AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Del Skrevet 19. juli 2016 Jeg kjøpte min Macbook Air i juni 2013, altså litt over et år siden. Hittil har jeg ikke merket noe galt med den. Har brukt Macbooken ganske mye. Det første året etter kjøpet brukte jeg den hver dag i forbindelse med jobb. De to neste årene har jeg brukt den hver dag i forbindelse med studier + om sommeren i forbindelse med jobb. Ellers har jeg alltid brukt den mye på kveldstid til "egentid". Jeg laster ikke ned noe annet enn det jeg "må" ha (altså ingen programmer for filmer/musikk etc., annet enn Spotify), og jeg er generelt forsiktig med den. Kan lite om slikt elektronisk utstyr, men jeg tror ikke jeg har gjort eller gjør noe som kan forminske levetiden. Noe smuler, skitt og smuss har det naturligvis kommet i løpet av tre år. Ønsker jo at den skal holde så lenge som mulig, helst i noen år til (selv om det kanskje er for mye å forvente?). Skal være fattig student i minst fire år til, så vil helst ta vare på slikt dyrt utstyr. Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få Macbooken til å fungere lengst mulig? Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 19. juli 2016 #2 Del Skrevet 19. juli 2016 Det er nok bare å fortsette å behandle den slik du har gjort Jeg hadde min forrige mac i ca 5 år før den ble litt sliten (men fortsatt fullt fungerende), men nå brukte jeg den til spilling og lastet ned diverse greier i tide og utide 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18368221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Del Skrevet 19. juli 2016 4 minutter siden, Titania skrev: Det er nok bare å fortsette å behandle den slik du har gjort Jeg hadde min forrige mac i ca 5 år før den ble litt sliten (men fortsatt fullt fungerende), men nå brukte jeg den til spilling og lastet ned diverse greier i tide og utide Men hadde du Air? Ser for meg at Air er litt mer sårbar enn feks. Pro, som fremstår mer solid. Er bare så redd for at jeg bruker den litt for mye, og/eller om det er noe med den jeg ikke tenker over. Tror jeg bruker den mer enn gjennomsnittspersonen gjør. Den slås på hver morgen, og jeg bruker den hele dagen gjennom helt til jeg skal legge meg. I pauser slår jeg den "i dvale", men jeg slår den helt av omtrent hver kveld før jeg legger meg. Kan den ta skade av så mye "vanlig" bruk? Bruker den jo nesten kun til å søke opp ting på Internett, skrive på dokumenter i Word, lage Powerpoint-presentasjoner osv. Så ikke noe spilling etc. Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18368255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Del Skrevet 19. juli 2016 Jeg har hatt min macbook pro i ca 4,5 år. Har brukt den på skole og fritid. Den fungerer fortsatt like bra, bare at den er litt treigere. Har aldri hatt noe problem med den. Bruker den i hovedsak til å google, skrive og se serier/filmer, men har også brukt den til å spille diverse spill. Slår den av hver kveld. Vet ikke helt hva annet man kan gjøre enn å ta godt vare på den. Anonymkode: 7a8d7...fdc Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18368304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Del Skrevet 19. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt min macbook pro i ca 4,5 år. Har brukt den på skole og fritid. Den fungerer fortsatt like bra, bare at den er litt treigere. Har aldri hatt noe problem med den. Bruker den i hovedsak til å google, skrive og se serier/filmer, men har også brukt den til å spille diverse spill. Slår den av hver kveld. Vet ikke helt hva annet man kan gjøre enn å ta godt vare på den. Anonymkode: 7a8d7...fdc Men du har ikke perioder hvor den er helt avslått over flere dager, og slik får "hvilt seg"? Jeg tror aldri jeg har hatt sånne perioder i løpet av de tre årene. Kanskje maks et par dager, ikke noe mer. Har den med meg nesten overalt, da jeg må jobbe (sjekke mail osv.) selv om jeg feks. er på ferie. Tror nok ikke det er vanlig å bruke den så utrolig mye som jeg gjør, selv om jeg ikke bruker den til noe spilling eller lignende. Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18368318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #6 Del Skrevet 19. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men du har ikke perioder hvor den er helt avslått over flere dager, og slik får "hvilt seg"? Jeg tror aldri jeg har hatt sånne perioder i løpet av de tre årene. Kanskje maks et par dager, ikke noe mer. Har den med meg nesten overalt, da jeg må jobbe (sjekke mail osv.) selv om jeg feks. er på ferie. Tror nok ikke det er vanlig å bruke den så utrolig mye som jeg gjør, selv om jeg ikke bruker den til noe spilling eller lignende. Anonymkode: 24ebe...635 Jo, jeg har vel kanskje ei uke i året eller noe, når jeg er på ferie. Pluss noen dager her og der. Men de er det ikke mange av. Anonymkode: 7a8d7...fdc Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18368877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Del Skrevet 19. juli 2016 Macen hviler seg ikke når den er avslått. Da er den faktisk avslått. Død. Legger du bare ned skjermen går den i hvilemodus. Slik kan den være til den går fri for strøm, men du bør ikke oppbevare den slik i sekk/bag osv. Det er altså ett fett hvor lenge du "hviler" macen din, så lenge den rekker å bli kald. Mac er dessuten utstyrt med et så velfungerende system at den slår seg av selv om den blir for varm. Den vil da starte på nytt igjen selv når den er avkjølt. Macen kan altså bare ture og gå av seg selv, egentlig. Motsetning til andre pcer, så tar ikke batteriet stor skade av å ha strømforsyningen koblet til ved fulladet batteri. Dette registeret den selv. Derfor holder også batteriet til macen seg lengre. Når macen begynner å bli uforklarlig treig kan det være lurt å bytte harddisk. Feks til en SSD. Dette kan du gjøre selv, men det krever litt skruing og kunnskaper om reinstallering av OSX, så det er lettere hvis en datakyndig gjør det. Macen blir da som ny. Sliter du med dårlige bilder, treige prosesser, hakkete skjerm mm, så er det grafikken. Dette går på garanti siden det er hardware, men da har du også gjerne hatt den en stund. Feks kan hovedkortet bli skadet hvis macen over lang tid er overopphetet. Hvis vifta til macen kjører på full gass hele tiden bør du kjenne under macen hvor varm den er. Er den brennhet bør du la macen hvile litt. Eventuelt skru av programmer som er krevende å kjøre. Ellers bør man holde macen på flater fri for støv og med tilgang til luft. Rens skjermen osv osv. Anonymkode: d81f9...ef3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18369659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #8 Del Skrevet 20. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Macen hviler seg ikke når den er avslått. Da er den faktisk avslått. Død. Legger du bare ned skjermen går den i hvilemodus. Slik kan den være til den går fri for strøm, men du bør ikke oppbevare den slik i sekk/bag osv. Det er altså ett fett hvor lenge du "hviler" macen din, så lenge den rekker å bli kald. Mac er dessuten utstyrt med et så velfungerende system at den slår seg av selv om den blir for varm. Den vil da starte på nytt igjen selv når den er avkjølt. Macen kan altså bare ture og gå av seg selv, egentlig. Motsetning til andre pcer, så tar ikke batteriet stor skade av å ha strømforsyningen koblet til ved fulladet batteri. Dette registeret den selv. Derfor holder også batteriet til macen seg lengre. Når macen begynner å bli uforklarlig treig kan det være lurt å bytte harddisk. Feks til en SSD. Dette kan du gjøre selv, men det krever litt skruing og kunnskaper om reinstallering av OSX, så det er lettere hvis en datakyndig gjør det. Macen blir da som ny. Sliter du med dårlige bilder, treige prosesser, hakkete skjerm mm, så er det grafikken. Dette går på garanti siden det er hardware, men da har du også gjerne hatt den en stund. Feks kan hovedkortet bli skadet hvis macen over lang tid er overopphetet. Hvis vifta til macen kjører på full gass hele tiden bør du kjenne under macen hvor varm den er. Er den brennhet bør du la macen hvile litt. Eventuelt skru av programmer som er krevende å kjøre. Ellers bør man holde macen på flater fri for støv og med tilgang til luft. Rens skjermen osv osv. Anonymkode: d81f9...ef3 Takk for fyldig svar! Men hva mener du med forskjellen mellom å ha den i hvilemodus/dvale? Er det best å slå den av om natten, eller bare ha den i hvilemodus? Og hvorfor skal jeg ikke ha den i hvilemodus i sekk/bag? Jeg må jo ha den med meg rundt omkring, og virker litt stress å skru den helt av for hver gang jeg skal frakte den i sekk eller bag. Er det dyrt å bytte harddisk? Min Macbook er ikke merkbart treig ennå, iallefall. Men det kan jo være at den blir det om ikke så lenge. Og hvordan blir en Mac overopphetet? Det er jo dette jeg er litt redd for at den skal bli, siden jeg bruker den så mye som jeg gjør. At den liksom blir brukt mer enn den kanskje tåler. Siden jeg skrur den på tidlig om morgenen, og den er påslått hele dagen, hvor jeg bruker den jevnlig. Hver dag, hele året. Slik har det vært i tre år, og kommer til å være fremover også. Men jeg har ikke merket at den er blitt veldig varm eller noe? Bruker å ha den på bord/pult. Helt fritt for støv er det nok ikke. Men bruker den sjelden i senga/sofaen, sitter med den i fanget i sofaen kanskje et par ganger i uka (hvis jeg ser serier eller lignende). Rens skjermen? Kan jeg gjøre det selv, eller må den leveres inn? Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #9 Del Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for fyldig svar! Men hva mener du med forskjellen mellom å ha den i hvilemodus/dvale? Er det best å slå den av om natten, eller bare ha den i hvilemodus? Og hvorfor skal jeg ikke ha den i hvilemodus i sekk/bag? Jeg må jo ha den med meg rundt omkring, og virker litt stress å skru den helt av for hver gang jeg skal frakte den i sekk eller bag. Er det dyrt å bytte harddisk? Min Macbook er ikke merkbart treig ennå, iallefall. Men det kan jo være at den blir det om ikke så lenge. Og hvordan blir en Mac overopphetet? Det er jo dette jeg er litt redd for at den skal bli, siden jeg bruker den så mye som jeg gjør. At den liksom blir brukt mer enn den kanskje tåler. Siden jeg skrur den på tidlig om morgenen, og den er påslått hele dagen, hvor jeg bruker den jevnlig. Hver dag, hele året. Slik har det vært i tre år, og kommer til å være fremover også. Men jeg har ikke merket at den er blitt veldig varm eller noe? Bruker å ha den på bord/pult. Helt fritt for støv er det nok ikke. Men bruker den sjelden i senga/sofaen, sitter med den i fanget i sofaen kanskje et par ganger i uka (hvis jeg ser serier eller lignende). Rens skjermen? Kan jeg gjøre det selv, eller må den leveres inn? Anonymkode: 24ebe...635 Egentlig tror jeg du vet svaret på alt dette selv. I alle fall om du har hatt mac en stund. 1. Når macen er i dvalemodus er den ikke avslått. Det vil si at når du frakter maskinen med deg rundt omkring er den egentlig på. Hvis du har en beskyttelsesmappe rundt macen (som er lurt for å unngå smuss og skader), så får ikke macen nok lufting. Vifta kan da sette seg på høygir for å unngå at macen blir for varm. Skal du bare en svipptur innom skolen, eller ha den i sekken en kort stund går det vel egentlig greit, men jeg anbefaler deg ikke å ha den sånn over lengre tid. En rask mac har egentlig rimelig rask oppstart uansett. 2. Dyrt å gjøre på autorisert macverksted, kanskje. Du kan jo få andre steder til å gjøre det for deg. Jeg gjorde det selv. En ny SSD-disk kostet meg 800 kr. Går det for lang tid før du skifter harddisk kan du begynne å oppleve at macen bare skrur seg av pga den har krasjet. Den vil slå seg på igjen selv. Dette kalles kernel panic. Oppstår veldig sjelden da. Men erfarer du dette er det på høy tid å ta backup og skifte harddisk. 3. En mac blir overopphetet når den ikke får sirkulert luft. Det vil si når viftene dine virker begynner å bråke. Du kan også kjenne at macen er veldig varm på undersiden, og til dels på oversiden over viftene. Dette er ikke bra over lang tid. Legger du den da i dvalemodus kan du også høre den driver å kjøler seg ned en stund. Inne i macen din er det mange små duppedingser som kan bli skadet av å bli utsatt for varme over lang tid. For å unngå dyre verkstedturer pga kortslutt i diverse komponenter anbefaler jeg deg å ikke la macen bli overopphetet. Det er jo selvfølgelig normalt at alle pcer blir varme etter flere timers bruk eller når de kjører tunge programmer. 4. Rens av skjerm er det samme som rens av briller. Dette er jo kun vedlikehold for egen del, og ikke for at maskinen absolutt krever det. Jeg snakker altså om å vaske skjermen med egnet rens slik at alle fettete flekker fra fingre blir borte. Kjøp deg en enkel rens for skjerm. Ikke masse såpe og vann. Anonymkode: d81f9...ef3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #10 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg har hatt min mac air i nesten 4 år nå. Aldri hatt noe problem, bortsett fra at batteriet burde vært skiftet ut. Surfet alle mulige slags snuskete sider og lastet ned ukjente filer. Bank i bordet. Aldri noen problemer. Har ikke engang antivirusprogram. Hva er grunnen til dette? Tidligere PCer jeg har hatt har sviktet langt før, blitt tregere og nesten ubrukelige. Anonymkode: 5bcfc...150 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #11 Del Skrevet 20. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig tror jeg du vet svaret på alt dette selv. I alle fall om du har hatt mac en stund. 1. Når macen er i dvalemodus er den ikke avslått. Det vil si at når du frakter maskinen med deg rundt omkring er den egentlig på. Hvis du har en beskyttelsesmappe rundt macen (som er lurt for å unngå smuss og skader), så får ikke macen nok lufting. Vifta kan da sette seg på høygir for å unngå at macen blir for varm. Skal du bare en svipptur innom skolen, eller ha den i sekken en kort stund går det vel egentlig greit, men jeg anbefaler deg ikke å ha den sånn over lengre tid. En rask mac har egentlig rimelig rask oppstart uansett. 2. Dyrt å gjøre på autorisert macverksted, kanskje. Du kan jo få andre steder til å gjøre det for deg. Jeg gjorde det selv. En ny SSD-disk kostet meg 800 kr. Går det for lang tid før du skifter harddisk kan du begynne å oppleve at macen bare skrur seg av pga den har krasjet. Den vil slå seg på igjen selv. Dette kalles kernel panic. Oppstår veldig sjelden da. Men erfarer du dette er det på høy tid å ta backup og skifte harddisk. 3. En mac blir overopphetet når den ikke får sirkulert luft. Det vil si når viftene dine virker begynner å bråke. Du kan også kjenne at macen er veldig varm på undersiden, og til dels på oversiden over viftene. Dette er ikke bra over lang tid. Legger du den da i dvalemodus kan du også høre den driver å kjøler seg ned en stund. Inne i macen din er det mange små duppedingser som kan bli skadet av å bli utsatt for varme over lang tid. For å unngå dyre verkstedturer pga kortslutt i diverse komponenter anbefaler jeg deg å ikke la macen bli overopphetet. Det er jo selvfølgelig normalt at alle pcer blir varme etter flere timers bruk eller når de kjører tunge programmer. 4. Rens av skjerm er det samme som rens av briller. Dette er jo kun vedlikehold for egen del, og ikke for at maskinen absolutt krever det. Jeg snakker altså om å vaske skjermen med egnet rens slik at alle fettete flekker fra fingre blir borte. Kjøp deg en enkel rens for skjerm. Ikke masse såpe og vann. Anonymkode: d81f9...ef3 Okei Jeg har jo sjelden med meg Macbooken i hvilemodus lenge i sekk eller bag. Det er for det meste til/fra skolen (inkluderer busstur), og mellom klasserommene på skolen. I tillegg ligger den i hvilemodus i sekken hvis jeg feks. er på noe rett etter skolen og ikke er hjemme i mellomtiden. Ellers kan det jo være at jeg har den med på en lengre togtur/flytur, men det er sjelden. Når jeg har den i sekken bruker jeg kun den "beskyttelseslomma" for Mac/PC som er i sekken, men bruker beskyttelsesmappe hvis jeg har den i bagen. Ellers ligger den i hvilemodus på et bord, altså ikke i en sekk/bag. Slår den av hver kveld, slik at den er avslått til tidlig neste morgen. Har aldri hørt viftene bråke noe særlig (kun når jeg har lastet ned noe på den), men jeg hører jo heller ikke dette hvis det skjer mens den ligger i sekken/bagen. Jeg har faktisk prøvd å tørke over skjermen, men føler ikke det hjelper noe særlig Bør kanskje kjøpe noe form for rens som egner seg. Og noen av tastene er veldig sølete, samt at det er en del skitt mellom tastene. Mistenker en del smuler og lignende. Jeg var ikke like forsiktig med den de første par årene etter kjøpet, som det jeg er nå. Så det er mulig den ble litt dårligere behandlet i denne tiden, men håper likevel ikke den har fått varige mén etter den tiden. Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 20. juli 2016 #12 Del Skrevet 20. juli 2016 Min gamle mac brukte jeg daglig på jobb pluss fritid i 6-7 år før den ble merkbart treg. Den var jeg ikke spesielt snill med heller, lastet ned masse rart osv. Den fungerer enda fint til vanlig bruk (facebook, nettaviser osv) men tyngre oppgaver sliter den med. Min nye har jeg også brukt hardt i nå snart tre år og den er like kjapp som den dagen jeg kjøpte den. Jeg har dog vært litt snillere med nedlasting Så lenge du fortsetter å bruke den pent så bør den fint holde til du er ferdig som student. Min innboforsikring dekker det dersom jeg skulle søle kaffe eller en av hundene skulle rive den i bakken. Det kan jo være verdt å sjekke for deg også? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #13 Del Skrevet 20. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt min mac air i nesten 4 år nå. Aldri hatt noe problem, bortsett fra at batteriet burde vært skiftet ut. Surfet alle mulige slags snuskete sider og lastet ned ukjente filer. Bank i bordet. Aldri noen problemer. Har ikke engang antivirusprogram. Hva er grunnen til dette? Tidligere PCer jeg har hatt har sviktet langt før, blitt tregere og nesten ubrukelige. Anonymkode: 5bcfc...150 Før skulle det mye til for å få virus på Mac. Rett og slett fordi det ikke fantes så mange virus som angrep operativsystemet. Nå er det langt flere som har Apple produkter, og mengden virus øker, men jeg tror ikke du er like utsatt som du er med Windows. OSX er egentlig veldig robust. Macen skjønner selv når den er utsatt for fare eller gjør prosesser den ikke klarer å holdtere, og vil dermed slå seg av og boote selv. Det er også en rekke "safety systems" på Mac. For eksempel når du får blåskjerm og sliter med en windowsmaskin som ikke vil starte opp ordentlig, så kan du på en Mac åpne i "safe mode" og jobbe med å finne kjernen til problemet på en langt enklere måte. Jeg hadde flere windowsmaskiner i ungdommen. Alle krasjet før tre år var gått, enten av hardwarefeil, virus eller annet, men Macen min lever i beste velgående etter fem år. Så lenge man jevnlig gjør systemoppdateringer så skal det meste gå greit. Anonymkode: d81f9...ef3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #14 Del Skrevet 20. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før skulle det mye til for å få virus på Mac. Rett og slett fordi det ikke fantes så mange virus som angrep operativsystemet. Nå er det langt flere som har Apple produkter, og mengden virus øker, men jeg tror ikke du er like utsatt som du er med Windows. OSX er egentlig veldig robust. Macen skjønner selv når den er utsatt for fare eller gjør prosesser den ikke klarer å holdtere, og vil dermed slå seg av og boote selv. Det er også en rekke "safety systems" på Mac. For eksempel når du får blåskjerm og sliter med en windowsmaskin som ikke vil starte opp ordentlig, så kan du på en Mac åpne i "safe mode" og jobbe med å finne kjernen til problemet på en langt enklere måte. Jeg hadde flere windowsmaskiner i ungdommen. Alle krasjet før tre år var gått, enten av hardwarefeil, virus eller annet, men Macen min lever i beste velgående etter fem år. Så lenge man jevnlig gjør systemoppdateringer så skal det meste gå greit. Anonymkode: d81f9...ef3 Jeg hadde også flere PCer før jeg fikk min første Macbook, og de kræsjet i hytt og pine. Har jo derfor veldig god erfaring med Macbook, siden den ikke har vist noen problemer på tre år. Håper det holder seg i tre-fire år til! Eneste problemet mitt er at musetasten henger seg opp i blant, slik at den ikke vil la seg styre, og/eller at den "lever sitt eget liv". Dette er bare innimellom og varer sjelden lenge før den fungerer som normalt igjen. Er dette noe jeg bør gjøre no med? Ellers henger Word seg opp noen ganger, ved at bokstavene skrives på helt tilfeldige plasser i dokumentet osv., men også her varer ikke problemet lenge før det fungerer normalt igjen. Kanskje dumt spørsmål, men hva er systemoppdatering? Får jevnlig spørsmål om oppdateringer, men takker som regel nei, i frykt for at det er noe som kan skade Macbooken (ja, jeg er "overforsiktig" på slikt). Men jeg lastet nettopp ned OS X El Capitan, men det er kanskje noe annet? Da ble maskinen iallefall helt annerledes etter jeg innstallerte det. Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #15 Del Skrevet 20. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også flere PCer før jeg fikk min første Macbook, og de kræsjet i hytt og pine. Har jo derfor veldig god erfaring med Macbook, siden den ikke har vist noen problemer på tre år. Håper det holder seg i tre-fire år til! Eneste problemet mitt er at musetasten henger seg opp i blant, slik at den ikke vil la seg styre, og/eller at den "lever sitt eget liv". Dette er bare innimellom og varer sjelden lenge før den fungerer som normalt igjen. Er dette noe jeg bør gjøre no med? Ellers henger Word seg opp noen ganger, ved at bokstavene skrives på helt tilfeldige plasser i dokumentet osv., men også her varer ikke problemet lenge før det fungerer normalt igjen. Kanskje dumt spørsmål, men hva er systemoppdatering? Får jevnlig spørsmål om oppdateringer, men takker som regel nei, i frykt for at det er noe som kan skade Macbooken (ja, jeg er "overforsiktig" på slikt). Men jeg lastet nettopp ned OS X El Capitan, men det er kanskje noe annet? Da ble maskinen iallefall helt annerledes etter jeg innstallerte det. Anonymkode: 24ebe...635 Nei jeg mener feks å oppdatere til El Capitan. Oppdaterer man aldri så står man i fare til systemet ditt er "utdatert" og kan møte på problemer. Men da skal man ha unngått å oppdatere veldig lenge altså. Oppdateringene er jo der for å gjøre det lettere for deg. Jeg kjenner ikke til problemene du har med musetasten. Blir dette et stort problem bør du kanskje ta tak i det. Hør med Eplehuset? Anonymkode: d81f9...ef3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 20. juli 2016 #16 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg tror min Mac Air er 5 år nå og like fin som når jeg kjøpte den. Den har vært igjennom mye, men holder seg utrolig godt. Selv batteriet er ikke blitt merkbart dårlig. Jeg tror jeg må ha den beste Macen av alle! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #17 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg har hatt Mac siden 2001 og er vel på min 3. Sist jeg byttet gjorde jeg det egentlig unødvendig, fordi jeg "trengte" en lettere laptop enn MacBook Pro. Mine har aldri blitt slått av, de er alltid i hvilemodus om de ikke er i bruk og rebootes en veldig sjelden gang. Anonymkode: a7984...600 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #18 Del Skrevet 20. juli 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg mener feks å oppdatere til El Capitan. Oppdaterer man aldri så står man i fare til systemet ditt er "utdatert" og kan møte på problemer. Men da skal man ha unngått å oppdatere veldig lenge altså. Oppdateringene er jo der for å gjøre det lettere for deg. Jeg kjenner ikke til problemene du har med musetasten. Blir dette et stort problem bør du kanskje ta tak i det. Hør med Eplehuset? Anonymkode: d81f9...ef3 Jeg oppdaterte nå for ikke så lenge siden, så da er jeg vel sikret mot å bli "utdatert" og få problemer? Hva med å oppdatere Office og lignende, har det noe å si for selve Macbooken? Ser det ligger en tilgjengelig oppdatering der også, som kommer opp noen ganger når jeg åpner Word. Det med musetasten har kommet litt nå og da de siste månedene, men har ikke vært et stort problem. Så jeg greier å leve med det inntil det eventuelt blir verre. Men jeg er bare redd for at det skal være "starten på" et større problem, hvis du skjønner? At det er noe mer galt med den, men det ikke vises som noe annet enn problemer med musetasten. Ennå... Haha, jeg er livredd for at den skal kræsje! Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #19 Del Skrevet 20. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg oppdaterte nå for ikke så lenge siden, så da er jeg vel sikret mot å bli "utdatert" og få problemer? Hva med å oppdatere Office og lignende, har det noe å si for selve Macbooken? Ser det ligger en tilgjengelig oppdatering der også, som kommer opp noen ganger når jeg åpner Word. Det med musetasten har kommet litt nå og da de siste månedene, men har ikke vært et stort problem. Så jeg greier å leve med det inntil det eventuelt blir verre. Men jeg er bare redd for at det skal være "starten på" et større problem, hvis du skjønner? At det er noe mer galt med den, men det ikke vises som noe annet enn problemer med musetasten. Ennå... Haha, jeg er livredd for at den skal kræsje! Anonymkode: 24ebe...635 Nei, altså oppdateringer for Word osv er jo for å skaffe seg de nyeste mulighetene i programmet. Men jeg kan se for meg at du plutselig ikke kan åpne Word hvis den versjonen du har ikke støtter El Capitan. Det er vel risikoen. Da oppdaterer du jo bare Word også. Hele poenget med oppdateringer er jo for at de skal fungere med hverandre. Men det er altså forskjell på oppdateringer som gjelder operativsystemet til Macen og et program. Usikker på hvordan jeg skal forklare dette bedre. Jeg er ikke et Mac Genius. Hvis macen din kræsjer pga musetasten som henger seg, så er det nok pga problemer med hardware. Dette er det garanti på. I alle fall så lenge macen din er under 5 år. Anonymkode: d81f9...ef3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #20 Del Skrevet 20. juli 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, altså oppdateringer for Word osv er jo for å skaffe seg de nyeste mulighetene i programmet. Men jeg kan se for meg at du plutselig ikke kan åpne Word hvis den versjonen du har ikke støtter El Capitan. Det er vel risikoen. Da oppdaterer du jo bare Word også. Hele poenget med oppdateringer er jo for at de skal fungere med hverandre. Men det er altså forskjell på oppdateringer som gjelder operativsystemet til Macen og et program. Usikker på hvordan jeg skal forklare dette bedre. Jeg er ikke et Mac Genius. Hvis macen din kræsjer pga musetasten som henger seg, så er det nok pga problemer med hardware. Dette er det garanti på. I alle fall så lenge macen din er under 5 år. Anonymkode: d81f9...ef3 Okei, da venter jeg med å oppdatere den Office-greia til jeg eventuelt ikke får åpnet programmer som Word, PowerPoint etc. Men så langt har jeg iallefall fått åpnet det, også etter at jeg oppdaterte til El Capitan. Litt rart om hele Macbooken skal kræsje pga. musetasten, men jeg vet jo ikke om dette er "begynnelsen" på et mer omfattende problem, som utvikler seg mer og mer hvis du skjønner. Derfor burde jeg kanskje gått på Eplehuset før det eventuelt blir enda verre, slik at jeg unngår kræsj. Men så lider jo jeg også av utsettelses-syndromet, da det bestanding er et ork å dra til et varehus som er et stykke unna uten at jeg virkelig vet det er nødvendig Anonymkode: 24ebe...635 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1040278-hvordan-f%C3%A5-en-mac-til-%C3%A5-fungere-lengst-mulig/#findComment-18370994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå