siden, og er like fine i dag. Min erfaring er at det er sentrifugering, tørketrommel, feil vaskemiddel og feil tørking av plagg (som at man henger opp plagg som bør tørkes liggende) som ødelegger plaggene Anonymkode: 82d9d...186 Stemmer dette. Ull og silke kan fint kokes uten å bli ødelagt. Det er kombinasjonen høy temperatur og sentrifugering (enten i vaskemaskin eller i tørketrommel) som skader klærne. Mange ullplagg er dog farget med farge som ikke tåler stort mer enn 40 grader, så man risikerer at fargen kan smitte av, også uten sentrifugering.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #16 Skrevet 21. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, men jeg er redd at klærne ikke blir rene av å bare vaskes på 30? Vasker dere undertøy også på 30 eller tar dere en egen vask til undertøy? Anonymkode: ae1a1...b89 Jeg vasker undertøy på 30 eller noen ganger 40. Alt mitt undertøy står det 30 grader på, hadde jeg vasket det på dobbelt så høy tempratur ville det blitt ødelagt med en gang. Anonymkode: 2e36e...91d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #17 Skrevet 21. juli 2016 Klær blir da ikke rent på 30 grader! Undertøy må vaskes på 60 for å drepe alle bakterier. Anonymkode: 7c845...bba 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #18 Skrevet 21. juli 2016 15 timer siden, Zienna skrev: Jeg håndvasker klær som er av ull og silke. Bruker vaskemiddel beregnet for dette, og tuller håndkle rundt tøyet etter skylling, og før jeg henger til tørk. Bruker ikke vaskemaskinen på tøy jeg er redd for. Jeg har en helt ny vaskemaskin med ull/silkeprogram. Ikke noe problem å vaske i maskin om man har dette. Anonymkode: 32de7...4a6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #19 Skrevet 21. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at det er sentrifugering, tørketrommel, feil vaskemiddel og feil tørking av plagg (som at man henger opp plagg som bør tørkes liggende) som ødelegger plaggene Ok, si det til alle ullgenserne som har krympet ved feil vask. Anonymkode: 32de7...4a6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #20 Skrevet 21. juli 2016 Vasker alt av klær på 40, er det ull eller silke i så vasker jeg alt på ullvask 40gr. Undertøy vasker jeg på 60 og håndklær og kjøkkentekstiler på 90 Anonymkode: 864a3...ac1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå