AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Min svigermor, som jeg i 15 år har kjent som svært familiekjær og interessert i sine barns ve og vel, har de siste månedene fått en endret personlighet som har skapt mye vonde følelser i familien. Hun mistet sin mann for et års tid siden, og har etter det blitt påtagende mer selvopptatt, svært lite interessert i barn/barnebarn eller å delta i et sosialt liv (sier nei til alle invitasjoner), blitt irritabel, "kald". Vi kjenner henne liksom ikke igjen. Fant nettopp ut at hun har fått seg en ny kjæreste, som i og for seg et helt greit. Men vi synes det er leit at hun virker så uinteressert i å delta med familien. Er det riktig av å oss å være bekymret (og noen ganske såret), eller er det normalt for en dame i 70-årene som "oppdager livet på ny"? Anonymkode: 50a68...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min svigermor, som jeg i 15 år har kjent som svært familiekjær og interessert i sine barns ve og vel, har de siste månedene fått en endret personlighet som har skapt mye vonde følelser i familien. Hun mistet sin mann for et års tid siden, og har etter det blitt påtagende mer selvopptatt, svært lite interessert i barn/barnebarn eller å delta i et sosialt liv (sier nei til alle invitasjoner), blitt irritabel, "kald". Vi kjenner henne liksom ikke igjen. Fant nettopp ut at hun har fått seg en ny kjæreste, som i og for seg et helt greit. Men vi synes det er leit at hun virker så uinteressert i å delta med familien. Er det riktig av å oss å være bekymret (og noen ganske såret), eller er det normalt for en dame i 70-årene som "oppdager livet på ny"? Anonymkode: 50a68...cc2 Deltar hun ikke i et sosialt liv med sin kjæreste heller? Anonymkode: 94588...c18 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min svigermor, som jeg i 15 år har kjent som svært familiekjær og interessert i sine barns ve og vel, har de siste månedene fått en endret personlighet som har skapt mye vonde følelser i familien. Hun mistet sin mann for et års tid siden, og har etter det blitt påtagende mer selvopptatt, svært lite interessert i barn/barnebarn eller å delta i et sosialt liv (sier nei til alle invitasjoner), blitt irritabel, "kald". Vi kjenner henne liksom ikke igjen. Fant nettopp ut at hun har fått seg en ny kjæreste, som i og for seg et helt greit. Men vi synes det er leit at hun virker så uinteressert i å delta med familien. Er det riktig av å oss å være bekymret (og noen ganske såret), eller er det normalt for en dame i 70-årene som "oppdager livet på ny"? Anonymkode: 50a68...cc2 Kanskje hun ikke har det bra. Kanskje hennes nye kjæreste ikke er bra for henne. Har dere møtt han? Det finnes mange som lurer eldre mennesker gjennom nettet... Anonymkode: 94588...c18 3
Gjest *Micki* Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Kan hende hun trenger litt tid for seg selv, tenk hvor vondt det er å miste en ektemann? Hun trenger sikkert litt tid på å finne nytt fotfeste og bli trygg. Prøv bare å være positiv og vise at dere respekterer hennes valg. Hun kommer nok tilbake når forelskelsen roer seg litt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min svigermor, som jeg i 15 år har kjent som svært familiekjær og interessert i sine barns ve og vel, har de siste månedene fått en endret personlighet som har skapt mye vonde følelser i familien. Hun mistet sin mann for et års tid siden, og har etter det blitt påtagende mer selvopptatt, svært lite interessert i barn/barnebarn eller å delta i et sosialt liv (sier nei til alle invitasjoner), blitt irritabel, "kald". Vi kjenner henne liksom ikke igjen. Fant nettopp ut at hun har fått seg en ny kjæreste, som i og for seg et helt greit. Men vi synes det er leit at hun virker så uinteressert i å delta med familien. Er det riktig av å oss å være bekymret (og noen ganske såret), eller er det normalt for en dame i 70-årene som "oppdager livet på ny"? Anonymkode: 50a68...cc2 Mange eldre blir deprimerte, og da er det lett å bli irritabel og kald, at man ikke bryr seg om noe, alt føles tomt og meningsløst... sorg kan også utløse senilitet......... og det kan også gi personlighetsforandringer! Vær litt obs. Anonymkode: 6a1c0...dae 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange eldre blir deprimerte, og da er det lett å bli irritabel og kald, at man ikke bryr seg om noe, alt føles tomt og meningsløst... sorg kan også utløse senilitet......... og det kan også gi personlighetsforandringer! Vær litt obs. Anonymkode: 6a1c0...dae Er det slik at sorg kan utløse senilitet, og senilitet kan gi personlighetsforandringer? Eller kan kun sorg gi personlighetsforandringer? Hvor kan jeg lese om dette? Anonymkode: 94588...c18
Gjest *Micki* Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det slik at sorg kan utløse senilitet, og senilitet kan gi personlighetsforandringer? Eller kan kun sorg gi personlighetsforandringer? Hvor kan jeg lese om dette? Anonymkode: 94588...c18 Demens kan gi personlighetsforandringer, det er et av symptomene. Men sorg/depresjon kan også gi personlighetsforandringer. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/eldre/demens-symptomer-6050.html
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Et øyeblikk siden, *Micki* skrev: Demens kan gi personlighetsforandringer, det er et av symptomene. Men sorg/depresjon kan også gi personlighetsforandringer. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/eldre/demens-symptomer-6050.html Takk for svar og link! Anonymkode: 94588...c18
Gjest *Micki* Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar og link! Anonymkode: 94588...c18 Ingen årsak
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #10 Skrevet 19. juli 2016 Mange eldre som er deprimerte. De får demenssymptomer. Glemsket og forvirring. Og de kan gå ned i vekt. Hun er nok deprimert etter dødsfallet. Gi henne tid. Se til at hun spiser riktig og nok. Anonymkode: 33909...01c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #11 Skrevet 19. juli 2016 Hvordan traff hun kjæresten? Har hun glede av ting hun likte før mannen hennes døde, som strikking, turgåing, lesing og matlaging? Treffer hun venner? Anonymkode: 458ad...a70 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #12 Skrevet 19. juli 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan traff hun kjæresten? Har hun glede av ting hun likte før mannen hennes døde, som strikking, turgåing, lesing og matlaging? Treffer hun venner? Anonymkode: 458ad...a70 TS her. Den nye mannen er en bekjent fra ungdommen hennes som tok opp kontakten. Vet han sliter med krevende psykiske problemer, det gjør ikke saken enklere. Hun har ikke mange hobbyer/aktiviteter, har mange bekjente men ønsker generelt lite sosial kontakt. Virker veldig oppslukt av denne mannen. Hun har virket som ei tøff dame som ikke har vært langt nede etter dødsfallet. Men det virker som om det dukker opp mange personlighetstrekk nå som ikke var der når de var to. Litt som en tenåring i opposisjon.... Anonymkode: 50a68...cc2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #13 Skrevet 19. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Den nye mannen er en bekjent fra ungdommen hennes som tok opp kontakten. Vet han sliter med krevende psykiske problemer, det gjør ikke saken enklere. Hun har ikke mange hobbyer/aktiviteter, har mange bekjente men ønsker generelt lite sosial kontakt. Virker veldig oppslukt av denne mannen. Hun har virket som ei tøff dame som ikke har vært langt nede etter dødsfallet. Men det virker som om det dukker opp mange personlighetstrekk nå som ikke var der når de var to. Litt som en tenåring i opposisjon.... Anonymkode: 50a68...cc2 Har dere kritisert henne eller valg hun tar? Viktig å være raus nå og tenke gjennom hva man faktisk kommuniserer. Anonymkode: 1cc70...3a0 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #14 Skrevet 19. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Den nye mannen er en bekjent fra ungdommen hennes som tok opp kontakten. Vet han sliter med krevende psykiske problemer, det gjør ikke saken enklere. Hun har ikke mange hobbyer/aktiviteter, har mange bekjente men ønsker generelt lite sosial kontakt. Virker veldig oppslukt av denne mannen. Hun har virket som ei tøff dame som ikke har vært langt nede etter dødsfallet. Men det virker som om det dukker opp mange personlighetstrekk nå som ikke var der når de var to. Litt som en tenåring i opposisjon.... Anonymkode: 50a68...cc2 Dette kan være årsaken til at din svigermor oppfører seg slik som hun gjør. Det kan være svært negativt for henne å være med han. Anonymkode: 94588...c18 2
Reveenka Skrevet 20. juli 2016 #15 Skrevet 20. juli 2016 (endret) Demens og sorg er blitt nevnt og det kan hende det er en aktuell problematikk for farmor, men det er umulig å finne ut av via et forum. Da må det testing hos lege til. Jeg tenker at om hun tidligere alltid har prioritert familie så kan det være så enkelt som at hun nå vil prioritere seg selv og sin nye kjæreste. Inviterer dere han med på ting sammen med henne? Ønsker dere å inkludere han i familien? Er dere rause ifht hennes behov? Kanskje hun rett og slett trenger tid for seg selv? Endret 20. juli 2016 av Reveenka
Zienna Skrevet 20. juli 2016 #16 Skrevet 20. juli 2016 Vet ikke om jeg skal le eller gråte over alle svarene her om mulig demens % dess verre Din svigermor er antagelig forelsket, eller hun har fått en "ny vår". Den arter seg ikke annerledes om man er 60 eller 20. Man blir selvopptatt, og har slett ikke tid til annet. Unn henne dette. Hun kommer tilbake
Snikk Skrevet 21. juli 2016 #17 Skrevet 21. juli 2016 Faren min (71) fikk seg ny dame for to-tre år siden. Han virker som verdens lykkeligste person nå, men jeg ble raskt skjøvet ut av livet hans. Vi snakker knapt sammen lenger og han foreslår aldri å møtes, noe som er veldig trist. Men det virker ikke som om det er plass til mer enn én person i livet hans. Men for all del, glad han er lykkelig, så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for at han sitter der alene og eldes.
fuglekvitter__ Skrevet 21. juli 2016 #18 Skrevet 21. juli 2016 Det å være uinteressert i barnebarn og sosiale sammenkomster ville jeg tatt opp med henne. Det er rart at noen klarer å skru av en bryter på den måten, men personlighetsforandringen kan jo komme av den nye kjæresten kanskje men jeg ville definitivt sjekket det litt opp for hun kan jo være dårlig rett og slett?
fuglekvitter__ Skrevet 21. juli 2016 #19 Skrevet 21. juli 2016 (endret) 12 timer siden, Zienna skrev: Vet ikke om jeg skal le eller gråte over alle svarene her om mulig demens % dess verre Din svigermor er antagelig forelsket, eller hun har fått en "ny vår". Den arter seg ikke annerledes om man er 60 eller 20. Man blir selvopptatt, og har slett ikke tid til annet. Unn henne dette. Hun kommer tilbake Okey? Jeg hadde definitivt latt en lege sjekke dette, men ellers så er jeg enig siden hun bare er 60 år. Men slik ts beskriver det så er hun ikke interessert i ting hun visst nok vanligvis har vært interessert i, men ja hun er en voksen dame og det er mulig hun tenker at nå vil hun leve livet sitt. Det er jo ikke ulovlig det. Hvis det er tilfellet så får man jo unne henne dette. Kanskje hun bare er et sånt menneske at det ikke finnes noe mellomting? Endret 21. juli 2016 av fuglekvinnen__
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå