Gå til innhold

Mistet metthetsfølelsen etter vekttap. Hjelp..!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har altså brukt et år på å gå ned cirka tretti kilo. Veide i begynnelsen av sommeren 75-76 kilo, og tenkte at de siste tre-fire kiloene ville renne av da jeg begynte på sommerjobben på Kiwi, da det er mye bevegelse og løping frem og tilbake. Det har de altså ikke gjort. 

Rett før sommeren snakket jeg med legen og han sa han ikke anbefale meg å gå ned mer. Det var ikke farlig med et par kilo til, men han da jeg hadde en fin vekt og kropp, og at han likevel skjønte at  i hadde forskjellige preferanser. Dermed tok jeg det rolig de første ukene i juni, og tenkte at jeg kunne ha en bitteliten pause før jeg hentet meg inn.

Nå veier jeg altså 77-78-79 kg, alt etter dagsformen, og jeg er livredd for å gå opp mer. Problemet er bare det at jeg ikke eier metthetsfølelse. Det vil si, ikke før jeg er så mett at jeg ligger i fysisk ubehag på sofaen. Dessuten er jeg søtsuget som få. Kan spise og spise, mye mer enn før jeg gikk ned i vekt. Det er virkelig ukontrolleret og forferdelig. I tillegg er jobbgjengen veldig relaxed, så alle spiser smågodt og nøtter her og der, samt god mat vi får gratis fordi det gikk ut på dagen osv. Problemet er bare at jeg ikke greier å stoppe. Da jeg bare var på skolen trengte jeg heller ikke å være så opplagt som på jobb, så da trengte jeg mine energi. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, annet enn råd, sympati og motivasjon. Føler meg feitere enn noen sinne, og er såå redd for å bli tjukk. Hvorfor gjør kroppen alt den kan for at jeg skal spise mer??? 

Anonymkode: 6df7b...2f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre deg hva du har gjort for å gå ned i vekt?

Hva har du spist? Hvor mye har du trent? Hva slags øvelser har du gjort?

Kjempe flink som har ¨gått ned i vekt, du skal få en klapp på skulderen for den!

Anonymkode: 2e6b3...f2c

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg har også hatt det slik periodevis etter vektnedgang! Det har vært knallhardt noen ganger, fordi jeg blir bare ikke mett. 

Så jeg spekulerer litt i om det er kroppen som prøver å komme tilbake i utgangspunktet, som er 26kg mer, enn det jeg veier nå.

Så jeg jobber med saken. Og jeg har funnet ut at å ligge jevnt på kcal, er det som gjør det lettere for min del, så jeg teller for å ikke få for lite i meg, da det vrikelig trigger denne sultenhehen.

Skrevet

Hva spiser du nå? Får du i deg riktig mengde karbo, protein og fett? 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg vet om sug etter mat: Få i deg det du skal. Ikke spis for få kalorier. Det vil gjøre at kroppen roper på næring... Ha dager du planlegger unne deg noe ekstra. Om du må kaste i deg masse og spise sammenhengende lenge gå for noe som har lite kalorier, men som du likevel her lyst på. Går noen en kilo moreller f.eks her innimellom. Og blir mett. Ellers gjør ting med proteiner en mett. Les på matvarene. Kan to bokser lett-leverpostei her noen ganger på ett par knekkebrød. Ikke mye kalorier. Veldig mett. Og finn de matvarene som som passer for deg.

Jeg vet ikke så mye om å gå mye ned i vekt, men jeg kan tenke meg det er en stor påkjenning på kroppen og på sjela. Og du virker ikke som du har landa helt. Du har gått med 30 kg. Men gir deg ikke noe kredd men plages av du syns du fortsatt er tjukk. Du har jo gjort en bragd. !! Men jeg tipper det du føler er mye som er vanlig blant de som har gått så mye ned. så skulle ønske du fikk svar av dem. For jeg vet f.eks at kroppen ikke liker å miste så mye vekt. Før den har stabilisert seg på den nye vekten mener mange den vil kreve mat for den tror det er sult på gang og vil veie det den veide før. Og slikt sug etter mat fra kroppen er skikkelig sterkt. Det sier ikke noe om din styrke eller dyktighet at de kommer og at du innimellom gir etter Jeg tenker også at når en før kanskje har støttet seg på mat som trøst, om det gjelder deg vet jeg ikke, så er det ikke bare bare å ikke skulle gjøre det. For alle trenger støtte og trøst. Dessuten er det sikkert kjipt å gå rundt å være sulten. Også tenker jeg at når du slanket deg hadde du ett prosjekt. Nå skal du takle hverdag og det er lik tøft det. Hm..

Men få iallefall i deg nok næring og gi kroppen lit tid på å skjønne den ikke sulter selv om det er blitt 30 kg mindre. Og vær snill med deg selv. 

Anonymkode: a255c...603

AnonymBruker
Skrevet

usj. Beklager skrivefeil.. ;) 

Anonymkode: a255c...603

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at kroppen vi alltid forsøke og gå opp igjen, og at det kan ta opptil 2-3 år før kroppen "godtar" vekta. Jeg tror mye derfor mange sliter med å holde vekta de første årene, for de aller fleste som klarer de to første årene de legger sjeldent på seg igjen noe særlig (i hvertfall de jeg har sett i omgangskrets og på treningssenteret jeg går på).

Men en annen mulighet er jo at du har spist mindre kalorier en periode for å gå ned i vekt og sikkert holdt da en jevn aktivitet, mens nå så har du plutselig økt aktivitetsnivået ditt ved å jobbe i butikk og gå mye. Mulig du rett og slett spiser for lite. Prøv og øke kalorinivået ditt litt og se om det blir bedre.

Anonymkode: bab70...3b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...