AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Jeg og samboeren min skal snart starte med prøvingen, men jeg har et stort problem. Har gått på p-piller siden jeg var 14 år pga at jeg blir forferdelig dårlig hver gang jeg får mensen. I tillegg til menssmerter fra helvette, kaster jeg opp ofte og har diare de 3 første dagene. (Får ikke i meg hverken mat eller noe særlig med drikke) De 2 neste er jeg så utslitt at jeg bare sover og spiser. Ikke noe smertestillende som hjelper heller da jeg ikke klarer og få i meg noe lenge nok til at det virker.. Det jeg lurer på er hvordan i alle dager løser jeg dette i forhold til jobb? Det er ikke sjangs for at jeg kommer meg på jobb de 3 første dagene hvertfall. Og jeg kan ikke være borte fra jobb 3-5 dager hver mnd. Noen som har hatt samme problem, hvordan løste dere dette? Jeg har heller ikke lyst til å fortelle på jobb at vi skal starte prøvingen da jeg er redd det vil få konsekvenser for meg.. Anonymkode: 073a5...356
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har selv tenkt å begynne å prøve, noe som er meg og min samboer sin henmelighet. Jeg ville aldri fortalt noen andre, spesielt ikke på jobb, om at vi prøver. Jrg har opplevd at kollegaer har fortalt meg at de prøver,og da tror jeg de har følt at de må holde meg oppdatert på veien, i tillegg til kollegaer som har fortalt at de er gravid etter bare 6 uker for så å spontanabortere og måtte fortelle det til alle mulige.. jeg tenker man har alt å vinne på å holde det for seg selv. Foreløpig vet du ikke om du blir så dårlig eller? Finnes det medikamenter du kan ta mot dine plager? Feks immodium mot diare? Kan du jobbe hjemmefra? Finnes det energidrikker du kan ta for å få i deg energi? Anonymkode: f7a09...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 Har du blitt utredet for Endometriose som mulig årsak til plagene dine? I tilfelle er det mange som mener at endometriose diet hjelper dem med plagene når de ikke bruker hormoner. Du kan jo google det. Er i hovedsak kutting av mye sukker, hvetemel, melk som minsker inflammasjonssmerter under mens. Anonymkode: 6de06...69f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min skal snart starte med prøvingen, men jeg har et stort problem. Har gått på p-piller siden jeg var 14 år pga at jeg blir forferdelig dårlig hver gang jeg får mensen. I tillegg til menssmerter fra helvette, kaster jeg opp ofte og har diare de 3 første dagene. (Får ikke i meg hverken mat eller noe særlig med drikke) De 2 neste er jeg så utslitt at jeg bare sover og spiser. Ikke noe smertestillende som hjelper heller da jeg ikke klarer og få i meg noe lenge nok til at det virker.. Det jeg lurer på er hvordan i alle dager løser jeg dette i forhold til jobb? Det er ikke sjangs for at jeg kommer meg på jobb de 3 første dagene hvertfall. Og jeg kan ikke være borte fra jobb 3-5 dager hver mnd. Noen som har hatt samme problem, hvordan løste dere dette? Jeg har heller ikke lyst til å fortelle på jobb at vi skal starte prøvingen da jeg er redd det vil få konsekvenser for meg.. Anonymkode: 073a5...356 Du bør absolutt snakke med legen din før du stopper på ppiller. Du bør og bli undersøkt for om du har endometriose. Det er mulig å få sykemelding med fritak for arbeidsgiver til å betale sykepenger etter søknad til Nav. Dette blir jo og et spørsmål om du kan bli gravid, og hvor raskt du eventuelt blir gravid. Anonymkode: 9b931...9f6 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du blitt utredet for Endometriose som mulig årsak til plagene dine? I tilfelle er det mange som mener at endometriose diet hjelper dem med plagene når de ikke bruker hormoner. Du kan jo google det. Er i hovedsak kutting av mye sukker, hvetemel, melk som minsker inflammasjonssmerter under mens. Anonymkode: 6de06...69f Tro kan flytte fjell, men kosthold som dette endrer ikke endometriosesmerter, og forklaringen på det ligger i at kroppen må rydde opp i blødninger på steder der det ligger endometriose og blør utenfor livmoren. Anonymkode: 9b931...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har samme problem, er mistenkt endometriose, men får ikke sjekket dette da jeg har ekstrem angst for narkose. Uansett: Min gynekolog har informert meg om at jeg skal ta kontakt når jeg skal ha flere barn, for å settes på hormoner slik at jeg blir gravid fortest mulig uten for mange menstruasjoner. Nettopp fordi jeg er sengeliggende med store kramper og alt annet som følger med i 3-4 dager da. Så snakk med legen din, få en henvisning og forklar problemet. Kan hende legen velger at du skal ha en sykemelding når dette skjer også. Anonymkode: 7cb4c...3e4 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #7 Skrevet 20. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv tenkt å begynne å prøve, noe som er meg og min samboer sin henmelighet. Jeg ville aldri fortalt noen andre, spesielt ikke på jobb, om at vi prøver. Jrg har opplevd at kollegaer har fortalt meg at de prøver,og da tror jeg de har følt at de må holde meg oppdatert på veien, i tillegg til kollegaer som har fortalt at de er gravid etter bare 6 uker for så å spontanabortere og måtte fortelle det til alle mulige.. jeg tenker man har alt å vinne på å holde det for seg selv. Foreløpig vet du ikke om du blir så dårlig eller? Finnes det medikamenter du kan ta mot dine plager? Feks immodium mot diare? Kan du jobbe hjemmefra? Finnes det energidrikker du kan ta for å få i deg energi? Anonymkode: f7a09...d1c Jeg regner med at jeg blir like dårlig. Måtte slutte på p-piller for et par år siden og jeg ble like dårlig da også som før jeg starta på p-piller. Den gangen fikk jeg sterke smertestillende av gyn, men det hjelper ikke da jeg kaster opp bare jeg drikker 2 slurker vann. Kan ikke jobbe hjemmefra nei, jobber i butikk. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du blitt utredet for Endometriose som mulig årsak til plagene dine? I tilfelle er det mange som mener at endometriose diet hjelper dem med plagene når de ikke bruker hormoner. Du kan jo google det. Er i hovedsak kutting av mye sukker, hvetemel, melk som minsker inflammasjonssmerter under mens. Anonymkode: 6de06...69f Tror ikke jeg ble utredet for det da jeg var 14..? Har kun vært hos gyn og tatt vanlig undersøkelse der. Eneste jeg har hørt er at det hjelper og få barn. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samme problem, er mistenkt endometriose, men får ikke sjekket dette da jeg har ekstrem angst for narkose. Uansett: Min gynekolog har informert meg om at jeg skal ta kontakt når jeg skal ha flere barn, for å settes på hormoner slik at jeg blir gravid fortest mulig uten for mange menstruasjoner. Nettopp fordi jeg er sengeliggende med store kramper og alt annet som følger med i 3-4 dager da. Så snakk med legen din, få en henvisning og forklar problemet. Kan hende legen velger at du skal ha en sykemelding når dette skjer også. Anonymkode: 7cb4c...3e4 Har snakket litt med gynokologen min ang p-pille slutt og i følge henne var det ikke noe jeg kunne få som hjap. Da de medisinene som ville hjelpe også ville hindre at jeg ble gravid. Får nok ta en ny prat med gyn og høre litt. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør absolutt snakke med legen din før du stopper på ppiller. Du bør og bli undersøkt for om du har endometriose. Det er mulig å få sykemelding med fritak for arbeidsgiver til å betale sykepenger etter søknad til Nav. Dette blir jo og et spørsmål om du kan bli gravid, og hvor raskt du eventuelt blir gravid. Anonymkode: 9b931...9f6 I forhold til jobb tror jeg mengden fravær er det som spiller størst rolle At jeg har sykmelding vil jo selvfølgelig være en fordel, men jeg blir fortsatt borte mye fra jobb. Anonymkode: 073a5...356
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #8 Skrevet 20. juli 2016 Hei, har du hatt mensen skikkelig siden du var 14? Jeg bare husker at jeg og venninnene mine synes kramper, smerter og alt var verst i den tiden, men det "gikk seg til", spesielt etter flere år med hormonprevensjon. Anonymkode: 8e27f...e59 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #9 Skrevet 20. juli 2016 Har du prøvd smertestillende stikkpiller? Eller bare orale smertestillende? Stikkpillene er mere vennlige mot magen og ferre blir kvalme av de. Dama til broren min har endometriose. Hun har med morfin når hun reiser. Det hjelper på en del når hun har endometriose-smerter. Kan hende du trenger det også. vet ikke hvordan det påvirker graviditet og slikt da. Anonymkode: 1d761...9ac 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #10 Skrevet 20. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, har du hatt mensen skikkelig siden du var 14? Jeg bare husker at jeg og venninnene mine synes kramper, smerter og alt var verst i den tiden, men det "gikk seg til", spesielt etter flere år med hormonprevensjon. Anonymkode: 8e27f...e59 Ja, for et par år siden og det var like ille som før jeg fikk p-piller. Var sengeliggende i 3 dager. Skjønner virkelig ikke hvordan jeg holdt ut det hver mnd i nesten 4 år. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd smertestillende stikkpiller? Eller bare orale smertestillende? Stikkpillene er mere vennlige mot magen og ferre blir kvalme av de. Dama til broren min har endometriose. Hun har med morfin når hun reiser. Det hjelper på en del når hun har endometriose-smerter. Kan hende du trenger det også. vet ikke hvordan det påvirker graviditet og slikt da. Anonymkode: 1d761...9ac Har prøvd stikkpiller også ja, var det jeg fikk sist. Det hjelper ikke når dem kommer ut igjen i løpet av 5-10 min etter at jeg har tatt dem. TS Anonymkode: 073a5...356
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #11 Skrevet 20. juli 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min skal snart starte med prøvingen, men jeg har et stort problem. Har gått på p-piller siden jeg var 14 år pga at jeg blir forferdelig dårlig hver gang jeg får mensen. I tillegg til menssmerter fra helvette, kaster jeg opp ofte og har diare de 3 første dagene. (Får ikke i meg hverken mat eller noe særlig med drikke) De 2 neste er jeg så utslitt at jeg bare sover og spiser. Ikke noe smertestillende som hjelper heller da jeg ikke klarer og få i meg noe lenge nok til at det virker.. Det jeg lurer på er hvordan i alle dager løser jeg dette i forhold til jobb? Det er ikke sjangs for at jeg kommer meg på jobb de 3 første dagene hvertfall. Og jeg kan ikke være borte fra jobb 3-5 dager hver mnd. Noen som har hatt samme problem, hvordan løste dere dette? Jeg har heller ikke lyst til å fortelle på jobb at vi skal starte prøvingen da jeg er redd det vil få konsekvenser for meg.. Anonymkode: 073a5...356 Hva slags smertestillende har du prøvd? Anonymkode: 7cfde...2f4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #12 Skrevet 20. juli 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags smertestillende har du prøvd? Anonymkode: 7cfde...2f4 Husker ikke hva de het, men de siste var hvertfall 1 g stikkpiller. Fikk dem av gyn og de skulle være bra mot menssmerter. TS Anonymkode: 073a5...356
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #13 Skrevet 20. juli 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker ikke hva de het, men de siste var hvertfall 1 g stikkpiller. Fikk dem av gyn og de skulle være bra mot menssmerter. TS Anonymkode: 073a5...356 Tenkte ikke på den ene gangen, men som ung. Eneste som sånn halveis fungerer for meg er blande to resptbalagte piller som vanligvis ikke skal blandes. Anonymkode: 7cfde...2f4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #14 Skrevet 20. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte ikke på den ene gangen, men som ung. Eneste som sånn halveis fungerer for meg er blande to resptbalagte piller som vanligvis ikke skal blandes. Anonymkode: 7cfde...2f4 Tror det bare var Paracet og Ibux, kan ikke huske jeg fikk ikke noe annet da. Men de kom jo i retur hele omtrent hver gang så det var ikke mye vits og ta smertestillende heller Anonymkode: 073a5...356
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #15 Skrevet 20. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det bare var Paracet og Ibux, kan ikke huske jeg fikk ikke noe annet da. Men de kom jo i retur hele omtrent hver gang så det var ikke mye vits og ta smertestillende heller Anonymkode: 073a5...356 Da burde det kunne fungere med noe sterkere som du begynner med tidligere Anonymkode: 7cfde...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #16 Skrevet 20. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da burde det kunne fungere med noe sterkere som du begynner med tidligere Anonymkode: 7cfde...2f4 Det vil hjelpe på smertene fram til jeg får mensen, men så fort den er i gang starter jeg å kaste opp og får diare uansett. Og da hjelper ikke smertestillende lengre. Anonymkode: 073a5...356
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #17 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vil hjelpe på smertene fram til jeg får mensen, men så fort den er i gang starter jeg å kaste opp og får diare uansett. Og da hjelper ikke smertestillende lengre. Anonymkode: 073a5...356 Når du blir så syk, kan du rett og slett ikke slutte på p-piller. Antagelig vil du uansett ikke kunne bli gravid på egenhånd uansett - plagene dine er symptom på at noe er alvorlig galt. Anonymkode: 9032b...17a 3
liljene Skrevet 20. juli 2016 #18 Skrevet 20. juli 2016 Jeg har ikke vært sengeliggende, men jeg har hatt ekstremt store blødninger og mye vondt. Å kutte hvete, melk og sukker har hatt god effekt på meg. Ultralyd viste ingen problemer i livmoren. Brukte tidligere Cyklokapron, men har fått greie blødninger etter at jeg passet på tidligere nevnte inntak. Tar det med ro mest mulig og stresser minst mulig i denne perioden. Gjør litt yoga også - for menstruasjon. Håper det ordner seg :).
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #19 Skrevet 20. juli 2016 Man skal ikke bruke sterke smertestillende dersom man prøver å bli gravid. Dette er et av flere problemer knyttet til endometriosesmerter. Morfinpreperater er bannlyst. Paracet er det som er anbefalt ved mens når man er prøver. Men det er fullt mulig å få tatt en MR av bukhulen. Gjøres dette etter endometrioseprotokoll så kan man i mange tilfeller påvise endometriose på den måten, dersom kvinnen har endometriose. Anonymkode: 9b931...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #20 Skrevet 21. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke bruke sterke smertestillende dersom man prøver å bli gravid. Dette er et av flere problemer knyttet til endometriosesmerter. Morfinpreperater er bannlyst. Paracet er det som er anbefalt ved mens når man er prøver. Men det er fullt mulig å få tatt en MR av bukhulen. Gjøres dette etter endometrioseprotokoll så kan man i mange tilfeller påvise endometriose på den måten, dersom kvinnen har endometriose. Anonymkode: 9b931...9f6 Har du kilde på dette? At det bare er paraset som er lov altså Anonymkode: 7cfde...2f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå