Gå til innhold

Kjøp av organer?

Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Hva om du skulle få nyresvikt, man kan ikke si om du blir til å tåle ventetiden på en evt. nyre ville du dra til utlandet og kjøpe en nyre for 1500 euro, den som selger den vil få 150 dollar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jeg tror det er umulig å svare på, før man står i situasjonen. For selvfølgelig ønsker vel de fleste å redde sitt eget liv, men til hvilken pris kan ejg ikke svare på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg ville prøvd først, sett hvordan det var å leve uten nyre. Bestevenninnen til mamma har stått på venteliste i flere år nå, men hun er heldig og blir ikke så veldig syk av dialysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Glemte kanskje å legge til at dette salget av f eks nyrer er som oftest store pengemaskiner for sykehus f eks i Pakistan. De som donerer nyren får ikke hvile lenge nok etter operasjonen. Slik at sjangsene for komplikasjoner øker dramatisk for de. Mange av de er skyldig så mye penger at "alt er gått" før operasjonen er gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det er lett å sitte på sin høye moralske hest når man ikke er i situasjonen. Har jeg sjansen for å dø bryr jeg meg fint lite om en fyr har donert nyren fordi han sliter med økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

men... jeg hadde høyst sannsynlig oppsøkt personen for å vise min takknemlighet for livet i form av en god del mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at menneskets sterkeste instinkt er overlevelsesinstinktet. Hvis man er veldig syk, og den personen på dokumentaren i kveld så for seg at han ikke kom til å få noe langt liv, så vil man vel gjøre ALT for å redde dette livet.

Tror nok jeg hadde gjort alt jeg også, og sans for etikk hadde nok bleknet.

Men jeg hadde nok ikke klart å nytt livet i fulle drag etterpå, når jeg tenkte på at det var stor sannsynlighet for at et menneske led et annet sted i verden på grunn av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klarer seg fint med bare en nyre,og det er ikke bare å kjøpe en nyre fra det svarte markedet. Man må gjennm en nitid prosess med sekking og kryss-sjekking for å være sikker på at donor-organet matcher.Det er blodprøver og vevstester opp og i mente.

Men hadde jeg endt i den situasjonen at jeg måtte vende meg til det svarte markedet for organer, så hadde jeg nok gjort. Men glad, nei, det hadde jeg ikke vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men... jeg hadde høyst sannsynlig oppsøkt personen for å vise min takknemlighet for livet i form av en god del mer penger.

Sjokkerende nok så er jeg enig med deg her Valhalla...

For å redde livet hadde man vel kjøpt en nyre, men det hadde vært en smal sak å gi ham/henne litt mer for organet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en viss risiko forbundet med å kjøpe et organ fra en eller annen i utlandet, både helsemessig og moralsk.

Du kan risikere å få et organ fra en eller annen som slett ikke matcher godt nok,eller som ikke er frisk nok selv. Du kan også oppleve å få høre at giveren vil være anonym,og at organet faktisk er fra en eller annen som er blitt drept.Flere steder i verden spekuleres det i å ta livet av fattigfolk og uteliggere som ikke vil bli savnet, og selge organene fra disse. Det har også vært tilfeller av turister som har blitt slått ned/dopet ned når de har vært i utlandet, og våknet med et mystisk operasjonssår i siden....Noen har aldri våknet men blitt funnet døde,og strippet for organer...

Pr i dag kan hvem som helst bli organdonor, både før og etter sin død. Kjenner du noen som trenger et nytt organ,kan du melde deg som donor og da blir i første omgang blodtype sjekket, så din helsetilstand (feiler det deg NOE som helst oppdages det da, fra flatlus til fotsopp! :wink: ) og til sist hvor godt vevstypen matcher den syke. Stemmer alt godt nok, kan du bli godkjent som donor. Her hjemme vil de aller helst ha en nær slektning som donor (lettere å få biologisk match) men kan også godta venner. Sverige er noe mer åpne på dette og er også i gang med nye metoder, som gjør det lettere for den syke å motta organer fra ikke-relatert giver.

Du kan bli blodgiver og da også registrere deg som benmargsdonor. Det er et relativt enkelt og smertefritt inngrep, HVIS du blir spurt om å stille opp.

Du kan også skaffe deg et donorkort og gå med i lomeboka samen med bankkort/annen legitimasjon. Hvis du skulle bli utsatt for en ulykke og ikke kan reddes, KAN dine organer redde andre, hvis du har et donorkort som tilkjenne gir at du ønsker å gi bort dine organer ved din bortgang. Men legene må likevel ha aksept fra dine pårørende, så en liten alvorsprat med familien må til først.

Mange vegrer seg for tanken på at noen skal fjeren hjertet ditt, lungene,nyrene o.l når du er død, men hva skal du med det når du ikke trenger det lenger selv? Gjerrighet i døden er bortkastet. Som bestemor alltid sa; det er ikke lommer på likskjorta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy

Uff nei like ikke tanken sjøl :roll: Men burde vel gjøre de, med tanke på kor gla man sjøl hadde vært! E et merkeli skritt å ta, vil helst ikke tenke på de........

Holde de ikke bare å si i fra til de nærmeste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Min samboer har nyresvikt og det går mot dialyse. Kjøp av organ i fra et annet land har han aldri snakket om. Jeg tror det varierer fra person til person.

Han kommer nok mest sannsynlig til å se om det finnes nyre her i Norge først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valhalla: For å være litt brutal her, hva skal du med de organene når du selv er død? Du merker jo ikek at de blir fjernet, du blir sydd pent sammen igjen etterpå før begravelsen og du kan redde opptil flere andre. Kanskje uskyldige unger kan få et nytt og bedre liv med dine organer, kanskje til og med slippe å dø....

Dette er livredning og ikke slakt.

Chrizzy; hvis du skulle f.eks bli påkjørt og så hardt skadd at du ikke kan reddes, kan et donorkort fortelle legene at her har de en som VIL "brukes", da kan de spørre dine pårørende som kanskje ellers ikke ville husket på slikt der og da.DERFOR er et donorkort greit å ha.

Trulselinemor; har dere fått sjekket deg og nærmeste familie som mulige donorer? Alle som er friske selv kan i utgangspunktet være en mulig donor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Vel, det er jo ikke bare å kjøpe seg en nyre heller da. Den skal passe til kroppen også. Det er vel en grunn til at de ofte bruker nyrer fra familien til transplantasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...