AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #1 Skrevet 20. juli 2016 Heisann! Pr idag har jeg jeg boligån på 800.000 + studietlån på 32.000, Jeg har inntekt på kun 18.000,- netto i månd. faste utgifter (inkl nedbetaling på lån) blir da på 10.000 i måneden. dvs jeg sitter igjen med 8 pr måned, hvor 1000 går til BSU og 2000 til vanlig sparing. (er klart noen måneder jeg ikke får spart pga andre utgifter som kommer 2-3 ganger i året) Jeg har drømt lenge på å ville ha ny bil, fra 2014 modell og oppover. Ut ifra inntekt og utgifter jeg har fortalt her, har jeg da muligheten til å få billån? en nedbetalingsplan på eks. 4500 pr månd,- ? Jeg har regnet ut på det. så fort jeg har nedbetalt studietlånet så får jeg 1000 kr mer å rutte med i måned. Jeg vet selv at jeg kan klare å holde budsjett men om banken vil gi meg lån er jeg usikker på? Jeg har fått tilbud om deltidsjobb til høsten (8 timer i uken) vil dette hjelpe meg? har jeg større sjanse for å få billån om jeg tar deltidsjobben? Jeg har som sagt 100 % stillig i kommunen, men deltid er ikke fast! Håper på svar Anonymkode: f1faf...0b7
asterix Skrevet 20. juli 2016 #2 Skrevet 20. juli 2016 Du begynner jo bare å spare den summen du finner ut at du vil ha som utgift på lånet pr mnd + setter av til forsikring, service osv, så ser du jo fort om du har råd til det hver mnd. 2
Tvist Skrevet 20. juli 2016 #3 Skrevet 20. juli 2016 Jeg ville snakket med bilselgeren om finansiering, de har ofte like gode tilbud som banken. Hvor lang tid tar det før studielånet ditt er nedbetalt?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #4 Skrevet 20. juli 2016 5 minutter siden, asterix skrev: Du begynner jo bare å spare den summen du finner ut at du vil ha som utgift på lånet pr mnd + setter av til forsikring, service osv, så ser du jo fort om du har råd til det hver mnd. Dette var en god ide Anonymkode: f1faf...0b7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #5 Skrevet 20. juli 2016 5 minutter siden, Tvist skrev: Jeg ville snakket med bilselgeren om finansiering, de har ofte like gode tilbud som banken. Hvor lang tid tar det før studielånet ditt er nedbetalt? alt blir nedbetalt før jul Anonymkode: f1faf...0b7
commonmormon Skrevet 20. juli 2016 #6 Skrevet 20. juli 2016 Er du forberedt på å kunne nedbetale lånet dersom renten stiger? Mange norske husholdninger har urovekkende høy gjeld i forhold til inntekt. Dette er bare en generell utalelse som alle bør tenke gjennom, og kanskje spesielt deg dersom du nå har 800.000kr i huslån med nettoinntekt på 18k i månenden, og vurderer bilkjøp. Fra 2014 modeller + blir det vel relativt dyrt også, med mindre du kjøper en Toyota Aygo eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #7 Skrevet 20. juli 2016 Så lenge du har betalt regningene dine tidligere, så får du billån. Anonymkode: bd511...9bd
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #8 Skrevet 21. juli 2016 Rentene vil stige når Norge tjener penger igjen. Nå sist rentemøte ble det besluttet å holde renta, istedenfor å senke den (noe mesteparten forventet). Dette gir et signal om at vi kan forvente renteøkning fra høsten av. At renta er lav selv om den øker, er noe jeg har tro på. Man må dog ta høyde for at den kan øke langt mer. Tåler du en renteøkning både på boliglån og billån, så go for it. Anonymkode: 6f89a...d41
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #9 Skrevet 21. juli 2016 Men hvor mye tenker du å ta billån? Du skriver 4,5 i mnd - men over hvor lang tid? Har du oppsparte midler, eller skal du låne en halv mill for å kjøpe bil? For det høres ikke akkurat så veldig lurt ut i mine ører. Anonymkode: 6f89a...d41
listefyll Skrevet 21. juli 2016 #10 Skrevet 21. juli 2016 Du tjener 18.000 i mnd. Å skulle ha en bil som er 2014 modell eller nyere er i hvertfall en sikker vei til "luksusfellen". Har du opparbeidet deg bonus på forsikring? Hvis ikke, blir det veldig dyrt med kasko på bilen. Når du noen måneder ikke får spart 2-3000 på grunn av andre utgifter, sier det seg egentlig selv at et billån på 4500 i tillegg til forsikring, årsavgift, service, bompenger og drivstoff ikke går? 1
Svareren Skrevet 21. juli 2016 #11 Skrevet 21. juli 2016 Hei! Jeg skal ikke gi noen pekefinger el. her. Alt er egentlig opp til deg selv. Det er derimot en del faktorer du må tenke på. For det første må du forstå at en bank ofte er ute etter å gi lån da det vil gi inntekt til banken. Om du søker bilfinans gjennom selger spesielt, så bør du være ekstra obs på egen økonomi. Det beste vil nok være å forhøre seg i din egen bank først for å høre hva de mener og hva de kan tilby. Hva vet du om din økonomiske fremtid. Jobbsituasjon ol.? Det har mye og si. Mest for din egen del da endel banker kan "spille" på situasjonen din akkurat nå, og kan sette deg i knipe senere. Løpetid på lånet og hensyn til lånebeløp og betjeningsevne er viktig å tenke på. Hva om du blir syk eller skadet? Renteøkning? Hva om du blir ufør? Det er til sist kun du som vet risiko og din egen evne her. En god buffer i bakkant vil nok hjelpe. jeg tror ikke spørsmålet ditt bør være om du får billån, men heller om duselv ønsker det, og isåfall hva er din langsiktige plan med det, mtp. at biler faller raskt i verdi osv. Vil bilen falle i verdi fortere enn lånet, f.eks? Til sist, hvorfor så ny bil, med en tilsynelatende litt trang økonomi for uforutsette ting? Hva er behovet ditt når det kommer til bil? Må den være stor, kan du nøye deg med en mindre etc.? Det må du nesten bare finne ut av selv. Men jeg lurer jo på... Hvorfor akkurat 2014 eller nyere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå