Gå til innhold

Hvordan få en Mac til å fungere lengst mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da venter jeg med å oppdatere den Office-greia til jeg eventuelt ikke får åpnet programmer som Word, PowerPoint etc. Men så langt har jeg iallefall fått åpnet det, også etter at jeg oppdaterte til El Capitan. 

Litt rart om hele Macbooken skal kræsje pga. musetasten, men jeg vet jo ikke om dette er "begynnelsen" på et mer omfattende problem, som utvikler seg mer og mer hvis du skjønner. Derfor burde jeg kanskje gått på Eplehuset før det eventuelt blir enda verre, slik at jeg unngår kræsj. Men så lider jo jeg også av utsettelses-syndromet, da det bestanding er et ork å dra til et varehus som er et stykke unna uten at jeg virkelig vet det er nødvendig :P

Anonymkode: 24ebe...635

Men hvorfor ønsker du ikke oppdatere programmene? Du vet at du kan ha problemer med å åpne andre filer, eller andre kan ha problemer med å åpne dine, hvis man har forskjellige versjoner?

Anonymkode: d81f9...ef3

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ønsker du ikke oppdatere programmene? Du vet at du kan ha problemer med å åpne andre filer, eller andre kan ha problemer med å åpne dine, hvis man har forskjellige versjoner?

Akkurat nå har jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe den nye Office-oppdateringen. Ser at det koster en del. Så da får det eventuelt bli når jeg får storstipend i august/september :) Sist jeg oppdaterte var i mars 2015, tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hatt to macbooks. Brukt begge hver dag i over fem år. Eneste som ble problematisk etter fire år var batteritiden.

Anonymkode: 58de0...edb

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fyldig svar! Men hva mener du med forskjellen mellom å ha den i hvilemodus/dvale? Er det best å slå den av om natten, eller bare ha den i hvilemodus? Og hvorfor skal jeg ikke ha den i hvilemodus i sekk/bag? Jeg må jo ha den med meg rundt omkring, og virker litt stress å skru den helt av for hver gang jeg skal frakte den i sekk eller bag. 

Er det dyrt å bytte harddisk? Min Macbook er ikke merkbart treig ennå, iallefall. Men det kan jo være at den blir det om ikke så lenge. 

Og hvordan blir en Mac overopphetet? Det er jo dette jeg er litt redd for at den skal bli, siden jeg bruker den så mye som jeg gjør. At den liksom blir brukt mer enn den kanskje tåler. Siden jeg skrur den på tidlig om morgenen, og den er påslått hele dagen, hvor jeg bruker den jevnlig. Hver dag, hele året. Slik har det vært i tre år, og kommer til å være fremover også. 

Men jeg har ikke merket at den er blitt veldig varm eller noe? Bruker å ha den på bord/pult. Helt fritt for støv er det nok ikke. Men bruker den sjelden i senga/sofaen, sitter med den i fanget i sofaen kanskje et par ganger i uka (hvis jeg ser serier eller lignende). 

Rens skjermen? Kan jeg gjøre det selv, eller må den leveres inn? 

Jeg bare klapper ned skjermen, slår aldri av og den har ikke tatt noe skade av det. Den blir ikke varm i allefall. Vil heller ikke tro vifta går så mye heller, på min går den ikke noen gang, må nok bruke mye av det den er god for da. Det med å rense skjerm tolker jeg dithen at du tørker av den med en fuktig klut, og tørker av fukt med en tørr. Jeg bruker torkypapir og det funker. Og kun vann, ikke noe anna.

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig tror jeg du vet svaret på alt dette selv. I alle fall om du har hatt mac en stund.

1. Når macen er i dvalemodus er den ikke avslått. Det vil si at når du frakter maskinen med deg rundt omkring er den egentlig på. Hvis du har en beskyttelsesmappe rundt macen (som er lurt for å unngå smuss og skader), så får ikke macen nok lufting. Vifta kan da sette seg på høygir for å unngå at macen blir for varm. Skal du bare en svipptur innom skolen, eller ha den i sekken en kort stund går det vel egentlig greit, men jeg anbefaler deg ikke å ha den sånn over lengre tid. En rask mac har egentlig rimelig rask oppstart uansett.

2. Dyrt å gjøre på autorisert macverksted, kanskje. Du kan jo få andre steder til å gjøre det for deg. Jeg gjorde det selv. En ny SSD-disk kostet meg 800 kr. Går det for lang tid før du skifter harddisk kan du begynne å oppleve at macen bare skrur seg av pga den har krasjet. Den vil slå seg på igjen selv. Dette kalles kernel panic. Oppstår veldig sjelden da. Men erfarer du dette er det på høy tid å ta backup og skifte harddisk.

3. En mac blir overopphetet når den ikke får sirkulert luft. Det vil si når viftene dine virker begynner å bråke. Du kan også kjenne at macen er veldig varm på undersiden, og til dels på oversiden over viftene. Dette er ikke bra over lang tid. Legger du den da i dvalemodus kan du også høre den driver å kjøler seg ned en stund. Inne i macen din er det mange små duppedingser som kan bli skadet av å bli utsatt for varme over lang tid. For å unngå dyre verkstedturer pga kortslutt i diverse komponenter anbefaler jeg deg å ikke la macen bli overopphetet. Det er jo selvfølgelig normalt at alle pcer blir varme etter flere timers bruk eller når de kjører tunge programmer.

4. Rens av skjerm er det samme som rens av briller. Dette er jo kun vedlikehold for egen del, og ikke for at maskinen absolutt krever det. Jeg snakker altså om å vaske skjermen med egnet rens slik at alle fettete flekker fra fingre blir borte. Kjøp deg en enkel rens for skjerm. Ikke masse såpe og vann.

Når jeg kjøpte ny flatskjerm for noen år siden, stussa jeg litt over en klut som var med hvor det sto H2O på. Veit du hva det er? Hvis ikke bør du finne ut av det snarest! For det er bortkasta penger å kjøpe det som vannet i krana på kjøkkenet gjør samme nytten. Har hatt diskusjoner om akkurat det på hjemmebane, og en dataskjerm er jo lik en flatskjerm slik at det fungere like bra, prøv selv!

Endret av tdm900
AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips utover det å sørge for at macen ikke blir overopphetet og er mest mulig fri for støv og skitt er å "rense" systemet. Bli kvitt gamle logg filer osv. Denne guiden er ganske god: 

På sikt kan det være lurt å gjøre en ny installering av operativ systemet i motsetning til å bare oppgrade ettersom apple legger ut nye versjoner. Da blir man kvitt gamle system filer osv. Jeg pleier å laste ned hele operativsystemet i application senteret. Feks El Capitan og kopierer filen over på en usbpinne  og legger inn systemet slik at jeg får en helt ny installasjon. Man må gjøre det på en viss måte for at det skal fungere riktig. Tar selvfølgelig backup av alle filer( bilder, dokumenter osv). Noe man bør gjøre uansett. 

Anonymkode: bd36d...695

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et lite tips utover det å sørge for at macen ikke blir overopphetet og er mest mulig fri for støv og skitt er å "rense" systemet. Bli kvitt gamle logg filer osv. Denne guiden er ganske god: 

På sikt kan det være lurt å gjøre en ny installering av operativ systemet i motsetning til å bare oppgrade ettersom apple legger ut nye versjoner. Da blir man kvitt gamle system filer osv. Jeg pleier å laste ned hele operativsystemet i application senteret. Feks El Capitan og kopierer filen over på en usbpinne  og legger inn systemet slik at jeg får en helt ny installasjon. Man må gjøre det på en viss måte for at det skal fungere riktig. Tar selvfølgelig backup av alle filer( bilder, dokumenter osv). Noe man bør gjøre uansett. 

Anonymkode: bd36d...695

Men er dette nødvendig å gjøre? Virker litt komplisert... Kjempegodt tips altså, men er det noe som er vanlig å gjøre for vanlige brukere av Macbook? :)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå har jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe den nye Office-oppdateringen. Ser at det koster en del. Så da får det eventuelt bli når jeg får storstipend i august/september :) Sist jeg oppdaterte var i mars 2015, tror jeg. 

Er du sikker på det? Jeg oppdaterte Office-pakka 20. juni i år og betalte ikke en krone.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, tdm900 skrev:

Når jeg kjøpte ny flatskjerm for noen år siden, stussa jeg litt over en klut som var med hvor det sto H2O på. Veit du hva det er? Hvis ikke bør du finne ut av det snarest! For det er bortkasta penger å kjøpe det som vannet i krana på kjøkkenet gjør samme nytten. Har hatt diskusjoner om akkurat det på hjemmebane, og en dataskjerm er jo lik en flatskjerm slik at det fungere like bra, prøv selv!

Så spydig du er? Selvfølgelig vet jeg du kan vaske en skjerm med vann. Personlig syns jeg dog det ikke fjerner fettete flekker godt. Og jeg har sett en rekke mennesker vaske pcskjerm med vann og såpe, som både har tatt skader og/eller fått flekkete skjerm av rengjøringsmidler. Min klut fra Mac (som fulgte med) står absolutt ikke H2O på. Den er kun helt svart. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så spydig du er? Selvfølgelig vet jeg du kan vaske en skjerm med vann. Personlig syns jeg dog det ikke fjerner fettete flekker godt. Og jeg har sett en rekke mennesker vaske pcskjerm med vann og såpe, som både har tatt skader og/eller fått flekkete skjerm av rengjøringsmidler. Min klut fra Mac (som fulgte med) står absolutt ikke H2O på. Den er kun helt svart. 

Deg om dét

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, tdm900 skrev:

Deg om dét

Du er jammen meg trivelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...