Gå til innhold

Inntrykk av de forskjellige bydelene i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har bodd i oslo før, men er så lenge siden at jeg må gjøre litt research nå som jeg er på leilighetsjakt.

Har fartet en del rundt i går og i dag. Så det er jo ganske begrenset inntrykk man får på 2 dager, men dette er noen av inntrykkene jeg har dannet meg.

St. Hanshaugen
Koselig atmosfære, ganske pen bebyggelse, fin balanse mellom ro/og litt liv i gatene.
Mest sannsynlig  den plassen jeg ville trivdes best. Sentral  både for øst / vest og sentrum.

Majorstuen
Også en veldig trivelig del av byen, men får ikke like god-følelsen her som på St. Hanshaugen uten at jeg forstår helt hvorfor. Kanskje det oppleves litt for flatt, og for mye by-følelse. Pen bebyggelse er det iallfall.

Frogner
Veldig pent å stille. om jeg skulle bodd i byen i mange år, ville jeg kanskje bosatt meg her. Men dyrt og litt kjedelig(?) for en mann i slutten av 20-årene.

Grünerløkka
Mye ungt liv, litt hipt, ikke den mest sjarmerende bebyggelsen. Litt usikker på om jeg kunne tenkt meg å bo her. har hørt så mye positivt om løkka at jeg ble nesten litt skuffet.

Tøyen
Litt stusselig, for mye utlendinger / freakere. Ble skuffet da jeg har hørt en del positivt om Tøyen i senere år.

Hva er deres oppfatning av de ulike bydelene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på løkka i 15 år og det er ikke det samme som det en gang var. Mistet mye av sjarmen da det begynte å komme narvesen og kaffebrenneriet på hvert eneste hjørne. Kunne egentlig tenkt meg å flytte for det blir veldig folksomt her i helger og på solskinnsdager. Parkene er så crowded at jeg unngår det. Jeg bor her fordi jeg har en leilighet som fortsetter å stige i pris, vi har en nydelig bakgård og det er sentralt med alt jeg trenger i gåavstand. Hadde jeg skulle velge mellom de stedene du ramser opp, hadde jeg valgt st hans haugen, der er det veldig koselig :)

Anonymkode: 9f5c9...862

Skrevet

Bygdøy
Skikkelig koselig, trives egentlig best på landet, men vil ha nærhet til by de neste 5-10 årene.
Hadde det ikke vært for prisene der ute, ville jeg nok mest sannsynlig bosatt meg her.

Overraskende mye rølp ute på Huk? Mye høy vræling til musikk. Så mer ut som en bygdefestival i dag. 

Skrevet

St. Hanshaugen er veldig sentralt, som du sier. Gangavstand til det aller meste. Jeg har bodd i Oslo i mange år og aldri hatt noen interesse av å bo der, men det er vanskelig å forklare hvorfor. 

Jeg har bodd på Frogner en stund, og der er, som du har fått inntrykk av, en veldig kjedelig bydel. Jeg synes Majorstua går for det samme. For min del ble det også langt å dra fra Frogner til "resten av livet mitt" - alle venner og hverdagen min generelt er i andre bydeler.

Personlig synes jeg inntrykkene dine av både Grünerløkka og Tøyen er litt grunne. Jeg er veldig glad i begge stedene. Jeg synes ikke Løkka har blitt usjarmerende, men ja, det er i stadig forandring og har nok endret seg en god del de siste årene. Jeg synes fortsatt det har det beste av begge verdener; det har de små nisjebutikkene og hipstersjappene, og så har det kjedebutikkene. Det er nok ikke den delen av byen som er finest, med den vakreste arkitekturen og de fineste skulpturparkene. Men det skjer alltid noe på Grünerløkka, i tillegg til at det er hit det kommer mange kule konsepter. Man kan styre unna kjedesjappene hvis man ikke vil dit, det finnes mangfold.

Tøyen er virkelig ryddet opp i, og på vei til å bli noe veldig bra. På Tøyen Torg har det kommet mange hyggelige puber, kafeer og utesteder. Du vil nok se en stor prisøkning i det området i årene som kommer. Det er veldig mange fine områder der. Det bor også veldig mye folk der, så der vil du finne alt mulig rart.

Det høres uansett ut som om du har hengt deg opp i vestkanten, så da hadde jeg heller sett i de trakter, var jeg deg.

Skrevet

Personlig er jeg veldig glad i Kampen og Rodeløkka. Om jeg skulle valgt å bosette meg i Oslo for lang tid fremover (og hadde nok penger) vllle jeg valgt en av disse.

Ellers er er det rolig og sentralt mellom Tøyen og Hasle (Lilletøyen). Sofienberg er også koselig, men litt for sentralt i lengden.

Vastkanten er ikke for meg. Har bodd på Bygdøy og trivdes ikke oe særlig. Spesielt ikke på vinteren når ikke båtene gikk til byen og det var surt og kaldt langs fjorden. Men det tristeste var kanskje at det er nesten umullig å menge seg med de lokale uten å ha den rette statusen. Blir veldig overfladisk og pampete, men sikkert helt annerledes for de som er oppvokst der. Det er flotte områder for tur og sånt da.. det skal de ha :) Og en grei og sikker sykkeltur inn til sentrum. Ikke spesielt bratt heller.

Skrevet
1 minutt siden, Whoops skrev:

Personlig er jeg veldig glad i Kampen og Rodeløkka. Om jeg skulle valgt å bosette meg i Oslo for lang tid fremover (og hadde nok penger) vllle jeg valgt en av disse.

Ellers er er det rolig og sentralt mellom Tøyen og Hasle (Lilletøyen). Sofienberg er også koselig, men litt for sentralt i lengden.

Vastkanten er ikke for meg. Har bodd på Bygdøy og trivdes ikke oe særlig. Spesielt ikke på vinteren når ikke båtene gikk til byen og det var surt og kaldt langs fjorden. Men det tristeste var kanskje at det er nesten umullig å menge seg med de lokale uten å ha den rette statusen. Blir veldig overfladisk og pampete, men sikkert helt annerledes for de som er oppvokst der. Det er flotte områder for tur og sånt da.. det skal de ha :) Og en grei og sikker sykkeltur inn til sentrum. Ikke spesielt bratt heller.

Jeg stemmer i det du sier her. Kunne også godt tenke meg å bo på Vålerenga. Og så er Torshov også verdt å nevne.

Skrevet
4 timer siden, Cathj skrev:

St. Hanshaugen er veldig sentralt, som du sier. Gangavstand til det aller meste. Jeg har bodd i Oslo i mange år og aldri hatt noen interesse av å bo der, men det er vanskelig å forklare hvorfor. 

Jeg har bodd på Frogner en stund, og der er, som du har fått inntrykk av, en veldig kjedelig bydel. Jeg synes Majorstua går for det samme. For min del ble det også langt å dra fra Frogner til "resten av livet mitt" - alle venner og hverdagen min generelt er i andre bydeler.

Personlig synes jeg inntrykkene dine av både Grünerløkka og Tøyen er litt grunne. Jeg er veldig glad i begge stedene. Jeg synes ikke Løkka har blitt usjarmerende, men ja, det er i stadig forandring og har nok endret seg en god del de siste årene. Jeg synes fortsatt det har det beste av begge verdener; det har de små nisjebutikkene og hipstersjappene, og så har det kjedebutikkene. Det er nok ikke den delen av byen som er finest, med den vakreste arkitekturen og de fineste skulpturparkene. Men det skjer alltid noe på Grünerløkka, i tillegg til at det er hit det kommer mange kule konsepter. Man kan styre unna kjedesjappene hvis man ikke vil dit, det finnes mangfold.

Tøyen er virkelig ryddet opp i, og på vei til å bli noe veldig bra. På Tøyen Torg har det kommet mange hyggelige puber, kafeer og utesteder. Du vil nok se en stor prisøkning i det området i årene som kommer. Det er veldig mange fine områder der. Det bor også veldig mye folk der, så der vil du finne alt mulig rart.

Det høres uansett ut som om du har hengt deg opp i vestkanten, så da hadde jeg heller sett i de trakter, var jeg deg.

Mulig mine inntrykk av løkka og tøyen er litt grunne. De er baserte på 10minutter krusing med bil, og en kaffe på den firkanta plassen hvor alle henger. Bydelen sjarmerer med yrende ungt liv, men rent estetisk fikk jeg inntrykk av lite grønt i gatene, og enkle fasader. Var mer det jeg tenkte på. Og er ikke sikker på om jeg har sett det beste av tøyen.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke bosatt meg noen av de stedene om jeg kunne velge og vrake i Oslo. Vålerenga, Kampen og Ensjø er mine favoritter. Synes også Bislett er ok :)

Anonymkode: 0b369...97a

AnonymBruker
Skrevet

Sofienberg: Sentralt, ikke like bråkete som Grunerløkka. Litt rumenere, litt trafikk. Botanisk hage grenser til Tøyen. Mange, store grøntarealer.

Anonymkode: 0019d...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...