Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når bør man søke studentbolig? Er det lurt å gjøre det tidlig eller har ikke det noe å si? Kommer det an på hvor man søker? 

Anonymkode: 89c8d...c8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurt å søke nå om du ikke har gjort det.... Mange søker gjerne i det de søker studieplass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, gobbledigook skrev:

Lurt å søke nå om du ikke har gjort det.... Mange søker gjerne i det de søker studieplass.

Selv om jeg ikke skal flytte før neste år? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg ikke skal flytte før neste år? 

Ahh, da spiller det vel ikke noen rolle om du gjør det nå eller neste år

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, gobbledigook skrev:

Ahh, da spiller det vel ikke noen rolle om du gjør det nå eller neste år

Nei, jeg bare lurte på hvor lenge før det er lurt å søke for å ha best mulighet. 

Vet at jeg har studieplass, så derfor tenker jeg å søke når det er mest gunstig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde søkt litt før jul, om det er en av de store byene du skal ha studentbolig i. 

Anonymkode: fba55...c23

Skrevet

Har det noe å si, egentlig? De har vel faste priser, om du søker hos en studentsamskipnad, så ser ikke helt hvorfor et tidspunkt skulle vært mer gunstig enn et annet?

Skrevet

Jeg har pleid å søke så fort jeg har mulighet til det. I mitt tilfelle fikk jeg ikke søke før mai. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, applestories skrev:

Har det noe å si, egentlig? De har vel faste priser, om du søker hos en studentsamskipnad, så ser ikke helt hvorfor et tidspunkt skulle vært mer gunstig enn et annet?

Er vel ikke priser det er snakk om da, men mulighet til å få bolig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Fordi det er for mange studenter til for få boliger, og det er et køsystem.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke skal studere før til neste år så har det ingen hensikt å søke om bolig nå. De fleste studentsamskipnadene tildeler boliger etter endel regler. Personer med spesielle behov og utvekslingsstudenter står først i køen, så kommer 97ere (i år, neste år er det 98ene) Boligene tildeles da sånn at de yngste av årskullet får først, så det kommer an på når på året du er født i tildelinga. Ja, også må man bo i en viss avstand fra studiestedet. 

Det holder å søke på bolig når du har søkt på studieplass. Tildeling av bolig starter i juni. 

Anonymkode: 9c889...498

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tildeling av bolig starter i juni. 

Det stemmer ikke i Oslo i hvert fall. Jeg fikk tilbud om studentbolig fra 1. august ganske tidlig i mai. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke skal studere før til neste år så har det ingen hensikt å søke om bolig nå. De fleste studentsamskipnadene tildeler boliger etter endel regler. Personer med spesielle behov og utvekslingsstudenter står først i køen, så kommer 97ere (i år, neste år er det 98ene) Boligene tildeles da sånn at de yngste av årskullet får først, så det kommer an på når på året du er født i tildelinga. Ja, også må man bo i en viss avstand fra studiestedet. 

Det holder å søke på bolig når du har søkt på studieplass. Tildeling av bolig starter i juni. 

Ifølge nettsiden til studentsamskipnaden så prioriterer de unge søkere under 23 år. Sto ikke noe om når man er født. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når bør man søke studentbolig? Er det lurt å gjøre det tidlig eller har ikke det noe å si? Kommer det an på hvor man søker? 

Hvis du vil ha gjennom studentskipnaden så er det lurt å søke utenom hovedopptaket... dvs... tidlig. Jeg søkte om å få leilighet før 1 Juni fordi jeg hadde ikke sjanse om å få til studiestart på grunn av mine foreldres bosted. 

Anonymkode: 36119...af6

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge nettsiden til studentsamskipnaden så prioriterer de unge søkere under 23 år. Sto ikke noe om når man er født. Anonymkode: 89c8d...c8f

§ 6 PRIORITERINGSREKKEFØLGE VED TILDELING AV BOLIGER VED HOVEDUTTAK Regler for hoveduttak gjelder i perioden 01.06 - 15.09 1. Beboere med ønske om ny leieavtale hvor bovilkårene fortsatt tilfredsstilles. 2. Internasjonale studenter som har reservert bolig i henhold til avtale mellom SiB og utdanningsinstitusjonene. 3. Førstegangs-studenter med hjemstedsadresse utenfor postnumrene 5000-5390. Disse prioriteres etter alder, slik at de yngste førstegangs-studentene prioriteres først.

§ 3 SØKNADSFRISTER  

• 1. Det er ett hoveduttak med søknadsfrist 31. mai.
  • 2. Utenom hoveduttak tildeles bolig fortløpende.
  • 3. Alle søknader slettes 30. september og 31. januar

http://www.sib.no/no/bolig/filer-bolig/tildelingsreglement_norsk/view

Dette gjelder for Bergen, men vil tro at tildelingsreglene er ganske like rundt om i landet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

§ 6 PRIORITERINGSREKKEFØLGE VED TILDELING AV BOLIGER VED HOVEDUTTAK Regler for hoveduttak gjelder i perioden 01.06 - 15.09 1. Beboere med ønske om ny leieavtale hvor bovilkårene fortsatt tilfredsstilles. 2. Internasjonale studenter som har reservert bolig i henhold til avtale mellom SiB og utdanningsinstitusjonene. 3. Førstegangs-studenter med hjemstedsadresse utenfor postnumrene 5000-5390. Disse prioriteres etter alder, slik at de yngste førstegangs-studentene prioriteres først.

§ 3 SØKNADSFRISTER  

• 1. Det er ett hoveduttak med søknadsfrist 31. mai.
  • 2. Utenom hoveduttak tildeles bolig fortløpende.
  • 3. Alle søknader slettes 30. september og 31. januar

http://www.sib.no/no/bolig/filer-bolig/tildelingsreglement_norsk/view

Dette gjelder for Bergen, men vil tro at tildelingsreglene er ganske like rundt om i landet. 

Det var i alle fall det som sto på nettsiden deres. Er snakk om Tromsø. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er for mange studenter til for få boliger, og det er et køsystem.

Et år i forkant?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...