Gå til innhold

Hvordan øke melkeproduksjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

HJELP!! GUtten vår er sulten, og går stadig nedover i vekt. Nå er han like under 10% ned av fødselsvekt, og han er straks 14 dager gammel. Han var riktignok stor så han har nok litt å tære på, men dette plager meg skikkelig.

Jeg har veldig lite melk, og sliter med å amme. Den ene puppen vil han ikke ta i det hele tatt nesten :(. Nå pumper jeg meg, men i løpet av en hel dag klarer jeg maks å pumpe ut 60-70 ml, og det fra begge puppene! Altså, ikke så veldig mye.

Så nå lurer jeg på om noen av dere har noen tips til å øke produksjonen min. For det er vel ikke vanlig at det går så lang tid før meieriet starter overproduksjon? Melken kom først etter 4-5 dager også, og de siste dagene har det kommet mer altså, det er ikke det. Men er det vanlig at det går så lang tid før det kommer mengder av melk?

Ble langt dette, men håper noen kan hjelpe.

Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE STRESS!!!!!

Det er i alle fall kjempeviktig. Det du kan, og sikkert burde gjøre - for at gutten skal bli mett, er å gi ham tillegg på samme tid som du opprettholder pumpingen. Da mister ikke du den produksjonen du har, og forhåpentlig øker du den. I tillegg går du på apoteket og kjøper deg amme-te. Den smaker visst phyton, men er laget av sånt som anis, brennesle osv., og skal visst ha en effekt.

Legger også ved linken til Ammehjelpen, de har sikkert enda mer trøstende ord og gode alernativer å komme med! http://www.ammehjelpen.no/

Hilsen meg som ikke lenger ammer i det hele tatt.... -hadde ikke nok melk.

Skrevet

hei.

Jeg tror du bør ta det med ro å slappe av. Sønen din sulter nok ikke! Han tar det han trenger av deg. Jeg leste en gang i et baby-blad at det kunne være lurt å ligge en hel dag i sengen å slappe av sammen med babyen å amme. Du bør unngå å jage etter barnet med brystet.

Jeg tror ikke du burde begynne med noe tillegg. Da kan barnet foretrekke det å "boikotte" brystet fordi flaska var enklere å suge av.

Friske fullbårne barn trenger ikke tilleg av noe slag.

Nattamming er svært viktig fordi det stimulerer melkeproduksjonen og fører til at barnet går raskt opp i vekt.

Stol på deg selv og lykke til :wink:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Amme oftere enn vanlig. Det vanlgie er hver 4 time, kanskje du bør amme hver 2 time i våken tilstand, og på antten hver 3 time.

Skrevet

Tilby brystet så ofte du har anledning. Trekk pusten, sov et par timer ekstra og ta deg et varmt bad med en god kopp te.

Rett og slett sørg for at hjertepumpa di får roet seg ned.

Så lenge ungen din ikke er mer enn fjorten dager gammel syns jeg ikke du skal begynne med tillegg.

Overlat babyen til en annen slik at du får litt ekstra søvn, trekk pusten dypt og senk skuldrene. Dette klarer du fint! :)

Gjest Mayamor
Skrevet

Egne råd:

* drikk masse: vann, te, juice

* slapp av - finn en god stilling og la babyen ligge lenge

* ikke bekymre deg - da stresser du bare - babyen har det fint den

* jeg kjøpte ammete på helsekosten som smakte svakt anis

Kanskje det var tro som flytter fjell

- men jeg ammer enda min "baby" som snart blir 1 år...

Sa jeg drikke masse vann... ? :wink:

Lykke til.

Mayamor

Skrevet

Min oppfordring til deg er at du begynner å gi ham flaske. Jeg vet hvordan du har det nettopp fordi jeg strevde selv, men på litt annen måte.

Speparnstiden skal være en viktig tid for dere begge, det er derfor ikke så bra at du stresser og han får for lite mat. Ikke rart at du blir bekymret.

Derfor syntes jeg at flaske er et bra alternativ. Du har mer kontroll over hva han får i seg, han blir god og mett og du kan klare å slappe mer av.

Skrevet

Spedbarnstiden er omtrent ikke igang enda, så å foreslå flaske allerde syns jeg var litt i tidligste laget....

Skrevet

Jeg kan skrive under på at det kan ta sin tid å få økt melkeproduksjonen. Drev å pumpet selv den første tiden men som i ditt tilfelle kom det ikke 100 ml i løpet av en dag engang. Helt frustrerende.........

Vi stresset i to måneder før vi prøvde å gi ham flaske på kvelden. jeg gav ham det han hadde først og så overtok far med flaske. Det var et vidundermiddel.

Må legge til at helsestasjonen alltid oppfordret meg til å ikke gi flaske, men de sa allikevel at det var bra når vi hadde begynt....tenk om de kunne foreslått det for meg før.

Det at han fikk flaske før vi la ham på kvelden medførte at jeg fikk en herlig pause i sugestresset...Og da kom melken...

Du kan også ta en tur til lege å få sjekket blodprosent og jern i blodet. For lite jern kan føre til minsket produksjon.

Ellers så er alle tips over verdt et forsøk. Ammete smaker ikke så forferdelig vel??? I hvertfall ikke apotekets. Jeg syns heller det smaker lite.

Lykke til og husk å kos deg.

Skrevet

Hei!

Føler med deg! Jeg har også hatt for lite melk og vet hvordan det er! Nå er Plonkeliten snart 10 uker og jeg har greid å få melkeproduksjonen opp.

Jeg fikk masse råd her inne også, men den viktigste hjelpen fikk jeg på helsestasjonen og ikke minst, på Ammepoliklinikken som vi har her i byen (vet ikke hvor du bor). Du kan også med fordel ringe Ammehjelpen. Jeg har lest at det vanligste spørsmålet de får, er om for lite melk, så de har sikkert mange råd å gi.

På Ammepoliklinikken fikk jeg akupunktur. Vet ikke om det var det som hjalp (jeg tror normalt ikke på den typen behandling), men i alle fall har det gått bedre etterpå. Du kan høre med akupunktører der du bor om noen har greie på ammeproblemer.

Ellers er det viktigste rådet å amme mye. Det er kjempeslitsomt, jeg vet det. Om du bekymrer deg for at barnet går ned i vekt og mistrives veldig, synes jeg du skal gi tillegg. Vi gjorde det i et par uker, og det minket stresset for meg veldig, men det er viktig at du bare gir tillegg etter at du har ammet for å få babyen mett, sånn at det ikke kommer i stedet for et brystmåltid, for da vil jo ikke produksjonen øke. Med flaske kan faren mate, og da får du mer tid til deg selv også.

Det er lurt å drikke mye, men de sier at det er enda viktigere at du spiser godt, gjerne mange små måltider i løpet av dagen! Dette ekan være spesielt vanskelig den første tiden når man føler at man ikke får tid til noe...

Og husk at brystet ALDRI er tomt. Det føles slik, men om babyen suger og suger kommer det ALLTID litt ut, og hold gjerne på så mye du orker slik at produksjonen øker. Amme gjerne hver time eller hverannen. Det kan være fryktelig en periode, men en hestekur på tre dager kan gjøre underverker.

Ellers må du slappe av så godt du kan, ta deg tid innimellom til å pleie deg selv, hold deg varm, og prøv å kose deg med ammingen sånn at det ikke tapper deg for krefter.

Masse lykke til!

Skrevet

...en ting til som jeg ble fortalt på helsestasjonen - når babyen suger av brystet selv, stimuleres brystet mye bedre enn når du pumper. Om du har problemer med ammeteknikken synes jeg absolutt du skal søke hjelp sånn at du slipper å basere deg på å pumpe. Dessuten tar det mindre tid enn når du først må pumpe og deretter mate med flaske...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...