Gå til innhold

Stort problem med Lånekassen...livet går i tusen biter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student i utlandet. Jeg begynte i for et par år siden på en grad ved et universitet. Der sto jeg ikke alt og etter et og et halvt år måtte jeg droppe ut og avslutte utdanningen. I fjor begynte jeg på et nytt universitet for å ta samme grad. Jeg måtte finansiere første semester selv for å tjene opp nok studiepoeng til å få støtte våren 2016, ettersom jeg var faglig forsinket. Jeg slet en del psykisk pga familie (uten å gå inn på detaljer) og klarte desverre ikke å bestå alle fag, men jeg tjente opp nok studiepoeng og fikk utdelt støtte fra Lånekassen til å ta det jeg kunne av vårsemesteret 2016. Jeg kom meg ut av den vanskelige situasjonen (psykisk) jeg var i høst, og derfor har jeg i vår stått alle eksamener og gjort det bedre enn noensinne. 

Lånekassen har en regel som sier at man ikke kan være mer enn 60 studiepoeng forsinket for å få utdelt støtte. Dette har jeg vært obs på hele tiden og har derfor passet på at jeg har tjent opp nok studiepoeng slik at jeg er under grensen selv om jeg er faglig forsinket. Ettersom jeg ikke besto alle eksamener høsten 2015, så blir jeg nå nødt til å ta opp et fag til høsten. Jeg kommer til å ta fag fra 2året også, men i prinsippet regnes jeg som 1års student, og må repetere store deler av året. Jeg kommer til å tjene 60 studiepoeng til sammen neste år fordi jeg kommer til å ta fag i tillegg til det jeg må ta om igjen. 

Så til problemet: Jeg søkte for et par uker siden om studielån for neste skoleår. Jeg sendte inn antall opptjente studiepoeng og faglige resultater på eksamener. I dag mottar jeg en melding fra lånekassen der der opplyser følgende:

"Lånekassen har registrert at du kan være faglig forsinket i utdanningen. Du kan få støtte inntil ett år mer enn normert studietid. Du må sende inn bekreftelse fra universitetet på at du har fullført og bestått det første året av utdanningen og fått opptak i det andre året av graden. Dette blir ikke bekreftet av den eksamensutskriften du har sendt inn. Dersom du ikke sender inn dette før 15.november, vil du automatisk få avslag på søknaden."

Etter å ha snakket med Lånekassen på tlf, så har jeg fått to forskjellige svar. En av dem sier at antall år du tar om igjen ikke har noe å si, og at jeg i prinsippet kan ta 1året om igjen 5 ganger for deres skyld, så lenge forsinkelsen min ikke overstiger 60 studiepoeng. En annen saksbehandler sa det motsatte og sa at det ikke har noe å si at jeg avsluttet utdanningen min og begynte på en ny grad, jeg vil nå være 2 år forsinket, og selv om jeg ikke er over 60 studiepoeng forsinket får jeg ikke lån pga regelen om at man kun får støtte til ett år mer enn normert studietid. MEN jeg avsluttet jo det studiet jeg begynte på første gang. Og det er første gang jeg stryker på den nye graden og det nye universitetet, hvordan kan de da ta dette med i beregningen av normert studietid??

Jeg kjenner meg helt fortapt. Uansett hva jeg gjør nå har jeg ingen muligheter til å fortsette noe studie i det hele tatt. Mine foreldre har ingen mulighet for å betale 200 000 kr i året, eller bare for neste år for den saks skyld. Om jeg skulle ta et år fri og jobbe og tjene opp penger for å finansiere neste år selv til jeg ikke lenger er faglig forsinket, så vil jeg måtte tjene 200 000 kr, for å kunne dekke alt, og Lånekassen har en inntektsgrense på 170 000 i året, så da ville jeg vært tilbake til start igjen etterpå ettersom at jeg ikke hadde fått støtte til å begynne på 2året pga for høy inntekt. Jeg sitter helt fast, og føler meg så håpløs og trist. Jeg har heller ikke gått til psykolog eller fått noe bevis på at jeg slet psykisk da jeg strøk til eksamen, så jeg kan ikke bruke det heller.

Jeg vet at alt dette er veldig langt, men jeg skrev i håp om at noen har hørt om lignende/vært borti lignende. Jeg var helt sikker på at de skulle gå utifra studiepoeng, og at de ikke skulle ha noe å si at jeg strøk et år på forrige studie. 

Setter utrolig pris på alle svar..

Anonymkode: 2dd9a...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Som utenlandsstudent med ekstra støtte til skolepenger teller bestått studieår, ja, i tillegg til antall studiepoeng. 

Anonymkode: 204db...02a

AnonymBruker
Skrevet

Som utenlandsstudent med ekstra støtte til skolepenger teller bestått studieår, ja, i tillegg til antall studiepoeng. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når jeg avsluttet forrige utdanning så burde jo ikke det ha noe å si nå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes innlegget ditt er litt rotete. Antakeligvis dreier det seg om frustrasjonen din. Det blir muligens noe du må gjenta for å få et litt klarere blikk på det. 

Over til problemet. Det er det totale antall studiepoeng du ligger etter som er gjeldende. Dette gjelder også fra utdanningen du avbrøt. Om jeg forstår deg riktig mener du at dette ikke teller. Dette stemmer i så fall ikke. All forsinkelse blir slått sammen, og om du da er over 60 studiepoeng vil du ha et problem. Hvor mange studiepoeng ligger du etter totalt sett? 

Anonymkode: 431de...d77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Hva skjer hvis jeg blir over ett år forsinket?

Vi godtar en faglig forsinkelse på inntil ett år, tilsvarende 60 norske studiepoeng. Hvis du blir forsinket med mer enn dette, vil du ikke ha rett til stipend eller lån.

Hvis du tar utdanning uten støtte fra Lånekassen, kan du hente inn forsinkelsen og dermed få rett til ny støtte. Når forsinkelsen er redusert til maksimalt 60 studiepoeng eller tilsvarende, kan du få støtte fra semesteret etter at du har hentet inn forsinkelsen."

Her står det jo om at du ikke kan være forsinket mer enn 60 studiepoeng. Jeg er forsinket med mindre enn 60 studiepoeng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å avslutte et år er ikke alltids nok. Du må annullere året for at det skal gjelds. Og da må du annullere alt tror jeg. Altså du kan ikke annullere men beholde 2 fag som du besto. 

Anonymkode: 88d4f...58f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes innlegget ditt er litt rotete. Antakeligvis dreier det seg om frustrasjonen din. Det blir muligens noe du må gjenta for å få et litt klarere blikk på det. 

Over til problemet. Det er det totale antall studiepoeng du ligger etter som er gjeldende. Dette gjelder også fra utdanningen du avbrøt. Om jeg forstår deg riktig mener du at dette ikke teller. Dette stemmer i så fall ikke. All forsinkelse blir slått sammen, og om du da er over 60 studiepoeng vil du ha et problem. Hvor mange studiepoeng ligger du etter totalt sett? 

Beklager for rotete innlegg, er som du sier pga veldig mye frustrasjon. Jeg er klar over at antall opptjente studiepoeng teller. Jeg ligger etter med 57 studiepoeng, og skulle vel da ha rett på støtte. Jeg har derimot strøket fag på 1året en gang før også, da på et annet universitet hvor jeg avsluttet utdanningen min og nå har jeg strøket et par fag på 1året igjen, men antall studiepoeng jeg er forsinket med er fortsatt 57, så under grensen. Håper det var mer forståelig.

AnonymBruker
Skrevet

Du får heller ikke støtte til samme fag flere ganger, det kan virke som som det er det som har skjedd.

Anonymkode: 044ac...b31

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får heller ikke støtte til samme fag flere ganger, det kan virke som som det er det som har skjedd.

Anonymkode: 044ac...b31

Men hvis dette er tilfelle, hvordan kan det da ha seg at jeg fikk støtte til utdanningen våren 2016? Det var også de samme fagene. Da gikk de bare utifra antall studiepoeng, og de fikk karakterutskrift som viste at jeg ikke hadde bestått alle fag, men ga meg allikavel støtte. Jeg skjønne ingenting

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis dette er tilfelle, hvordan kan det da ha seg at jeg fikk støtte til utdanningen våren 2016? Det var også de samme fagene. Da gikk de bare utifra antall studiepoeng, og de fikk karakterutskrift som viste at jeg ikke hadde bestått alle fag, men ga meg allikavel støtte. Jeg skjønne ingenting

Fordi Lånekassen ikke "vet" hva de gir støtte til før etter at de har fått rapportert studiepoengene dine. Å få støtte til de samme fagene mer enn en gang blir i praksis forsinkelse.

Anonymkode: 1e44d...79a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, jente_1994 skrev:

Beklager for rotete innlegg, er som du sier pga veldig mye frustrasjon. Jeg er klar over at antall opptjente studiepoeng teller. Jeg ligger etter med 57 studiepoeng, og skulle vel da ha rett på støtte. Jeg har derimot strøket fag på 1året en gang før også, da på et annet universitet hvor jeg avsluttet utdanningen min og nå har jeg strøket et par fag på 1året igjen, men antall studiepoeng jeg er forsinket med er fortsatt 57, så under grensen. Håper det var mer forståelig.

Da forstår jeg mer. :) Så lenge du bare har en forsinkelse på 57 poeng skal ikke det være et problem med lånekassen. Lånekassen bryr seg kun om studiepoeng, og ikke hvilket år du er på, hvilke emner du tar eller hvor du tar de, men husk at du kun kan få støtte for ett emne én gang. Det innebærer at dersom du har fått støtte for det samme emnet mer enn én gang har du nok mer forsinkelse enn du antar. Da ligger du nok over 60 studiepoeng. Dette bør du undersøke litt nærmere. 

Jeg synes imidlertid meldingen du fikk fra Lånekassen var snodig. Jeg forstår ikke hvorfor de trenger å vite at du har bestått 1. år og ha bekreftelse på opptak til 2. år. Muligens er det på grunn av forsinkelse over 60 studiepoeng? 

Jeg forstår at denne situasjonen er ganske guffen for deg. Du bør likevel prøve å forholde deg så rolig som du klarer. Det første du bør gjøre er å forsikre deg om at du ikke ligger mer enn 60 studiepoeng etter og at du har sendt inn tilstrekkelig informasjon om alle emner du har bestått. 

Jeg synes du uansett bør ta kontakt med fastlegen din og legge frem dette problemet. Dette kan være at dette er den eneste muligheten du har til å fortsette studiene til høsten. Det er enkelte leger som er greie på dette, så hvis du er heldig kan du få en attest på at deler av forsinkelsen skyldes sykdom. Dette stemmer jo i ditt tilfelle. Det eneste problemet er at du ikke har oppsøkt hjelp tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i dine sko, og etter min erfaring har saksbehandler nummer to rett. 

Studieprogresjon teller. Det er ikke BARE antallet studiepoeng. Med den logikken kunne jo folk tatt en og annen modul og diverse årsenheter ved ulike univiersiteter i årevis uten å oppnå noen grad, og fortsatt få støtte. Det ville være lite bærekraftig studiefinansiering. 

Det er forskjell på "støtte" i den form at studielån blir omgjort til poeng, og "støtte" i den form av at "vi er villige til å låne deg mer penger".

Jeg ble forsinket i utenlandsstudiene og ble så kuttet av for ytterligere lån. Da jeg besto flere poeng fikk jeg beskjed om at visse summer var omgjort fra lån til stipend. Men jeg får ikke mer lån før jeg er ferdig med bachelor og evt. skal starte på en ny grad. 

Anonymkode: d8532...eac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i dine sko, og etter min erfaring har saksbehandler nummer to rett. 

Studieprogresjon teller. Det er ikke BARE antallet studiepoeng. Med den logikken kunne jo folk tatt en og annen modul og diverse årsenheter ved ulike univiersiteter i årevis uten å oppnå noen grad, og fortsatt få støtte. Det ville være lite bærekraftig studiefinansiering. 

Det er forskjell på "støtte" i den form at studielån blir omgjort til poeng, og "støtte" i den form av at "vi er villige til å låne deg mer penger".

Jeg ble forsinket i utenlandsstudiene og ble så kuttet av for ytterligere lån. Da jeg besto flere poeng fikk jeg beskjed om at visse summer var omgjort fra lån til stipend. Men jeg får ikke mer lån før jeg er ferdig med bachelor og evt. skal starte på en ny grad. 

Dette er selvsagt mulig. Så lenge det er ulike emner er ikke dette et problem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da forstår jeg mer. :) Så lenge du bare har en forsinkelse på 57 poeng skal ikke det være et problem med lånekassen. Lånekassen bryr seg kun om studiepoeng, og ikke hvilket år du er på, hvilke emner du tar eller hvor du tar de, men husk at du kun kan få støtte for ett emne én gang. Det innebærer at dersom du har fått støtte for det samme emnet mer enn én gang har du nok mer forsinkelse enn du antar. Da ligger du nok over 60 studiepoeng. Dette bør du undersøke litt nærmere. 

Jeg synes imidlertid meldingen du fikk fra Lånekassen var snodig. Jeg forstår ikke hvorfor de trenger å vite at du har bestått 1. år og ha bekreftelse på opptak til 2. år. Muligens er det på grunn av forsinkelse over 60 studiepoeng? 

Jeg forstår at denne situasjonen er ganske guffen for deg. Du bør likevel prøve å forholde deg så rolig som du klarer. Det første du bør gjøre er å forsikre deg om at du ikke ligger mer enn 60 studiepoeng etter og at du har sendt inn tilstrekkelig informasjon om alle emner du har bestått. 

Jeg synes du uansett bør ta kontakt med fastlegen din og legge frem dette problemet. Dette kan være at dette er den eneste muligheten du har til å fortsette studiene til høsten. Det er enkelte leger som er greie på dette, så hvis du er heldig kan du få en attest på at deler av forsinkelsen skyldes sykdom. Dette stemmer jo i ditt tilfelle. Det eneste problemet er at du ikke har oppsøkt hjelp tidligere. 

Jeg kan ikke oppsøke lege fordi det handler om psykiske problemer, og jeg kan ikke bevise noe...tusen takk for hyggelig svar

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvsagt mulig. Så lenge det er ulike emner er ikke dette et problem. 

Det er jo ikke mulig. Du kan jo bare få støtte i maksimalt 8 år.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men var du forsinket med antall år i forhold til normert studietid for graden din, eller var du forsinket med over 60 studiepoeng?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men var du forsinket med antall år i forhold til normert studietid for graden din, eller var du forsinket med over 60 studiepoeng?

Antall år i forhold til normert studietid. 

Jeg byttet skole og fikk nye studiepoeng for ulike emner, men jeg brukte for lang tid på graden. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke mulig. Du kan jo bare få støtte i maksimalt 8 år.

Det vet jeg, men poenget er at man kan få støtte innenfor denne perioden på 8 år så lenge man tar nye emner. Det kan godt hende at det er andre regler for studieprogresjon når man tar utdanning i utlandet, men det er fullt mulig å sveve rundt på enkeltemner og årsstudier i Norge og få videre støtte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...