Gå til innhold

Hvordan komme seg unna en sosial happening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venn av meg skal ha fest med en god del gjester neste helg. Og jeg vil rett og slett ikke. Har ikke lyst. Jeg er asosial, har angst og orker ikke så mange folk (opp mot 50) selv om det er ute.

Selv om det ikke er min bestevenn, så vil min nærmeste venn prøve å mase meg med likevel. Og jeg har ingen unnskyldning, fordi jeg stort sett aldri har andre planer. Jeg bare liker å være alene. Sosiale sammenkomster gir meg ingenting, det er bare en stor byrde. I tillegg betyr denne greia utgifter i form av bensin og alkohol, og det vil jeg ikke bruker penger på.

Ofte har jeg blitt med etter å ha blitt overtalt, og stort sett angrer jeg. Dette var jo ikke noen vits i, liksom?

Skal jeg bare være vrang og si at jeg ikke har lyst? Vennene mine vet at jeg har visse problemer med sosialisering, men jeg tror ikke de vet HVOR ille det faktisk er.

Anonymkode: 3fabd...a78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"beklager, men så mange mennesker blir dessverre for mange for meg, så jeg står over." 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jeg tror jeg vil holde meg hjemme neste helg." Jeg forstår at vennene dine vil ha deg med, men det bør respekteres når du sier at du ikke vil. Når de i tillegg vet at du synes det er litt utfordrende i store, sosiale lag bør de hvertfall forstå når de bør gi seg. Jeg regner med at du har sagt noe lignende av det jeg har skrevet her, men jeg synes ikke du trenger en bedre unnskyldning enn dette. 

Et lite råd: Antakeligvis fortsetter de å mase fordi de vet at du har blitt overtalt tidligere på grunn av masingen deres. Det kan nok være greit å holde på ditt dersom du har sagt nei fra starten av (med mindre du ombestemmer deg av egen vilje selvsagt) for å få slutt på masingen. 

Anonymkode: 2357b...927

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare si at du ikke kan. Du trenger ikke gi noe forklaring heller. "Jeg kan dessverre ikke være med på festen. Håper dere får det gøy!" Ferdig snakka. Spør de hvorfor så sier du bare igjen at du ikke kan.

Anonymkode: cb7ff...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å si jeg må bli hjemme og vaske håret eller måke snø. Spesielt det siste gjør at folk forstår at dette har jeg ikke lyst til, siden det tros alt er sommer på kalenderen. Om vinteren sier jeg at jeg må klippe plenen. Jeg har ikke plen. 

Evt at du kan ikke fordi du må levere en bok på biblioteket. 

Anonymkode: fedd0...2bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den 19.7.2016 at 23.12, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å si jeg må bli hjemme og vaske håret eller måke snø. Spesielt det siste gjør at folk forstår at dette har jeg ikke lyst til, siden det tros alt er sommer på kalenderen. Om vinteren sier jeg at jeg må klippe plenen. Jeg har ikke plen. 

Dette syns jeg blir litt for frekt, på en måte. Da er det bedre å si det som det er. Men takk for alle råd!

Anonymkode: 3fabd...a78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil eller kan gå så hadde jeg vært ærlig om det. Ser ingen grunn til å dikte opp angst og diverse, men hvis det faktisk er tilfellet så ville jeg fortalt om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.7.2016 at 18.41, kattepusen skrev:

"beklager, men så mange mennesker blir dessverre for mange for meg, så jeg står over." 

Hahaha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 19.7.2016 at 18.47, AnonymBruker skrev:

"Jeg tror jeg vil holde meg hjemme neste helg." Jeg forstår at vennene dine vil ha deg med, men det bør respekteres når du sier at du ikke vil. Når de i tillegg vet at du synes det er litt utfordrende i store, sosiale lag bør de hvertfall forstå når de bør gi seg. Jeg regner med at du har sagt noe lignende av det jeg har skrevet her, men jeg synes ikke du trenger en bedre unnskyldning enn dette. 

Et lite råd: Antakeligvis fortsetter de å mase fordi de vet at du har blitt overtalt tidligere på grunn av masingen deres. Det kan nok være greit å holde på ditt dersom du har sagt nei fra starten av (med mindre du ombestemmer deg av egen vilje selvsagt) for å få slutt på masingen. 

Anonymkode: 2357b...927

Til TS: Ikke bruk ordet tror når du forteller dem det. Da kan du oppfattes som en usikker person generelt sett/mulig objekt å overtale/at du ikke er sikker på det du selv sier!

Anonymkode: 6b3d5...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si "Jeg kommer ikke på festen og det nytter ikke å prøve å overtale meg denne gangen. Jeg vil virkelig ikke, sliter med store folkemengder og angst. Jeg vet jeg har blitt med før, men denne gangen kommer jeg ikke."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si det som det er. 

Har selv gått glipp av 2 bryllup, 1 begravelse, 2 dåp, 6 (!!) konfirmasjoner pluss min egen. Ja og utallige bursdager, har ikke feiret min egen bursdag siden jeg var 10 år. Husker det enda, mareritt; McDonald's, 3 stk som feiret samtidig fra to forskjellige skoler... Traumatiserende. Feier nyttårsaften en halv-gang, dro hjem før midnatt. 
Var ikke med på restaurant på over 10 år. Først nå i år at jeg har turt å prøve det.
Var med til Syden da jeg var 11 år. Var hjemme alene vær sommer etter det. 

I løpet av mine 10+ år med sosial angst, jeg har gått glipp av ufattelig mye. 
Så mitt råd er; prøv i det minste å bli frisk hvis det er mulig. Men for nå; si det som det er. 

Anonymkode: 5fcef...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 19.7.2016 at 23.12, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg inviterte ei venninne med på fest og vedkommende alltid svarte sånn som dette ville jeg ha tenkt at hun synes jeg er masete og slitsom og at jeg bør slutte å invitere henne med på ting.

Hadde hun svart "Nei, det har jeg ikke lyst til. Jeg blir utslitt av store folkemengder", så ville jeg ha tenkt at hun blir utslitt av store folkemengder.

Hvorfor ikke si det som det er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...