hanni Skrevet 8. november 2004 #1 Skrevet 8. november 2004 Hei. Hadde en tråd lenger ned her forrige uke ang. magesmerter hos babyen. Fikk råd av helsesøster om å amme hver tredje eller hver fjerde time helst - ikke oftere. Men alle snakker om selvregulering, og babyen min er jo ikke tre uker gammel en gang. Noen ganger funker tre timer OK, men andre ganger virker det hjerterått å "lure" med smokk. Han gaper jo hele tida når han er våken. Vi klarer å stagge ham en stund, men av og til må jeg amme også annenhver time. Da får jeg dårlig samvittighet for at han kanskje får mer vondt i magen.... Han gulper så og si aldri, men har begynt å brekke seg litt uten å få opp noe. Bør jeg gi blaffen i det helsesøster sier? Jeg synes det er vondt å vente til han er desperat og skriker liksom... Hun sa også at jeg skulle ta ham vekk fra puppen etter ti min, men DET virker iallfall hjerterått! Jeg droppa det, og lar ham gjøre seg ferdig - tar max 20 min, og han spiser sjelden på begge da. Jeg har mye melk...
Mistyen Skrevet 8. november 2004 #2 Skrevet 8. november 2004 Nå hadde ikke jeg baby med magesmerter, men min lille gutt regulerte dette fint selv. Han søkte etter puppen når han var sulten, og dersom det bare var snakk om et sugebehov, fikk han smokk. Jeg kan tenke meg at han ble ammet sånn ca hver tredje time, og da kunne ammingen ta ca 45 minutter. Noen dager (økedøgn) ville han ha oftere. Jeg nektet ham aldri, og ga når han var tydelig sulten. Lykke til!!
Gjest Tex Skrevet 8. november 2004 #3 Skrevet 8. november 2004 Selvregulering er stort sett det lureste med så små babyer. Jeg skjønner ikke helt hva helsesøsteren hos deg tenker på her, de aller fleste magesmerter hos en baby kan relateres til luft, da er det best at babyen får fri tilgang og ikke hiver seg på og sluker masse luft når puppen "endelig" dukker opp. Men det aller viktigste rådet jeg kan gi deg er dette: Sett deg ned og lukk øynene. Kjenn etter hva magen din, "din indre stemme" om du vil, forteller deg. Den stemmen gir deg de rette svarene uansett hva du lurer på, stort sett. Vi kvinner er nemlig belemret/velsignet med en god porsjon intuisjon, en egenskap som slår ut i fullt monn hos de aller fleste barselkvinner. Det magen din sier er det riktige å gjøre. Føler du for selvregulering skal du gjøre det. Klem fra barnepleier-Tex
Gjest Mayamor Skrevet 8. november 2004 #4 Skrevet 8. november 2004 Jeg ammet like ofte som deg - annenhver time på dagtid. Til gjengjeld sov babyen masse om natten. Helsesøster mente at det var derfor han ville ha morsmelk såpass ofte på dagtid. Føl på kroppen hva du selv orker. Levende smokk er jo heller ikke særlig kult... For min del plaget det meg ikke å amme ofte da han var nyfødt. Lullet jo for det meste hjemme i tykk ammetåke alikevell... Bare husk at det er du som er spesialisten på din baby... Mayamor
la Flaca Skrevet 8. november 2004 #5 Skrevet 8. november 2004 Huff, skjønner hva du mener. Jeg tror jenta mi har vent seg til å spise vel ofte og mye, så jeg prøver å begrense henne litt - det er ikke hyggelig. Jeg tror vi må bruke litt sunn fornuft. Mange ganger tror jeg du gjør vondt verre ved å nekte ungen pupp når han er sulten, andre ganger går det greit. Det er sikkert også lurt å begynne litt gradvis. Ikke gå fra 1,5 til 3 timer mellom måltidene med en gang, men øk med 15 minutter hver dag for eksempel (?). Så kan du jo prøve å ta en del pauser, som bleieskift og raping sånn at ungen rekker å kjenne at han begynner å bli mett. Jeg har også begynt å putte inn smokken når jeg ser hun egentlig er mett og bare kosesuger på puppen, og det fungerer fint.
alisia4 Skrevet 9. november 2004 #6 Skrevet 9. november 2004 Gjør det du opplever er best for barnet. Helse stasjonen bør du ikke høre på, fordi det er ikke alltid de vet hva som er best for DITT barn. Sørg for at du er nøye med å få ham til å rape. Det kan være derfor han har så mye vondt i magen.
Gjest Tex Skrevet 9. november 2004 #7 Skrevet 9. november 2004 Helse stasjonen bør du ikke høre på Det er litt drøyt å si, helsestasjonen har godt utdannede folk som vet hva de prater om. Men en kan være litt selektiv med hvilke råd en velger å følge, og bruke sin egen morsintuisjon. Men som oftest sier de på helsestasjonen lure ting
kitty Skrevet 9. november 2004 #8 Skrevet 9. november 2004 Jeg ville aldri ha nektet et 3 ukers gammelt spedbarn mat når det skrek og var sulten. Syns jeg har hørt at amming tom. hjelper som "smertelindring" hos så små. Sørg bare for å få ham til å rape og tenk igjennom om det er noe du spiser som han kan reagere på. (melk, sjokolade, løk, kål etc) Vær bare glad for at du har nok melk. (det hadde ikke jeg) Selv om du kanskje syns ammingen tar mye tid, bedrer dette seg fort når babyen blir større, så det er kun en liten periode at du må amme så ofte.
hanni Skrevet 9. november 2004 Forfatter #9 Skrevet 9. november 2004 Tusen takk for gode råd. Det plager meg overhodet ikke å amme ofte - jeg synes tvert i mot at det er koselig. Og han spiser jo når jeg legger ham til, så det er ikke tvil om at han vil ha mat. Men jeg lurer på om det er tilfelle at min baby ikke klarer å regulere selv slik at han hele tida spiser for mye.. Alle jeg har snakka med etter besøk hos helsesøster, sier at de rådene jeg fikk der var pussige. Jeg skal dit igjen og veie ham i dag og prate mer med henne... han hadde gått opp 500 g på 11 dager (fra dag 3 til dag 14) da jeg var der forrige uke - og det synes hun var for mye nemlig. Men er det ikke litt tidlig å bry seg om ungens vekt også? Jeg tror jeg skal slutte å se på klokka når jeg ammer, gitt. Jeg blir stressa når han vil ha mat og jeg ser at det bare er halvannen time siden sist.... Han sluker visst forresten ikke luft når han spiser - for hun helsesøstera så på da jeg amma, og konstanterte at det så veldig fint ut...
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2004 #10 Skrevet 9. november 2004 Du har det akkurat som meg. Sønnen min trengte ofte mat, men spiste noen ganger for mye, og fikk vondt i magen. Jeg synes det fungerte å regulere det litt etter klokka, men ikke i nærheten av hver tredje-fjerde time. Noen ganger ammet jeg etter en time, hvis magefølelsen sa at det var riktig. Men jeg er helt sikker på at noen babyer ikke regulerer matinntaket helt selv. Vår sønn fikk det mye bedre etter at jeg til en viss grad tok over styringen. Lykke til!
hanni Skrevet 9. november 2004 Forfatter #11 Skrevet 9. november 2004 Ja, det virker egentlig som om det med magen er bedre. Har fått noen gode tips på helsestasjonen nå. pluss at han legger på seg mer riktig i forhold til kurven... Han synes det er godt å ligge på magen blant annet, så jeg lar ham gjøre det litt etter han har spist - under oppsyn selvsagt. Jeg tror jeg fortsetter å styre litt jeg da - men innen rimelighetens grenser selvsagt.
Gjest gjestekimmi Skrevet 9. november 2004 #12 Skrevet 9. november 2004 jeg har to barn selv, er ikke noen ekspert men har da noe erfaring. jeg ville ikke hørt på din helsesøsters råd. mine fikk regulere selv, og når du ikke stresser på dette så roer babyen seg ofte av seg selv. den merker om du stresser. hadde særlig en venninne som var så opptatt av tre timers intervaller, hun var jo helt stressa hele tiden, og det ble til slutt babyen også vet du.... ellers så har jeg hatt veldig ulik erfaring med helsestasjoner (har flyttet fra en by til en annen , så da måtte vi selvsagt bytte helsestasjon.). på "den første" så hadde vi en helsesøster som var helt toppers. hun var veldig opptatt av at jeg visste best, men hun ga masse råd og veiledning. jeg spurte henne om en hel masse og hun var til mye hjelp. hun vi har nå er helt andeledes. hun er hyggelig men det er ikke snakk om å ringe henne utenom de "faste" avtalene. ikke har hun barn selv, og det kommer tydelig frem når en hører hvordan hun snakker om barn. hun har også oppgitt et par merkelige (dvs. feilaktige) svar på spørsmål som jeg har stilt henne ang. ungene så jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig god tillitt til henne utenom veiing og måling. jeg har et godt forhold til min første helsesøster så dersom det skulle dukke opp noe som jeg lurer veldig på ang. ungene så ringer jeg min gamle helsesøster.... jaja. dette ble langt. moralen blir vel; ta i mot veiledning men lytt til deg selv "in the end". lykke til.
havsulen Skrevet 9. november 2004 #13 Skrevet 9. november 2004 Min datter er tre måneder gammel og har regulert dette selv helt fint fra starten av. Spisemønsteret har imidlertid endret seg. I begynnelsen spiste hun ofte, gjerne med halvannen times mellomrom om dagen! Noen ganger lå hun lenge ved puppen (kanskje en halv time), andre ganger bare fem minutter. Jeg nektet henne aldri. Om natten fikk hun som oftest mat hver tredje/fjerde time. Plutselig begynte hun å sove seks timer i strekk om natten, så sju timer. Og intervallene mellom dagmåltidene ble lenger - to/tre/fire timer. Spiste hun særlig glupskt så jeg var redd for at hun fikk luft i magen, tok vi små rapepauser innimellom. De siste ukene har hun spiste ca hver tredje time om dagen og sovet ni/ti timer i strekk om natten. Måltidene tar kortere tid nå. Så for oss har det fungert med selvregulering! Jeg ville ikke hørt på helsesøster akkurat i dette spørsmålet. Lykke til!
Gjest catrine Skrevet 16. mai 2011 #14 Skrevet 16. mai 2011 hva gjør du om natta når det går så lang tid mellom amminga? blir det ikke spreng/lekk el betennelse?
Gjest pysepusen Skrevet 16. mai 2011 #15 Skrevet 16. mai 2011 Når det går så lang tid mellom ammingene så vil det i begynnelsen gjøre vondt. Jeg håndmelket litt om natten for å få bort den verste sprengen og etter noen netter hadde det regulert seg
Gjest thea Skrevet 17. mai 2011 #16 Skrevet 17. mai 2011 Nevøen min hadde mye luftsmerter. Mat hjalp der og da, men det virka som smertene vart verre etterpå. Det som hjalp der var å gå med babyen. (slitsomt i lengden, men funka) MEN det var ikke mor som kunne gå med han, fordi hun luktet mat (melk) og da ville han ikke roe seg. I tillegg til å gå med han over skuldra, så bøyde vi beina/knea hans inn mot magen hans mens vi gikk, så han omtrent lå i fosterstilling. Kanskje verdt å prøve?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå