Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Hva spiser vegetarianere til jul? Jeg har alltid laget meg noe jeg liker, men har desverre ikke funnet noen vegetarrett som er skikkelig 'jul'.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har svart deg før i en av de "hva spiser du på julaften"-trådene, men vet ikke om du har sett det.

Her kommer i all fall det jeg har spist på juaften de siste årene. Den er veldig god!

VEGETARISK VILTGRYTE 2-3 personer.

INGREDIENSER:

1 beger lettrømme

1 beger snøfrisk, gjerne med sopp eller einerbær-smak

1-2 store løk

1 stor boks skivede sjampingjong eller annen sopp

2-4 dl melk, avhengig av ønsket mendge saus

4-5 ss maizenna, avhengig av ønsket tykkelse på sausen

1 eske mørke vegebiter (frysevare fra helsekost)

sukkerkulør for mørk farge

salt og pepper etter smak

Margarin eller smør til steking, ikke olje!

Stek vegebitene. Ha den oppi en gryte. Stek soppen og løken og ha dem oppi samme gryten. La litt av “sjyen” etter stekingen være igjen i pannen. Ha begeret med rømme I pannen og la det surre et par minutter mens du hele tiden visper forsiktig inn mot midten.

Ha rømmesausen i gryten.

Rør godt og ha melk og snøfrisk i gryta. La det småkoke i ca 5 minutter. Spe med melk og ha i maizenna. La det småkoke i ca 5 minutter til, og velg tykkelse på sausen. Er den for tynn, tilsett mer maizenna. Er den for tykk tilsett litt mer melk. Sausen er best når den er tykk.

La det hele koke i ca 10 minutter.

Server med kokte poteter, rørte tyttebær, rødbeter og rosenkål!

Nb: til jul pleier vi å 3-doble oppskriften. Det er bedre å lage for mye enn for lite, og denne maten smaker godt dagen etterpå også, og kan fryses!

Gjest GreenSky
Skrevet

aha! Takk! men hva når en er veganer? Altså ikke kan ha melk heller? Det blir litt stusselig.

Skrevet

Ja, det blir kanskje verre.

Men det finnes sikkert noen gode oppskrifter da også!

Veganere feirer jo også jul.

Skrevet

viltgryte uten viltkjøtt....?

Er soppen viltet, da eller....? :ler:

Jeg trodde vegetarianere spiste nøttestek til store høytider jeg. Ellers fikk jeg servert broccolipizza av en vegetarianer en gang, det var alldeles grusomt......

Gjest GreenSky
Skrevet

Liker ikke nøttestek. Finnes det ikke soya-ribbe? :ler:

Gjest GreenSky
Skrevet

Men kanskje jeg kan erstatte melk og rømme med soyarømme, soyamelk og soyasmøreost i den viltgryten. Hm....

Skrevet

Denne fant jeg i et julehefte, nettopp som en alternativ julemiddag.

Ost og pastinakk-rulade med salvie og løkstuffing (4 pers.)

110 g revet cheddar

40 g smør

25 g mel

2,75 dl kald melk

3 store egg, delt i plommer og hviter

40 g hakkede og ristede hasselnøtter

1 ss revet parmesan

salt/pepper

1 ts hakket frisk salvie

225 g hakket løk

40 g smør

1 ss hakket persille

75 g loffsmuler

salt/pepper

350 g pastinakk

25 g smør

2 ss fløte

revet muskat

salt/pepper

Smelt smør, tilsett løk og la den frese til de er blanke. Tilsett krydder og loffsmuler. Bland godt og dryss på en smurt langpanne.

Varm smør, mel og melk i en panne til det tykner. Smak til med salt og pepper og la koke på svak varme i 3 minutter. Ta av varmen og la avkjøles litt, tilsett eggeplommene og visp godt. Tilsett ost til slutt. Visp eggehvitene stive og bland dem inn i røren. Hell utover formen og stek ved 200 grader på øverste rille i 20-25 minutter.

Kok pastinakken i 10-15 minutter og mos dem sammen med smør, fløte og muskat, salt og pepper. Dryss hasselnøttene utover et ark bakepapir. Når "kaken" er stek hvelves den over nøttene. Bre pastinakkmosen over stuffingen og rull sammen. Legg på fat og strø revet parmesan over.

Skrevet

men den å er det melk i da..

Skrevet
men den å er det melk i da..

Den kan enkelt erstattes med andre typer melk. :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Men cheddaren blir litt verre. Det finnes ikke noen gode erstatninger for smelte-ost, synes jeg.

Skrevet
Men cheddaren blir litt verre. Det finnes ikke noen gode erstatninger for smelte-ost' date= synes jeg.

Nei, det er kanskje litt dumt. Jeg kjenner ingen veganere som har brukt denne oppskriften, bare vegetarianere, så jeg vet ikke hva man kunne bruke istedet. Men i allefall er det en mulighet for vegetarianere, om ikke veganere. :)

Skrevet
viltgryte uten viltkjøtt....?

Er soppen viltet, da eller....? :ler:

:ler:

..men den smaker veldig likt en viltgryte med "ekte" vilt ;)

Fant en svensk side, kanskje du finner noe her?

http://www.katinka.se/julmat/

Skrevet

Sopp kan da være "vill" den også, den vokser jo i skogen, akkurat som elgen. :P

Skrevet

:hoho: Beklager folkens, men jeg klarer ikke å dy meg. :kvalm: bare av tanken på retter som er nevnt.

Nei, takke meg til pinnekjøtt eller svineribbe på julaften.

Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår man skal bekymre seg for, men derimot det man spiser mellom nyttår og jul. :-? VEt ikke helt hvorfor jeg sier dette da, men sånn ble det bare.

Skrevet

Ta en kikk på disse:

http://vegan.nu/recipes/

http://www.katinka.se/julmat/

Der skal du finne vegansk julemat. :)

Jeg har forresten oppskrift på noen veganske linseboller som er svinegode!

alisia4: Det er synd på deg som er så sneversynt at du ikke klarer å lenger enn din egen nese. Noen av oss har ikke mye valg. Selv blir jeg dårlig av vanlig kjøtt (matintoleranse). Dessuten, det finnes så uendelig mye god vegetarmat!

Skrevet
...Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår man skal bekymre seg for' date=' men derimot det man spiser mellom nyttår og jul. :-? VEt ikke helt hvorfor jeg sier dette da, men sånn ble det bare.[/quote']

jeg er ganske sikker på at Grønska ikke er veganer fordi hun ønsker å tenke på vekt eller slikt!!

så hun bekymrer seg ikke for hva hun spiser i jula, hun lurer på hva andre med hennes valg i LIVET spiser på julaften!!

det er mange veganere og vegetarianere som ikke er det pga vekta, bare så du vet. :wink:

Skrevet

det er mange veganere og vegetarianere som ikke er det pga vekta, bare så du vet. :wink:

De fleste, faktisk. Å spise vegetarisk eller vegansk gjør en ikke automatisk tynn og slank. De fleste er det nok av enten helse- eller etiske grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...