Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før i tiden fikk vi leke med sag, hammer og spiker i skogen alene, vi klatret i trær, ramla ned flere meter, slo hull i hodet, 

sykla uten hjelm, knall og fall, skrubbsår og blåveiser...

Rart vi overlevde!

Anonymkode: 040fa...e5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som ikke overlevde skriver ikke innlegg her... En av naboguttene druknet og en besøkende hos en annen nabo pådro seg alvorlig hjerneskade da han lekte på byggetomt. En av mine kjæresters eks måtte haike til og fra aktiviteter (foreldrenes oppfordring) og opplevde seksuelle overgrep. Broren til en bekjent av meg døde også i lekeulykke med tau. And so on. 

Det er jo en grunn til at man er forsiktigere nå, så det blir nok utfordrende å finne en balanse mellom risiko og utfoldelse når mini vokser til og skal ut på egne bein.

• Liker 11
Gjest ricecrispies
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før i tiden fikk vi leke med sag, hammer og spiker i skogen alene, vi klatret i trær, ramla ned flere meter, slo hull i hodet, 

Rart vi overlevde!

Les litt statistikk om barn og ulykker.. Det var ikke bedre før 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ricecrispies skrev:

Les litt statistikk om barn og ulykker.. Det var ikke bedre før 

Ja, men det er jo derfor jeg sier det er rart vi overlevde!

Skrevet

Det er sikkert riktig som flere her nevner, at det var flere ulykker før enn nå.  Vi som overlevde denne type barndom kom likevel sterkere ut enn de barna som sitter med nettet som "sin verden" (min påstand).  Å leke, være kreative, hanskes med verktøy, ligge i telt når det høljregnet uten foreldre som kom ilende..  Ikke like trygt som å sitte hjemme med en pc eller mobil i hendene, men hvilken lærdom og selvtillit det ga! 
Jeg er blant dem som synes risiko må tas.  Ungene kan falle ned av treet, men med advarsler må de få prøve.  Selvsagt er der grenser, og jeg nektet nylig mitt barnebarn på 6 år å smi "våpen" med kniv.  Skjønt jeg selv gjorde det i samme alder :) 

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene våre var sikkert like redde som vi er, de fikk bare ikke med seg alle gangene vi lekte med kniv og fyrverkeri. Men det spørs uansett om verden totalt sett er tryggere for barn nå. De får kanskje ikke hjernerystelse når de ramler på sykkel, men til gjengjeld blir de utsatt for grooming på nett :/

• Liker 1
Skrevet

Når jeg en gang får meg barn skal de få leke med verktøy, klatre i trær. Ake så fort de vil. Men akkurat sykling skal foregå med hjelm, slik sikkerhetsbelte alltid skal være på i bil. Sykling er i stor fart, en blå tommeltott eller et kutt på en finger pga snekring, det er ikke livsfarlig. Enig. Folk er hysterisk, noe er greit at blir endret på. Men ikke alt sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart vi overlevde!

Alt dette gjør da unger idag også. Skal du skrive om sånne ting må du heller ta ting som ikke skjer idag. Kjøre bil uten barnesikring, røyking inne etc. 

Det er stort sett vanlig sikring som har endret seg. Dvs hjelmbruk og sikkerhetsutstyr. Å leke med spikking, bytte trehytter etc er oppdragelsesvalg, ikke et fenomen som skjedde før i tiden. 

(Mange barnehager har spikking på agendaen fra 4-5 års alder. Mitt barn og samme klassekull fikk egne spikkekniver i barnehagen da de var fire.)

Anonymkode: 280da...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med sykkelhjelm, spikking, treklattring og gikk til skolen. Visse ting er bedre nå enn før, visse ting var bedre før. 

Bedre nå: man har bedre kontroll på hvor ungene er, de løper ikke ut døra med en "kommer hjem når det blir mørkt". Unger får ikke kjøpt røyk med en lapp fra mamma. 

Bedre før: man kunne sette et basseng i hagen uten å bygge et gjerde rundt. Ungene gikk til skolen. 

Anonymkode: 9965f...bfa

Skrevet

Vi klatra i trær, hoppa ned fra andre etasje og tak ut i snøen, red uten sal på hester, og kom hver dag hjem til middag.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vokste opp med sykkelhjelm, spikking, treklattring og gikk til skolen. Visse ting er bedre nå enn før, visse ting var bedre før. 

Bedre nå: man har bedre kontroll på hvor ungene er, de løper ikke ut døra med en "kommer hjem når det blir mørkt". Unger får ikke kjøpt røyk med en lapp fra mamma. 

Bedre før: man kunne sette et basseng i hagen uten å bygge et gjerde rundt. Ungene gikk til skolen. 

Anonymkode: 9965f...bfa

Joda, dette skjer titt og ofte når man får større barn. 

Anonymkode: 280da...75e

Gjest Magnifiq
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart vi overlevde!

Akkurat slik mine barn vokser opp, med unntak av sykling uten hjelm selvsagt. Alt var ikke bedre før 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...