AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Hei. Jeg har noen spm som jeg håper noen her ute kan svare meg på. Meg og samboer har vært sammen i 6 år, men nå har vi bestemt oss for å gå fra hverandre. Dette var noe vi ble enige om, og det var ikke noe dårlig stemning da årsaken til brudd bare var at vi har mistet følelsene for hverandre. For 3 år siden kjøpte vi et hus sammen, et hus som vi har revet helt ned og bygget opp igjen. Vi tok opp et felles lån, og står som eiere begge to. Samtidig som vi kjøpte huset begynte jeg å studere. Jeg ble ferdig uteksaminert i vår. Dette vil si at jeg ikke har betalt verken lån/oppussing. Jeg har stått for alt av møbler, interiør og annet - samt mat, hygieneartikler og alt annet som trengs i et hjem. I tillegg til dette har jeg betalt noen tusen her og der når jeg har hatt penger til overs. Men hovedsakelig gjorde vi det slik at han tok seg av de store regningene, og jeg brukte den lille inntekten jeg hadde til mat og div. Tenkte aldri annet enn at vi begge investerte i en fremtid sammen. Min pappa sto kausjonist for oss, slik at vi fikk tatt opp lån. Vi fikk også 50.000 i pengegave av pappa, som vi skulle bruke på oppussingen. Hva skal jeg gå for nå? Jeg tenkte først at jeg kun skulle ta møbler og annet som jeg har betalt for, og finne meg en plass å leie. Men etter å ha snakket med flere rundt meg, så får jeg høre at jeg absolutt bør få en sum penger jeg også. Samboer visste situasjonen min ifh til at jeg skulle gå på skole, og vi ble jo tross alt enige om at vi skulle fordele utgiftene slik vi har gjort, så lenge jeg enda var student. Han har som sagt betalt alt i mange år, og han har vært så utrolig grei, sjenerøs og snill på alle mulige måter mens jeg har studert. Derfor synes jeg hele denne situasjonen hvor jeg skal prøve å "få igjen" penger er utrolig vond. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 81502...8be
Høna79 Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Ved å gjøre det slik du først tenkte går du i den klassiske kvinnefella.. Hør på de du har rundt deg. Står dere som eiere begge to, står dere som eiere begge to. Da eier dere og er 50/50 ansvarlige for hus, lån og gjeld, og får finne en måte å fordele møbler og annet dere har kjøpt sammen på 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har noen spm som jeg håper noen her ute kan svare meg på. Meg og samboer har vært sammen i 6 år, men nå har vi bestemt oss for å gå fra hverandre. Dette var noe vi ble enige om, og det var ikke noe dårlig stemning da årsaken til brudd bare var at vi har mistet følelsene for hverandre. For 3 år siden kjøpte vi et hus sammen, et hus som vi har revet helt ned og bygget opp igjen. Vi tok opp et felles lån, og står som eiere begge to. Samtidig som vi kjøpte huset begynte jeg å studere. Jeg ble ferdig uteksaminert i vår. Dette vil si at jeg ikke har betalt verken lån/oppussing. Jeg har stått for alt av møbler, interiør og annet - samt mat, hygieneartikler og alt annet som trengs i et hjem. I tillegg til dette har jeg betalt noen tusen her og der når jeg har hatt penger til overs. Men hovedsakelig gjorde vi det slik at han tok seg av de store regningene, og jeg brukte den lille inntekten jeg hadde til mat og div. Tenkte aldri annet enn at vi begge investerte i en fremtid sammen. Min pappa sto kausjonist for oss, slik at vi fikk tatt opp lån. Vi fikk også 50.000 i pengegave av pappa, som vi skulle bruke på oppussingen. Hva skal jeg gå for nå? Jeg tenkte først at jeg kun skulle ta møbler og annet som jeg har betalt for, og finne meg en plass å leie. Men etter å ha snakket med flere rundt meg, så får jeg høre at jeg absolutt bør få en sum penger jeg også. Samboer visste situasjonen min ifh til at jeg skulle gå på skole, og vi ble jo tross alt enige om at vi skulle fordele utgiftene slik vi har gjort, så lenge jeg enda var student. Han har som sagt betalt alt i mange år, og han har vært så utrolig grei, sjenerøs og snill på alle mulige måter mens jeg har studert. Derfor synes jeg hele denne situasjonen hvor jeg skal prøve å "få igjen" penger er utrolig vond. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 81502...8be Tror ikke du kommer så langt så fremt dere ikke har skrevet kontrakt. I et samboerforhold er det viktig og ha kvittering på det du betaler. Når det gjelder hygieneartikler og mat er det bare pirk. Huset må dere løse på en eller annen måte. Får jo håpe det ikke blir krangel ang møbler. Du har ikke samme rettighet som om dere var gift. Jeg gikk fra min sambo etter 9 år og hadde kontrakt, heldigvis. Den som skal beholde huset må jo kjøpe den andre ut sånn så jeg forstår utifra her. Kan du dokumentere alt du har kjøpt til oppussing og at det er du som har betalt? I verste fall råder jeg deg til advokat som kan hjelpe deg. Anonymkode: c9ac9...798 3
KikiEco Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Tror du må håper på enda mer goodwill fra exen for jeg tror sånn rent juridisk så er det han som står sterkest. Vil legge til at dette er bare noe jeg tror da min mor havnet i en liknende situasjon ved et samlivbrudd. Bygde hus, forholdet røk, saken endte i retten og hun fikk ingenting. http://www.nettavisen.no/na24/slik-sikrer-du-deg-konomisk-ved-samlivsbrudd/3423187620.html
Leeloo Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Kvinnefella er vel som oftest når kvinnen ikke står som eier av boligen, men likevel har betalt inn mye til fellesskapet mens mannen har betalt lånet og opparbeidet seg verdi i bolig. Her står derimot TS både på skjøte (?) og lån, det er vel heller hennes samboer som må bevise at han ev. ikke trenger å kjøpe ut TS. Ingen samboeravtale? Jeg skjønner hva du tenker, TS, men samtidig har du jo bare forholdt deg til en avtale dere har hatt vedr. kostnadsfordelingen, regner med du ikke har kalkulert med at det skulle bli slutt? Dersom pengene fra din far kan spores skal du muligens ha ut disse (ev. halvparten om det var en gave til dere begge) samt halve verdiøkningen på huset, kan være at det skulle vært spesifisert som forskudd på arv. Du kan jo være grei og ikke kreve halvparten av det som er nedbetalt dersom han virkelig har betalt alt av lån, da tar dere en verdivurdering fra tre meglere, tar snittet, og så kjøper han deg ut med halvparten minus det originale lånet. Har dere gjort mye selv, eller er det meste gjort av fagfolk? Egenarbeid har jo også en verdi om du er veldig handy, har malt mye el. Hvor mye har dere pusset opp for? Ble det tatt opp et oppussingslån, eller betalte han bare oppussingen etter hvert? Selv om han har tatt de store regningene har du jo bidratt noe, ikke rettferdig at du skal sitte tomhendt igjen (bortsett fra noen ok møbler som kanskje ikke passer der du flytter engang). Tenkt eks:. original kjøpesum f.eks. 1 mill., lån på 1,8 (pga. oppussing) Ny verdivurdering 3 mill. Gjenstående lån 1,6 mill. Du skal da kjøpes ut med enten 700000 eller 600000 + 50/25000, avhengig av om du vil ta med nedbetalt del av lån eller ikke. Her ville jeg vurdert advokat selv om dere er venner, bare så ingen hverken blir, eller kjenner seg, lurt til slutt. Sett deg/dere ned og få full oversikt over hva som er lånt, brukt, betalt osv. og få enten banken eller en advokat til å komme med råd. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #6 Skrevet 20. juli 2016 14 timer siden, Leeloo skrev: Kvinnefella er vel som oftest når kvinnen ikke står som eier av boligen, men likevel har betalt inn mye til fellesskapet mens mannen har betalt lånet og opparbeidet seg verdi i bolig. Her står derimot TS både på skjøte (?) og lån, det er vel heller hennes samboer som må bevise at han ev. ikke trenger å kjøpe ut TS. Ingen samboeravtale? Jeg skjønner hva du tenker, TS, men samtidig har du jo bare forholdt deg til en avtale dere har hatt vedr. kostnadsfordelingen, regner med du ikke har kalkulert med at det skulle bli slutt? Dersom pengene fra din far kan spores skal du muligens ha ut disse (ev. halvparten om det var en gave til dere begge) samt halve verdiøkningen på huset, kan være at det skulle vært spesifisert som forskudd på arv. Du kan jo være grei og ikke kreve halvparten av det som er nedbetalt dersom han virkelig har betalt alt av lån, da tar dere en verdivurdering fra tre meglere, tar snittet, og så kjøper han deg ut med halvparten minus det originale lånet. Har dere gjort mye selv, eller er det meste gjort av fagfolk? Egenarbeid har jo også en verdi om du er veldig handy, har malt mye el. Hvor mye har dere pusset opp for? Ble det tatt opp et oppussingslån, eller betalte han bare oppussingen etter hvert? Selv om han har tatt de store regningene har du jo bidratt noe, ikke rettferdig at du skal sitte tomhendt igjen (bortsett fra noen ok møbler som kanskje ikke passer der du flytter engang). Tenkt eks:. original kjøpesum f.eks. 1 mill., lån på 1,8 (pga. oppussing) Ny verdivurdering 3 mill. Gjenstående lån 1,6 mill. Du skal da kjøpes ut med enten 700000 eller 600000 + 50/25000, avhengig av om du vil ta med nedbetalt del av lån eller ikke. Her ville jeg vurdert advokat selv om dere er venner, bare så ingen hverken blir, eller kjenner seg, lurt til slutt. Sett deg/dere ned og få full oversikt over hva som er lånt, brukt, betalt osv. og få enten banken eller en advokat til å komme med råd. Tusen takk for et flott svar! Så selvfølgelig aldri for meg at det skulle bli slutt nei, så jeg har egentlig aldri tenkt på at det spiller noen rolle hvem som har betalt hva. Jeg har bare tenkt at uansett hva jeg eller han la penger i, så var det en felles investering til en fremtid vi skulle ha sammen. Har tenkt tanken som du sier, og ikke kreve halvparten i og med at han har hatt de største utgiftene. Vi har gjort 90% selv da ekskjæresten min er utrolig dyktig med alt som har trengtes å gjøres. I tillegg er far min en dyktig snekker og arkitekt, så han har hjulpet til alle årene vi har pusset opp. Vi tok opp 2mill i lån. Huset er nå taksert til 3mill. Jeg bryr meg egentlig ikke om hva jeg har "krav" på sånn sett, for ville mest sannsynelig aldri tatt imot 50% av verdiøkningen. Det eneste jeg trenger er en liten egenkapital som kan hjelpe meg videre nå. Som sagt, alle penger jeg har brukt på diverse er penger jeg kunne spart opp til egenkapital. Nå står jeg uten egenkapital, og bare en haug med møbler. Er nok en god idé å skaffe advokat selvom vi er venner. Eks kjæresten min er utrolig grei, og har sagt at ingen skal få kaste ut den andre. Og at jeg ikke skal tenke på å stresse ut her ifra, da jeg som sagt er nyutdannet og ikke har fast jobb enda engang. Bilen er også hans, men den har han sagt jeg kan bruke så mye jeg trenger da han selv bruker firmabil. Han er bare god, og ville aldri gjort noe som ville blitt "urettferdig" ovenfor han. Takk igjen Anonymkode: 81502...8be 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #7 Skrevet 20. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok en god idé å skaffe advokat selvom vi er venner. Eks kjæresten min er utrolig grei, og har sagt at ingen skal få kaste ut den andre. Og at jeg ikke skal tenke på å stresse ut her ifra, da jeg som sagt er nyutdannet og ikke har fast jobb enda engang. Bilen er også hans, men den har han sagt jeg kan bruke så mye jeg trenger da han selv bruker firmabil. Han er bare god, og ville aldri gjort noe som ville blitt "urettferdig" ovenfor han. Du er jo en idiot om du ikke tar halvparten av verdiøkningen. Anonymkode: 74567...eaf 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #8 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er jo en idiot om du ikke tar halvparten av verdiøkningen. Anonymkode: 74567...eaf Hvorfor er jeg det? Jeg har verken betalt lån eller renter på 3 år.. Ikke en strømregning, TV regning, eller kommunale avgifter. Hele lønna hans hver mnd har gått til oppussing av hus.. Er jeg virkelig idiot hvis jeg ikke tar halvparten av verdiøkning? Jeg spør seriøst nå..😳 Anonymkode: 81502...8be 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #9 Skrevet 20. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jeg virkelig idiot hvis jeg ikke tar halvparten av verdiøkning? Ja. Skal du bare sitte igjen med møbler? Anonymkode: 74567...eaf 3
Runnershigh Skrevet 20. juli 2016 #10 Skrevet 20. juli 2016 Jeg ville sett på inntekten deres under samboerforholdet. Dersom du f. eks har stått for 1/3 av inntekten, synes jeg det er rimelig at du får 1/3 av verdiene, så lenge inntekten din har gått til felleskostnader som mat, innbo osv. Dersom pengegaven fra din far var en gave til deg, og ikke til dere, synes jeg det er rimelig at du får dette i tillegg. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #11 Skrevet 20. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er jeg det? Jeg har verken betalt lån eller renter på 3 år.. Ikke en strømregning, TV regning, eller kommunale avgifter. Hele lønna hans hver mnd har gått til oppussing av hus.. Er jeg virkelig idiot hvis jeg ikke tar halvparten av verdiøkning? Jeg spør seriøst nå..😳 Anonymkode: 81502...8be Her er jeg faktisk enig med deg. Man skal leve med seg selv etterpå også. Jeg synes ikke du skal gå ut av dette uten å ta med deg annet enn møbler, men noe bør du kunne få ut av huset. Din far har jo også hjulpet til og det bør være verdt litt. Du bør kanskje ikke ta ut 50%, men som sagt noe, bør din og din fars innsats være verdt. Jeg har selv gått med på mye mindre enn jeg kunne ha krevd av min mann når vi skilte oss, men jeg lever godt med det, fordi jeg vet at han betalte mer, og jobbet mer på huset enn meg. Jeg hadde advokat som rådet meg til å kreve mer, men jeg følte at det ble feil, og jeg sover godt om natten i ettertid og har ikke angret en dag etterpå, og det er flere år siden. Jeg er på ingen måte rik, og er selv minstetrygdet, men jeg følte at det var det mest riktige å gjøre. Joda, mange synes sikkert jeg var helt idiot, men jeg har det bra med meg selv, fordi jeg vet at det var riktig at han hadde lagt inn mye mer penger og svette enn jeg hadde gjort, Anonymkode: 9c7ef...430 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #12 Skrevet 20. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde advokat som rådet meg til å kreve mer, men jeg følte at det ble feil, og jeg sover godt om natten i ettertid og har ikke angret en dag etterpå, og det er flere år siden. Jeg er på ingen måte rik, og er selv minstetrygdet, men jeg følte at det var det mest riktige å gjøre. Joda, mange synes sikkert jeg var helt idiot, men jeg har det bra med meg selv, fordi jeg vet at det var riktig at han hadde lagt inn mye mer penger og svette enn jeg hadde gjort, Uff, TS, ikke hør på dette. Krev det du har krav på. Anonymkode: 74567...eaf
petterm Skrevet 20. juli 2016 #13 Skrevet 20. juli 2016 Høres ut som samboeren din er en ok fyr, og at dere fremdeles har et greit forhold. Jeg synes du skal prøve å ta en prat med samboeren din først. Vær ærlig og si at du synes det ikke føles riktig at du skal ha 50% av verdistigningen. På den annen side har ditt og din far sine bidrag vært betydelige. Verdiøkningen er på 1 million pluss det han har betalt på lånet. Han kan sikkert dokumentere at han har betalt betydelige beløp til oppussingen. På den annen side har du bidratt med din innsats i hverdagen. 50% av verdistigningen skulle tilsi noe over 500 000. Ingen vits i å hyre advokat hvis dere kan bli enige på egen hånd. Kanskje du synes 250 eller 300 000 føles rettferdig? Da har du noe igjen, samtidig som han føler at han får noe ekstra? Når du vet litt om hva du kanskje kan kreve så må du føle litt på hva du føler er rettferdig. Håper dere blir enige.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juli 2016 #14 Skrevet 21. juli 2016 Du har bidratt med 50.000 i gave fra din far, kausjonist og i tillegg har din far gitt hjelp innenfor sitt relevante fagfelt. Dere var enige om hvordan økonomien skulle være da dere ble samboere og kjøpte huset, dvs at du stod som 50 % eier av huset på tross av manglende betalingsevne noen år. Hadde din samboer kunnet kjøpe og pusse opp huset uten dine bidrag som medeier, og kausjonist? Hvorfor denne dårlige samvittigheten for å kreve det du har krav på? Har din samboer betalt ned noe av lånet i disse årene og du kun tar ut din andel av verdistigningen så sitter han igjen med det som er hans rettferdige del: sin egenkapital og det han har betalt ned. Deler dere møbler og innbo også så kommer begge godt ut av det. Har han ikke betalt ned noe på lånet, synes jeg saken blir noe anderledes. Da er spørsmålet om du skal finne ut hvor nye du minimum trenger for å dekke egenkapital til ny bolig og ta ut denne delen - f.eks 250.000, pluss de 50.000 som kom fra din far, og la han beholde resten.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #15 Skrevet 1. august 2016 Ts her. Takk for gode tilbakemeldinger. Vi har såvidt begynt å prate om det. Han ble "skuffet og fornærmet", over at jeg i det hele tatt krevde noe.. Inkludert pengene fra pappa. Samboer har hjulpet pappa og mammai deres hus, og mener han har spart pappa og de for over 100.000 kr. Noe som burde tilsi at jeg ikke bør få igjen de 50 vi fikk av pappa. Glemte også å si at oppussingen tok over to år, og da bodde kjæresten min hos mine foreldre for en tusenlapp i mnd.. I to år. Hvor han altså fikk både rene klær, og forsynte seg som han ville av mat og drikke. Blir fortvila. Fordi jeg vil ikke ta fra han noe, fordi jeg mener han har jobbet så hardt for alt dette.. Men samtidig vet jeg det ikke er rett at jeg ikke skal ha noe annet enn møblene jeg selv har betalt for.. Anonymkode: 81502...8be
KikiEco Skrevet 1. august 2016 #16 Skrevet 1. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for gode tilbakemeldinger. Vi har såvidt begynt å prate om det. Han ble "skuffet og fornærmet", over at jeg i det hele tatt krevde noe.. Inkludert pengene fra pappa. Samboer har hjulpet pappa og mammai deres hus, og mener han har spart pappa og de for over 100.000 kr. Noe som burde tilsi at jeg ikke bør få igjen de 50 vi fikk av pappa. Glemte også å si at oppussingen tok over to år, og da bodde kjæresten min hos mine foreldre for en tusenlapp i mnd.. I to år. Hvor han altså fikk både rene klær, og forsynte seg som han ville av mat og drikke. Blir fortvila. Fordi jeg vil ikke ta fra han noe, fordi jeg mener han har jobbet så hardt for alt dette.. Men samtidig vet jeg det ikke er rett at jeg ikke skal ha noe annet enn møblene jeg selv har betalt for.. Anonymkode: 81502...8be Og dette er grunnen til at man har skriftlige kontrakter. 2
petterm Skrevet 1. august 2016 #17 Skrevet 1. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for gode tilbakemeldinger. Vi har såvidt begynt å prate om det. Han ble "skuffet og fornærmet", over at jeg i det hele tatt krevde noe.. Inkludert pengene fra pappa. Samboer har hjulpet pappa og mammai deres hus, og mener han har spart pappa og de for over 100.000 kr. Noe som burde tilsi at jeg ikke bør få igjen de 50 vi fikk av pappa. Glemte også å si at oppussingen tok over to år, og da bodde kjæresten min hos mine foreldre for en tusenlapp i mnd.. I to år. Hvor han altså fikk både rene klær, og forsynte seg som han ville av mat og drikke. Blir fortvila. Fordi jeg vil ikke ta fra han noe, fordi jeg mener han har jobbet så hardt for alt dette.. Men samtidig vet jeg det ikke er rett at jeg ikke skal ha noe annet enn møblene jeg selv har betalt for.. Anonymkode: 81502...8be Han har jobbet hardt, men han må se at du og din far også har bidratt på deres måte. (Hadde han fått lån alene, uten kausjonist?) Din far har hjulpet til, samboer har hjulpet din far. Du har bidratt i husholdningen på din måte. Ditt bidrag har kanskje gjort at han har kunnet jobbe mer på huset enn han ellers kunne gjort? Samtidig har du sikkert også bidratt med det praktiske. Husker ikke lenger detaljene om hvem som har gjort hva. Poenget er at begge har bidratt. Det er ikke mulig å veie deres og hans innsats og finne en 100% rettferdig løsning. Begge må prøve å være litt rause. Alternativt finner du en advokat som kan hjelpe deg. I så fall må han ta sjansen på at det advokaten mener du har krav på er mindre enn det du ber om.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #18 Skrevet 1. august 2016 Dette er jo, praktisk talt, en meget enkel sak. Du eier halvparten og har gjort det lenge. Du hverken tar eller gir noe om du forlater forholdet med det du allerede eier. Spør deg selv om dette: Om boligen hadde sunket i verdi siden dere kjøpte, om det pga problemer med oppussingen eller boligkrakk, slik at lånet var større en verdien av boligen, ville det vært rimelig at han satt igjen med hele tapet? Ville han ha overdratt lånet ditt til seg og tatt hele tapet? Anonymkode: 90fd1...87b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå