Gå til innhold

Barnerom med dårlig plass.. Oppbevaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som også har liten plass på barnerommet? Har dere tips til praktiske oppbevaringsmøbler eller lignende? Jeg tror rommet er ca. 6 kvm og ganske kvadratisk. Det er dør på den ene siden og ett vindu på motsatt vegg. Døren vender innover i rommet og tar derfor et hjørne. Vet ikke hvor jeg skal ha klær, sengetøy o.l. når jeg også må ha plass til seng og stellebord. 

Anonymkode: 4ddbf...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Bruk en stellekommode, så får du plass til klærne.

Anonymkode: 0d144...1a2

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk en stellekommode, så får du plass til klærne.

Anonymkode: 0d144...1a2

Jeg får plass til en del av det, men ikke alt. Trenger mer oppbevaringsplass til håndklær, sengetøy, ekstradyne med mer. 

AnonymBruker
Skrevet

For å få plasdtil ekstra dyne og sengetøy kan du jo ha oppbevaringskasser under senga. Finnes masse forskjellig. Håndkler kan du vel ha på badet? Er jo ikke behov for det på et barnerom..

Anonymkode: ccc93...b95

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få plasdtil ekstra dyne og sengetøy kan du jo ha oppbevaringskasser under senga. Finnes masse forskjellig. Håndkler kan du vel ha på badet? Er jo ikke behov for det på et barnerom..

Jeg har ikke plass på badet heller, det er jo derfor jeg spør etter oppbevaringsmøbler. Vi har dårlig plass, så vi må få på plass noen praktiske løsninger når vi pusser opp. Kan sikkert bruke kasser under sengen etter hvert, men ikke når vi har spedbarnsseng. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke plass på badet heller, det er jo derfor jeg spør etter oppbevaringsmøbler. Vi har dårlig plass, så vi må få på plass noen praktiske løsninger når vi pusser opp. Kan sikkert bruke kasser under sengen etter hvert, men ikke når vi har spedbarnsseng. 

Spedbarnseng = sprinkelseng? I såfall kan man fint ha det under slike om det er plass under, som det stort sett er under sprinkelsenger siden de ofte er godt opp fra gulvet. 

Hvor oppbevarer dere deres håndkler da? En baby trenger ikke veldig mange håndkler, 2 stk bør holde i massevis, de har ikke behov for å bade ofte og er heller ikke nødvemdig å vaske de etter hvert brul da en liten baby ikke er møkkete. Så man burde fint kunne få inn 2 håndkler sammen med deres. 

Er det skråtak på rommet? Vi har det og minst like lite som deres rom, men vi har ikke noe problemmmed å få plass til klær ol. Forde. Vi har komoder og sprinkelseng langs veggen med skråtak. En oppbevaringsbenk under vinduet hvor vi har stuet unna mye ræl. Og det er det. Langs langveggen med døra har vi ikke noen møbler da de vil ta et stort jafs i rommet siden det er så smalt.

kikl på ikea, de har mange mange lure løsninger for smårom. Blant annet sprinkelseng med skuffer under til oppvevaring, hører til Sturla serien.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spedbarnseng = sprinkelseng? I såfall kan man fint ha det under slike om det er plass under, som det stort sett er under sprinkelsenger siden de ofte er godt opp fra gulvet. 

Hvor oppbevarer dere deres håndkler da? En baby trenger ikke veldig mange håndkler, 2 stk bør holde i massevis, de har ikke behov for å bade ofte og er heller ikke nødvemdig å vaske de etter hvert brul da en liten baby ikke er møkkete. Så man burde fint kunne få inn 2 håndkler sammen med deres. 

Er det skråtak på rommet? Vi har det og minst like lite som deres rom, men vi har ikke noe problemmmed å få plass til klær ol. Forde. Vi har komoder og sprinkelseng langs veggen med skråtak. En oppbevaringsbenk under vinduet hvor vi har stuet unna mye ræl. Og det er det. Langs langveggen med døra har vi ikke noen møbler da de vil ta et stort jafs i rommet siden det er så smalt.

kikl på ikea, de har mange mange lure løsninger for smårom. Blant annet sprinkelseng med skuffer under til oppvevaring, hører til Sturla serien.

Jeg bare tenker at det blir upraktisk når man skal trille den ut og inn? Spedbarnsseng er sånn som man hekter på egen seng. 

Vi har plass til noen få håndklær på badet, men nå trengs det jo mye mer håndklær og kluter, og det er dumt å gå tom når man er sliten og ikke vil vaske. 

Nei, ikke skråtak. Så jeg tenkte kanskje på noe hylleoppbevaring? 

Hva slags oppbevaringsbenk har dere?

Har tittet litt på IKEA og har noen tanker, men det er alltid fint med noen tips fra folk som har rom de bruker og ikke et show room ;)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får plass til en del av det, men ikke alt. Trenger mer oppbevaringsplass til håndklær, sengetøy, ekstradyne med mer. 

Dette kan du da fint oppbevare sammen med dine egne linklær. Ekstradyna kan også fint være i ditt klesskap.

For øvrig ville jeg tatt jobben med å få hengslet om døra, slik at den slår utover.

Anonymkode: 0a41a...3e1

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare tenker at det blir upraktisk når man skal trille den ut og inn? Spedbarnsseng er sånn som man hekter på egen seng. 

Vi har plass til noen få håndklær på badet, men nå trengs det jo mye mer håndklær og kluter, og det er dumt å gå tom når man er sliten og ikke vil vaske. 

Nei, ikke skråtak. Så jeg tenkte kanskje på noe hylleoppbevaring? 

Hva slags oppbevaringsbenk har dere?

Har tittet litt på IKEA og har noen tanker, men det er alltid fint med noen tips fra folk som har rom de bruker og ikke et show room ;)

Vi har fra benk fra stuvaserien til Ikea, komodene er også derfra. Eneste som får plass under skråtaket.

men spedbarnsenga skal dere vel ikke drive å flytte rundt på? Den kan jo bare være inntil deres seng om det er planen å ha den der. Og da kan dere jo oppbevare mer ting på soverommet til babyen. Om ikke hadde jeg hoppet over bedside senga, og kjøpt en sprinkelseng dere kan oppbevare ting under.

nei, du trenger ikke masse håndklær til en baby. Kluter trenger man en del av ja, men de er bittesmå og kan oppbevares i en boks eller lignene på stellematta f.eks. 

dere har det lettere enn oss med rommet siden dere ikke har skråtak og vi har fått stuet mye inn der så burde ikke være noe problem for dere, men titt litt på slike "showroom" for man kan få mange smarte tips og ideer fra dem. ;)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan du da fint oppbevare sammen med dine egne linklær. Ekstradyna kan også fint være i ditt klesskap.

For øvrig ville jeg tatt jobben med å få hengslet om døra, slik at den slår utover.

Anonymkode: 0a41a...3e1

Jeg spør jo fordi jeg ikke har andre steder å ha det! Vi har behov for mer oppbevaringsplass når vi blir et menneske til!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fra benk fra stuvaserien til Ikea, komodene er også derfra. Eneste som får plass under skråtaket.

men spedbarnsenga skal dere vel ikke drive å flytte rundt på? Den kan jo bare være inntil deres seng om det er planen å ha den der. Og da kan dere jo oppbevare mer ting på soverommet til babyen. Om ikke hadde jeg hoppet over bedside senga, og kjøpt en sprinkelseng dere kan oppbevare ting under.

nei, du trenger ikke masse håndklær til en baby. Kluter trenger man en del av ja, men de er bittesmå og kan oppbevares i en boks eller lignene på stellematta f.eks. 

dere har det lettere enn oss med rommet siden dere ikke har skråtak og vi har fått stuet mye inn der så burde ikke være noe problem for dere, men titt litt på slike "showroom" for man kan få mange smarte tips og ideer fra dem. ;)

Vi kommer oss ikke ut av soverommet vårt når vi har i bruk spedbarnssenga, så vi må rulle den inn på barnerommet på dagtid. Er vel ikke vanlig å droppe spedbarnsseng og ha ungen sovende på eget rom når den er nyfødt?

Skal sjekke ut Stuva-serien!

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg har misforstått noe, men av ren nysgjerighet, hva har dere tenkt til å gjøre når spedbarnssengen blir for liten? Hvis jeg har forstått deg riktig så bruker dere nå en bedside crib, eller? Og det er jo ikke lenge man kan bruke den. En sprinkleseng vil jo være større, hva skal dere gjøre da? Kan jo være greit å tenke på det og før man går til innkjøp av oppbevaringsløsninger:)

Anonymkode: 42983...ae3

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kommer oss ikke ut av soverommet vårt når vi har i bruk spedbarnssenga, så vi må rulle den inn på barnerommet på dagtid. Er vel ikke vanlig å droppe spedbarnsseng og ha ungen sovende på eget rom når den er nyfødt?

Skal sjekke ut Stuva-serien!

Vi hadde bedside seng som sto inntil vår, men hun sov mest i vår seng i sleepyheaden sin Sprinkelseng sto på rommet hennes og ble tatt i bruk når hun var en 8-9 mnd. Jeg ville ikke hart en nyfødt på eget rom, men mange gjør det. Og noen med dårlig plass velger å bruke vogna som soveplass i starten siden så små ikke har noen døgnrytme. Lettere å bare flytte bagen til vogna rundt enn en liten seng.

har dere plass til oppbevaring under deres seng da? Vi har veldig lav seng, sånde i plast går ikle jmder men fant noen posesaker på europris som funker, så her stues ting under vår seng også. Vi har små rom og venter nr 2, så det rommet som er brukt som alt mylig rom og lagring må frigjøres nå :P

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg har misforstått noe, men av ren nysgjerighet, hva har dere tenkt til å gjøre når spedbarnssengen blir for liten? Hvis jeg har forstått deg riktig så bruker dere nå en bedside crib, eller? Og det er jo ikke lenge man kan bruke den. En sprinkleseng vil jo være større, hva skal dere gjøre da? Kan jo være greit å tenke på det og før man går til innkjøp av oppbevaringsløsninger:)

Anonymkode: 42983...ae3

Ja, tror du har misforstått noe? Skal bruke sprinkelseng senere, så planlegger med en seng på barnerommet. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde bedside seng som sto inntil vår, men hun sov mest i vår seng i sleepyheaden sin Sprinkelseng sto på rommet hennes og ble tatt i bruk når hun var en 8-9 mnd. Jeg ville ikke hart en nyfødt på eget rom, men mange gjør det. Og noen med dårlig plass velger å bruke vogna som soveplass i starten siden så små ikke har noen døgnrytme. Lettere å bare flytte bagen til vogna rundt enn en liten seng.

har dere plass til oppbevaring under deres seng da? Vi har veldig lav seng, sånde i plast går ikle jmder men fant noen posesaker på europris som funker, så her stues ting under vår seng også. Vi har små rom og venter nr 2, så det rommet som er brukt som alt mylig rom og lagring må frigjøres nå :P

Misforstod deg jeg da, det hørtes ut som du mente jeg skulle ha babyen på eget rom. Det hørtes ut som en grei løsning, jeg har heller ikke lyst til å ha babyen på eget rom. Skal sjekke ut sånn sleapyhead også. :) 

Ja, i teorien kan vi ha noe under egen seng. Jeg har ikke så veldig lyst på det, men det kan jo være en mulighet hvis jeg ikke får tak i noen oppbevaringsløsninger til barnerommet. Tror ikke det skal være såå vanskelig, det er bare det at et garderobeskap og en kommode ikke passer inn der, men det finnes jo masse annet. Tenkte å titte litt på Pinterest også.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke verdens største plass (8kvm), og innredning er vanskelig! Vi har derimot valgt å vente med å innrede ordentlig til hun skal i juniorseng. Da får vi seng med skuffer under, og foreløpig har vi en skjenk med hyller som kommode. Brusali/Liatorp kommodene fra ikea har god plass, og er høye. Tenk å utnytt høyden, så får du gulvplassen.  Anbefaler å søke etter "tiny nursery"/"small kids room" på pinterest. Der får du utrolig mange gode tips! Folk er veldig kreative!  Skaff dere skuffer under egen seng også, så får dere ekstra oppbevaring. Mye kan ligge i bod (særlig ekstra dyne som ikke brukes hver dag). Eventuelt, bruk expedit reolene, sett den på høykant og skru i dører. Da har du 8 greie hyller, og den er ikke dyp. Er du heldig får dere plass til 2 på rad og dermed 16 hyller som ikke tar stor plass. Det hadde vi på vårt trange rom før, og gikk overraskende bra! 

Ikke verdens peneste rom, men om et halv år går hun i juniorseng, så da har vi god tid å planlegge hvordan vi skal utnytte plassen maksimalt frem til da. 

Anonymkode: 77c1a...0c6

Annonse
Gjest CecilieX
Skrevet

Jeg har god erfaring med å bruke kjøkkenskap fra Ikea på barnerommet. Jeg bruker overskapene som ikke er mer enn ca 40 cm dype slik at de ikke tar mye gulvplass. Jeg har skråtak og har fylt veggen under skråtaket med slike. Hvis du har en høy vegg så kan du jo feste dem høyt oppe også, da får du utnyttet takhøyden. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for kjempegode tips! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et tilsvarende rom. Delte dette rommet i flere nivåer med en slik seng:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72377039

..der trappen opp er en gammel sofastol skrudd fast i vehgen, med en kasse på ca 100x70x40cm i mål under. Den kassen henter barna bruktklærne sine fra, og bakerst ligger en gigantisk pose med LEGO.

Det frigjorde masse plass, og under senga kan man jo fortsatt leke. Veldig praktisk, gøy, og fin å se på. Sengebristen kan jo være hva som helst: Slott, bølger, hest, bil....you name it.

Anonymkode: a093f...077

Skrevet

Under en sprinkelseng kan du ha slike blanke bokser med hjul på til oppbevaring. Enten en stor eller et par mindre. Eller hvis dere skal ha ny sprinkelseng kan jo en slik som dette passe: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19927000/ 

Til stellebord kan dere vurdere dette:
Stellebord med kommode for oppbevaring
Stellematte som kan stilles opp mot en vegg e.l. når den ikke er i bruk
Stellebord som kan klappes sammen
Veggstellebord. Slike som ofte er på stellerom offentlige steder. Jollyroom selger slike. De har ofte et par tynne hyller slik nødvendigheter som salve, et bleier o.l. kan oppbevares. 
Eller slik: http://www.jollyroom.no/babyutstyr/stellebord/gulvstellebord/troll-nicole-top-stellebord 

Ville brukt veggskap for oppbevaring ellers. Kanskje noe slikt kan passe dere?: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S29917897/ Disse tar ikke for mye plass heller. Skal jo være mulig å bevege seg rundt i rommet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...