AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Søsteren min har nylig født en baby som heter Kaja. Er det da greit å kallen min baby for Maja? Burde jeg spørre først? Er redd for at hvis jeg spør så sier hun at hun ikke ønsker at de har så like navn. Og jeg vil jo gjerne bruke akkurat dette navnet! Hva synes dere jeg burde gjøre? Hjelper det litt hvis jeg eventuelt skriver det med y; Maya? Takknemlig for svar! Anonymkode: a5509...f02
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Bruk det navnet du vil! Anonymkode: b5a6c...6dc 13
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 Spør henne da vel! Anonymkode: b31f4...938 3
PrincessConsuela Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Ser ikke hvorfor det har betydning, om du alltid har likt Maja så går du for Maja, så kan du heller si ifra til søsteren din at det er navnet du har tenkt å bruke men helt unødvendig å spørre 3
Gjest lizard queen Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Synes ikke det er for nærmt, men det er jo bare å spørre.
LittleBabyBlue Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Litt lite info egentlig. Hvorfor vil du bruke Maja? Er det en historie bak kan jeg skjønne det, men ikke hvis det bare er fordi du likte Kaja og vil ha noe som ligner. Du trenger ikke spørre din søster når du allerede egentlig veit at hun ikke vil like det. Hvordan du staver det har heller ingenting å si når uttalelsen er så lik. Hadde jeg vært din søster hadde jeg himla med øynene, blitt mektig irritert, lurt på om du ikke har en orginal tanke i hodet og hvorfor du alltid skulle herme etter meg. Hvis du velger Maja må du nesten være forberedt på at familien din vil gi henne et kallenavn for å unngå forvirring. Er det ok for deg? 11
Gjest HappyWaffle Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 (endret) Det er ingen andre en du og evt barnefar som bestemmer navn på ungen deres. Om folk har et problem med det dere velger så får de bare bite det i seg syns jeg Endret 19. juli 2016 av HappyWaffle
Vesentlig Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Syntes det hørtes litt koselig ut. Du legger liksom opp til kusiner med en nær relasjon. Sikkert lurt å ta det opp med søsteren din uansett. 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 Tenker det samme som Vesentlig. Og da jeg leste HI så tenkte jeg straks på denne sangen: Sitat KAJA OG MAJA Tekst: Margrethe Munthe % Vesle Kaja og vesle Maja gikk i bakken og plukket bær. % Men nedenfor bakken en skigard der er, bakom skigar’n er Ola Halvorsets kløvereng. % Vesle Kaja og vesle Maja de pratet og lo. % «Du, Kaja,» sa Maja, «jeg skulle nok tro der fins jordbær i Ola Halvorsets kløvereng.» % «Tror du det? Ja, men tør vi ta dem? For vi lærte i går; % Du skal ikke stjele, og det er ikke vår, men du vet det er Ola Halvorsets kløvereng.» % Og humlene surret, og gresshoppen sang, % men Kaja og Maja på skigarden hang, for å titte på Ola Halvorsets kløvereng. % «Å, så mange! Å, så store! Jo, jeg tror vi må gå!» % De kløv og de hoppet, på fire de lå, – plukket jordbær i Ola Halvorsets kløvereng. % Nå munnen sto stille, men fingrene gikk, % og deilige bær de i koppen sin fikk, der i graset i Ola Halvorset kløvereng. % «Du Kaja.» «Ja Maja.» «Å, hørte du det?» % Der kommer visst noen , tenk om de fikk se at vi tråkker ned Ola Halvorsets kløvereng. % Vesle Kaja og vesle Maja fra koppen sin løp. % De rev seg itu, da de kravlet og krøp over skigar’n ved Ola Halvorsets kløvereng. % Der lå de bak gjerdet med nesen mot jord. % «Å, kjolen og koppen, nå får vi av mor, for vi gikk inn i Ola Halvorsets kløvereng.» Anonymkode: b9ca8...a84 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #10 Skrevet 19. juli 2016 Søsteren min kalte sønnen sin Herman og datteren Min heter Hermine. Jeg synes det var et kompliment. Anonymkode: b5a6c...6dc 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #11 Skrevet 19. juli 2016 Jeg hadde blitt skikkelig irritert om du ikke hadde spurt meg. Og hadde du spurt meg, så hadde jeg såklart ikke sagt nei. Det ville bare være kleint. Skjønner ikke hvorfor du skal lage en dårlig og sår situasjon. Er mulig å finne andre navn til ungen, kanskje søtt og sånt at kusinene har så like navn, men å herme sånn uten at du har planlagt det på forhånd er bare å lage dårlig stemning. Hvis dette navnet var så viktig for deg, skjønner jeg ikke hvorfor søsteren din ikke visste dette og valgte et annet navn henne. Hvis hun visste det, og fortsatt var så egoist at hun valgte så likt navn, ville jeg ikke brydd meg om hennes mening. Anonymkode: 63e65...c13 3
Lofilteret Skrevet 21. juli 2016 #12 Skrevet 21. juli 2016 Jeg synes Kaja og Maja klinger kjempefint Synes ikke du trenger å få "godkjennelse" til det. 3
MiaMe Skrevet 21. juli 2016 #13 Skrevet 21. juli 2016 Hadde min søster gjort det, hadde jeg bare tenkt det var koselig jeg! 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #14 Skrevet 21. juli 2016 om dette er ett navn du har hatt lyst til å bruke så bruk det. Kaja og Maja er ikke samme navn. Anonymkode: bfbad...d44 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #15 Skrevet 21. juli 2016 Jeg synes navnene ble for like. Anonymkode: a585f...aa7 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #16 Skrevet 21. juli 2016 Jeg tenker generelt at hvis man føler behov for å spørre, så la det være. Slik som TS, som spør om det er dårlig stil, da er det en bismak på hele greia. Hadde du ikke trengt å spørre om det er dårlig stil, så er det greit. Anonymkode: 0edea...ffd
Stars Skrevet 21. juli 2016 #17 Skrevet 21. juli 2016 Jeg heter akkurat det samme som ene kusinen min. Det har aldri vært et problem. Vi heter forsåvidt det samme som bestemoren vår, så her er det oppkalling som er årsak til at vi har samme navn. Synes Kaja og Maja passer fint sammen til to kusiner. ) 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #18 Skrevet 21. juli 2016 Jeg synes ikke det er for likt til at to søskenbarn kan hete det Jeg synes også at skrivemåten har noe å bety! Maia eller Maya er enda mer ulikt Anonymkode: 31f63...278 1
sonush Skrevet 21. juli 2016 #19 Skrevet 21. juli 2016 Maya er så fint navn, det var et navn jeg ønsket å gi min yngste, men far ville ikke det. Så det endte med et annet navn så vi begge likte. Maya er både likt Maja, og annerledes enn Kaja.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #20 Skrevet 21. juli 2016 4 minutter siden, sonush skrev: Maya er så fint navn, det var et navn jeg ønsket å gi min yngste, men far ville ikke det. Så det endte med et annet navn så vi begge likte. Maya er både likt Maja, og annerledes enn Kaja. Hva er forskjellen på Maya og Maja i dagligtalen egentlig? Anonymkode: 548b6...701 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå