Gå til innhold

Hvorfor kan hunder blir dømt til døden, men ikke mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at dyr (hunder) kan bli dømt til døden (avlives) fordi de f.eks har bitt mennesker? Mennesker kan jo ikke bli dømt til døden i Norge. Hvorfor kan ikke dyr heller bli dømt til f.eks dressurkurs? Eierbytte? (Om eieren ikke tar varer på hunden på riktig måte). 

Anonymkode: b24b7...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi mennesker stort sett er noen arrogante tullinger som tror de er herre over verden.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sånn at dyr slipper å jobbe når mennekser må det? Hvorfor er det sånn at du har lov å ha en hund i bånd og bur når du ikke har lov å ha et menneske i bånd? Fordi de er dyr. Gud for en potte tett generasjon kjæledyrskulturen har skapt.

Anonymkode: 9e890...c38

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

fordi man ikke kan sammenligne hund og menneske. et menneske kan lære av sine feil, en hund veit ikke hva som er feil fordi den går etter instinkter hvis den skulle bite. man kan si hva man vil om at hunden skjønner alt mulig rart, men når de ser på deg med dådyrøyne og "liksom" trøster når du er lei deg er det fordi den vil bli kvitt en oppførsel den ikke er komfortabel med. 

hund er hund, menneske er menneske. å ja, jeg ELSKER hunder, men vi må skille oss fra dem. hvorfor går ikke du rundt på alle 4 som en ape?

Anonymkode: ee172...6fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har ikke dyr stemmerett? Hvorfor kan ikke dur kjøre bil? 

Anonymkode: 92591...f8d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dyr er IKKE mennesker. At det skal være så forbanna vrangt å forstå for mange..?!? 

Anonymkode: 07128...6ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr er IKKE mennesker. At det skal være så forbanna vrangt å forstå for mange..?!? 

Anonymkode: 07128...6ce

Mennesker er faktisk dyr.

Anonymkode: a2124...67b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dyr er mindre verdt, sånn vil det alltid være. Med mindre Planet of the apes happen.

En hund er bare en hund...

Anonymkode: 563c5...7ad

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi er dyr. Muligens det verste dyr som noen gang har eksistert på jorda. Et rovdyr uten skrupler.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vitenskapelig navn på livsformen "menneske" er homo sapiens,  vitenskapelig navn på alt som omhandler "dyr" er animalia. si hva du vil, men vi er ikke samme "rase". inteligensen til mennesker er langt bedre en hos dyr. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr er mindre verdt,

Det er kun din subjektive mening.

• Liker 3
Gjest Belle âme
Skrevet
33 minutter siden, Gothminister skrev:

Fordi mennesker stort sett er noen arrogante tullinger som tror de er herre over verden.

Word. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vitenskapelig navn på livsformen "menneske" er homo sapiens,  vitenskapelig navn på alt som omhandler "dyr" er animalia. si hva du vil, men vi er ikke samme "rase". inteligensen til mennesker er langt bedre en hos dyr. 

Mennesker har bestemt å sette to ulike ord på det, det beviser at det er sånn og ikke noe mennesker bare tror?

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr er mindre verdt, sånn vil det alltid være. Med mindre Planet of the apes happen.

En hund er bare en hund...

Av og til er det nesten så jeg skulle ønske det gjorde det. Denne merkelige tankegangen vi mennesker har om at vi er mer verdt enn andre skapninger, at vi har en rett til å bestemme over liv og død, den er bare helt hinsides all fornuft

At vi ønsker å bestemme, at vi trenger å tro at vi er mer verdt - fullt forståelig. Men å faktisk tro på det. Få beina ned på jorda der vi alle bor.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, applestories skrev:

Av og til er det nesten så jeg skulle ønske det gjorde det. Denne merkelige tankegangen vi mennesker har om at vi er mer verdt enn andre skapninger, at vi har en rett til å bestemme over liv og død, den er bare helt hinsides all fornuft

At vi ønsker å bestemme, at vi trenger å tro at vi er mer verdt - fullt forståelig. Men å faktisk tro på det. Få beina ned på jorda der vi alle bor.

Menneske er et grusomt rovdyr. Det mennesker bør lære seg. Er å ha mer respekt for dyra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si hva du vil, men homo sapiens er en del av dyreriket.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, applestories skrev:

Mennesker har bestemt å sette to ulike ord på det, det beviser at det er sånn og ikke noe mennesker bare tror?

hvor er likheten mellom mennesker og dyr? 

sist gang jeg sjekka så hadde jeg ikke pels, drikker ikke fra søledammer, kan bruke avanserte verktøy, snakker, tenker logisk og ikke med instinkter. jeg løper ikke rundt å biter folk jeg ikke liker. mennesker ER forskjellige fra dyr. vi må respektere dyrene, men de kan ikke likestilles med oss. å sånn vil det ALLTID være. 

• Liker 1
Skrevet

Et menneske kan man (i de aller fleste tilfeller) sette seg ned med og forklare hvorfor man ikke kan skade mennesker. Man kan spørre hva mennesket som skader tenker på, hvorfor de skader, hva de er redde/sinte for, osv.

En hund kan man ikke ha den dialogen med. Ja, man kan sende de på kurs o.l., men man vet aldri med 100% sikkerhet hvorfor han/hun skadet noen.

La oss si at et menneske skadet en mann fordi mennesket er redd menn. Da kan man ved hjelp av psykolog, finne ut hvorfor mennesket er redd menn. Hvorfor vil mennesket skade menn? Hva har skjedd som har gjort mennesket redd menn? Hva kan gjøres for å vise mennesket at ikke alle menn er farlige? Hva tenker mennesket om menn halvveis inn i rehabiliteringen? Hva tenker mennesket om menn etter ett år? Er mennesket fortsatt redd? Skjuler mennesket at han/hun er redd? Hvorfor? Hvorfor ikke? Du skjønner poenget. Med mennesker man man ha en åpen og grundig dialog hele veien, fra start til slutt.

Å ha dialog med en hund er verre. Hvorfor er hunden redd menn? Vet ikke, hunden kan ikke svare. Vil den bite menn igjen? Vet ikke. Er den redd eller sint på menn? Vil den være redd/sint på sine neste eiere? Vil den en dag prøve å drepe en mann som er for nærme hunden? Hva kan vi gjøre for å vise hunden at menn ikke er farlige? Hva kan vi si for at hunden skal forstå? Vi kan ikke få svar på disse spm. Og derfor ender det ofte med avliving for hunder. Trist, men sånn er det.

Kanskje en dag i fremtiden vil teknologien hjelpe oss å forstå hverandre til tross for at vi er forskjellige arter.

Skrevet

Det er lett å synes at noen fortjener dødsstraff, dersom man er tiltalt for å ha begått et drap. Det som likevel har blitt pekt på, er at det er ikke vanskelig å finne eksempler på folk som har blitt henrettet, for så å bli erklært uskyldige. Nettopp derfor synes jeg dødsstraff virker så alt for lettvint, men det betyr ikke at man er enig i at folk skal behandles lettvint for å ha drept noen. Man kan jo tenke seg hvordan det hadde gått, dersom Thomas Quick hadde fått en dom i en amerikansk delstat der dødsstraff praktiseres. Jeg mener det er noe her som er verdt å tenke på: Dersom en person blir tatt av dage pga en slik anklage, og det i ettertid ville ha vist seg at vedkommende var uskyldig. Man hadde ikke kunnet ta det tilbake, fordi anklagede allerede er død. 

Gjest Klopp
Skrevet

For visse mennesker tror de er mer verdt enn alt annet levende på jorden. De har lov å drepe uten å få dødsstraff. Mennesker har tross alt bedre hjerne enn dyr så de skulle liksom visst bedre. Dyr blir lært opp av mennesker og har de det ikke godt så blir de aggressiv. Bare en hund biter litt (uten at personen får stor skade av det) så blir den tvunget til å dø pga mennesker bestemmer det. De liker så godt å ta livet av noen. 

For min del er IKKE mennesker mer verdt enn dyr. Hadde jeg måtte velge mellom å redde hunden min jeg er glad i eller et fremmede barn så kan dere tenke dere hvem jeg hadde valgt å redde! Dyreliv er LIKE mye verdt. Så skal de måtte avlives så må mennesker bli avlivet også. Hvorfor har de mer rett på å drepe? Mens en hund ikke får bite en gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...