AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #1 Skrevet 20. juli 2016 Noen som har gått på privatskole/hatt barna sine på privatskole? Hvordan er det sammenlignet med offentlig skole? Min samboer vil at ungene våre skal gå på privatskole, men kjenner at jeg er skeptisk og helst vil at de skal gå på offentlig skole. De jeg kjente som gikk på priv (Steinerskolen bla.a) var noen skrullinger. Anonymkode: 2542d...a8a
ElineRB Skrevet 20. juli 2016 #2 Skrevet 20. juli 2016 Steinerskolen og andre privatskoler kan ikke sammenlignes! Den er nok for spesielt interesserte den steinerskolen. Hørt mye bra om både den internasjonale skolen, akademiet og Danielsen. Kommer nok til å vurdere privat for mine den dagen jeg får barn. Men sjekk opp i hva den offentlige kan tilby. Mange er jo gode! Sjekk alle alternativer 1
estrella Skrevet 20. juli 2016 #3 Skrevet 20. juli 2016 Jeg gikk på Danielsen videregående (Bergen). Grunnskolen jeg gikk på var offentlig. Og jeg synes iallefall Danielsen var veldig mye bedre enn de offentlige jeg gikk på. Nå ble jeg mobbet gjennom hele grunnskolen, så det påvirker veldig mye hvordan jeg opplevde skolene. Men rent akademisk synes jeg at på privatskolen fikk jeg et bedre utbytte og bedre opplegg. Min erfaring er at de "svake" elevene, akademisk, får en del hjelp, men at elever som gjerne skulle hatt mer utfordring sklir litt gjennom. Jeg kjedet meg utrolig mye på skolen, de fleste fagene var ikke vanskelig for meg. På privatskolen så de dette og ga meg vanskeligere oppgaver, slik at jeg også måtte fokusere litt i stedet for å bli ferdig på 10 min med noe som var veldig enkelt for meg. Det som jeg gjerne husker som en veldig positiv ting var at det var først på vgs at lærere så meg. De så at ting ikke var som de skulle og sørget for at jeg endelig turde å be om hjelp. Etter ti skoleår med veldig mye mobbing var jeg totalt ødelagt psykisk. Men i løpet av ti skoleår var det ikke en eneste voksen som gjorde noe eller hørte på mine foreldre. Nå er jo forhåpentligvis min historie ifh til offentlig vs privat ikke relevant for elever flest, men jeg kommer ikke til å sende mine barn på offentlig skole. Nå vil jeg ikke sende de på steinerskolen heller, men det er andre private alternativer. Det jeg kan si som jeg synes trekker ned kristne privatskoler, er det at de er kristne og iallefall på Danielsen var de opptatt av å fremme enkelte synspunkter og verdier som jeg ikke synes er rett. Vi lærte at homofili kan kureres blant annet. Det er en holdning som jeg ikke kan akseptere. Så jeg kommer ikke til å sende mine barn på en kristen skole (men forhåpentligvis på Birralee International school). 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #4 Skrevet 20. juli 2016 Jeg gikk på Danielsen på ungdomsskolen, fordi alternativet her var en skole preget av mye rus, vold og mobbing. Syns det var en god skole selv om hverken jeg eller foreldrene mine deler verdisynet innen religion, men det var bare å se forbi. Det var et godt miljø i klassen og mellom elever/lærere/foreldre, ingen mobbing da alt som kunne utarte seg ble tatt tak i med en gang. Jeg opplevde også mye utfrysning og verbal mobbing i perioder på barneskolen, det var gull å komme på en skole der dette ikke fikk foregå for å "se om det går seg til". Det at foreldre i utgangspunktet har tatt et valg om skole gjør at de er mer engasjert i barna sine enn mange man møter i det offentlige, foreldre dukket faktisk opp på møter og sammenkomster, var med i komiteer og stilte opp for sine og andres barn. Dessuten var det en fordel å slippe unna at alt skulle være gratis hele tiden (selv om jeg forstår at det er et viktig prinsipp), vi fikk reise på bedriftsbesøk, museumsbrsøk, dagsturer til historiske steder, leiskole, skidag og turdag uten at det ble krangling om 30 kr til bussen. Jeg er glad for å ha fått den muligheten, det gjorde utvilsomt skolen bedre og klassen mer sammensveiset. Nå er det mange år siden jeg sluttet, men de fleste i klassen har fremdeles kontakt, enten som venner irl eller via fb, og vi har også hatt samlinger et par ganger etter at vi sluttet. Hadde jeg hatt barn hadde de glatt blitt sendt på privatskole dersom jeg ikke syns det nærliggende offentlige tilbudet virket veldig bra. Anonymkode: aa60c...32a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #5 Skrevet 20. juli 2016 Danielsen, aldri hørt om... Oslo? Anonymkode: 2542d...a8a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #6 Skrevet 20. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Danielsen, aldri hørt om... Oslo? Anonymkode: 2542d...a8a Bergen, tror jeg. Anonymkode: 4e1fa...1b8
hopeful Skrevet 20. juli 2016 #7 Skrevet 20. juli 2016 Jeg gikk på privatskole på vgs. Og offentlig hele grunnskolen. Grunnskolen var preget med mye mobbing og lærerne lukket øyne og ører også når mamma sa i fra. Jeg ble også mobbet på på vgs. Men det ble slått hardt ned på med en gang og fikk konsekvenser for mobberene. Det var en ny opplevelse. Men jeg vet ikke om det samme kunne skjedd en annen plass på en offentlig skole. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #8 Skrevet 21. juli 2016 Merkelig at 80% av KG-brukere ble mobbet på skolen... Anonymkode: 85635...cb2 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #9 Skrevet 21. juli 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at 80% av KG-brukere ble mobbet på skolen... Anonymkode: 85635...cb2 hvor får du den statestikken fra? Anonymkode: c2b38...904 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #10 Skrevet 21. juli 2016 Nå er det stor forskjell mellom forskjellige private skoler. Jeg gikk på privat ungdomsskole og vgs. som hadde et høyt snitt. Det har jeg aldri angret på. Jeg tror at det ofte er slik at de foreldrene som sender barna sine på privatskoler er foreldre som virkelig er interessert i barnas utdannelse. Det finnes selvsagt mange foreldre i det offentlige skoleverket som også er det, men det er en opphopning i det private. Dette fører til at mange får god oppfølging hjemmefra etc. Anonymkode: 2d7b6...49c 1
mjauritz Skrevet 21. juli 2016 #11 Skrevet 21. juli 2016 Jeg gikk privat på VGS fordi jeg satset på en idrett hvor man kunne komme inn på den linjen. Nå har jeg aldri gått VGS offentlig så vet ikke forskjellen. Merket egentlig lite forskjell, bare at min VGS hadde mer ressurser og færre lærere per elev enn jeg har hørt om de offentlige. Steiner, Nyskolen og lignende kjenner jeg bare svært spesielle barn eller barn med spesielle behov (lærevansker, ADHD, dysleksi, etc) eller tidligere mobbeoffere som har gått på. Veldig alternativ læring..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå