Gå til innhold

HVILKEN BIL SKAL JEG VELGE?!?!?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg bil.

Jeg har følgende krav:

- Nyere enn ca 1999

- Max 80-90.000kr

- Plass til barnevogn bak uten å måtte ta av hjulene, men forøvrig trenger det ikke være en stooor familiebil.

Hva skal jeg velge?!?

Er det plass til barnevogn bak i en Polo Stasjonsvogn?

Takk for erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Har kjøpt 2 Polo'er i løpet av siste 1/2 år. Hvis dette er kravene dine skal du være meget heldig om du får en bil som har gått mindre enn 120 000/130 000 km. Jeg har vært heldig å fått fatt i 2 stk 1997 modeller som har gått mellom 80 000 og 90 000 km og betalt 86 000 pr bil, noe som er ganske bra har jeg skjønte etterhvert og det var også akkaurat hva NAF anbefalte. Etter min oppfatning og erfaring begynner det å bli dyrt å ha en bil som har gått lenger enn 100 00 pga slitasje og at biler blir utslitt. Har du en kjæreste/en i familien/tilgang på billig verksted som liker å skru bil da er det kanskje ikke noe problem. Polo stasjonsvogner finnes det ikke så mange av. Du får en vel så god Golf for samme prisen - og utrolig nok er Golf stasjonsvogn billigere enn vanlig Golf. Kjøp hvit. De er billigst. Hvorfor - aner ikke. Sjekk selv, gjerne i en bilbutikk., men hvite biler er billigere enn fragede. Bilene jeg kjøpte hadde jeg på NAF-test. Den ene viste seg å være kollisjonsskadet - og jeg fikk skikkelig prisavslag + ny reparasjon av bilen. Begge går som klokker siden i vår. Prøv www.finn.no. Ta med deg en som kan litt bil når du kjøper - og handelen går ofte fort når du kjøper privat. Første forsøket mitt ble jeg helt overrumplet, men det gikk bra. Lykke til.

Skrevet

Til den prisen så er jeg utvilsomt mest innstilt på å si Mazda 323 5dørs eller Hyundai. Toyota funker fint, det og.

Personlig ville jeg valgt en litt eldre bil og fått meg en Volvo Stasjonsvogn.

Bilene å holde seg unna; VW, Seat, Opel, Kia, Daewoo.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Hvis du går inn på bilguiden.no eller finn.no eller mange av de andre salgstedene for bruktbil vil du se noe rart. For tilnærmet lik årsmodell og antall kilometer kjørt er forskjllene på bilene til salgs svært liten! Dette gjelder selvfølgelig for biler innen tilnærmet samme størrelse - VW Golf - Honda accord osv.

Når det gjelder biler er unektelig smaken forskjellig - jeg kunne aldri tenke meg en fransk bil - det har jeg hatt 2 stk av og ferdig med det. Dessuten vil jeg heller aldri ha en amerikansk bil av 2 årsaker. Finnes ikke mindre trafikksikre biler - det ser du i hver eneste film - de eksploderer for et godt ord! Litt mer alvorlig - som opptatt av miljø og økonomi - de bruker mer drivstoff en europeiske og japanske biler - uten tvil.

Som siste bidragsyter her skriver - kjøp deg en gammel Volvo - de er nok driftssikre og holder lenge, men drivstofføkonomiske er de ikke.

Bilene å holde seg unna; VW, Seat, Opel, Kia, Daewoo.
Jeg er ikke helt enig her heller jeg. Har hatt mange Golf'er, Opel og Polo'er. Golfene og Polo'ne har det ALDRI vært noe krøll med, På ene Opelen gikk vannpumpa, men det er et kjent problem, dessverre. Kjenner en som har Seat - og det er ikke bilen han vil anbefale. Kia og Daewoo kjenner jeg ikke noe til.

Jeg liker tyske biler, med de få problemene de har - så jeg hadde kjøpt enten en Golf igjen eller en Polo - og gjerne stasjonsvogn. Hvis du kjøper en bil som ikke er helt av de nyeste årsmodeller er de også lette å skru på. Selv liker jeg ikke det, men av og til må man bare.

Det er sikkert ikke noe dumt kjøp en Mazda eller Toyota heller. Uansett ville jeg gått for stasjonsvogn for deg som har barnevogn og selvfølgelig en 5 dørs.

Kikk her: http://www.startsiden.no/kategorier/bil_bat_og_motor/

og kjøper du privat bør du sjekke disse sider også:

http://www.k-design.no/auto/tips-bruktbil-kjope.asp

Det finnes en svensk side, http://begbilguiden.bilprovningen.se/ og her kan du legge inn data for bilene du ønsker å kjøpe og finne ut hva slags feil som er gjenganger, etter x antall kilometer osv - og det kan jo være lurt å starte med. Lykke til.

PS. Tenk trafikksikkerhet for deg og ungen din - ikke kjøp for gammel bil.DS

Skrevet

Jeg er ikke helt enig her heller jeg. Har hatt mange Golf'er, Opel og Polo'er. Golfene og Polo'ne har det ALDRI vært noe krøll med, På ene Opelen gikk vannpumpa, men det er et kjent problem, dessverre. Kjenner en som har Seat - og det er ikke bilen han vil anbefale. Kia og Daewoo kjenner jeg ikke noe til.

Skrur på VW, Audi, Seat, Skoda til daglig. Du hadde vært sjokkert over hvor mye feil det er på VW, spesielt.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Spørsmålet blir da - Pfaffster - hvilke biler er det mest lønnsomt å kjøpe og hvilke har minst, eller billigste feil?

Ikke vet jeg, jeg forteller om min erfaring og hva jeg har vært fornøyd med. Slik sett kjenner jeg folk som har vært misfornøyd med de fleste typer biler. Fransk er imidlertid det verste mine venner og jeg selv har hatt.

Og så kan det være at jeg har vært heldig med de VW jeg har hatt? Nå har jeg en Touran, en Polo og en Golf i min familie. Touran'en ble byttet inne fra en Opel Zafira - og begge er/var jeg fornøyd med.

Skrevet
Spørsmålet blir da - Pfaffster - hvilke biler er det mest lønnsomt å kjøpe og hvilke har minst, eller billigste feil?

Ikke vet jeg, jeg forteller om min erfaring og hva jeg har vært fornøyd med. Slik sett kjenner jeg folk som har vært misfornøyd med de fleste typer biler. Fransk er imidlertid det verste mine venner og jeg selv har hatt.

Og så kan det være at jeg har vært heldig med de VW jeg har hatt? Nå har jeg en Touran, en Polo og en Golf i min familie. Touran'en ble byttet inne fra en Opel Zafira - og begge er/var jeg fornøyd med.

Toyota eller Mazda er definitivt mest holdbare, Hyundai har skjerpet kvaliteten betraktelig og har blitt et godt alternativ.

Jeg har fått respekt for nyere Ford, men det er bare så vidt. Problemet der er prisen.

Tyske biler har generelt sett dårligere kvalitet jo nyere generasjonene blir, merkelig nok gjelder dette stort sett alle utenom Ford og Opel. Opel, derimot, har veldig mye gammelmannsløsninger når vi går tilbake noe generasjoner. Nyere modeller er såpass dyrt at det regner jeg ikke som interessant i denne sammenhengen.

Mitt valg av Volvo, spesielt 850 eller 940, er fordi kvaliteten er ufeilbar, den tåler temmelig mye juling, deleprisene er brilliante og det er generelt sett en billig bil å eie (bruker litt drivstoff, though.)

940 har en lasteevne man kan fryde seg stort over, jeg stappet et kjøleskap, oppvaskemaskin og tørketrommel i min gamle.

Sikkerheten. Hadde et uhell i fjor høst hvor jeg braste gjennom en hjort. Braste gjennom er den eneste korrekte beskrivelsen av det som skjedde, og bilen hadde så vidt skade.

Jeg har vært av veien etter påkjørsler, blitt påkjørt under forbikjørsel - og bilen lever like fint som før.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Hva slags Volvo - 850 eller 940 får du for ca 80 000 - 90 000kr som var tema her da? Ikke de bilene du nevner. Jeg har en venn som har en Volvo 850 og den er nokså bensintørst og har gått nokså langt. Dessuten feilfri eller lite feil - vet ikke jeg, du må ha en veldig stor toleransegrense for å si at den bilen er billig i drift. Det er en 93 modell - og du finner den snart på finn.no. Dessuten hvis du kikker på finn.no eller bilguiden.no finner du ikke en eneste bil som er i nærheten av hva "Gjesten" vår som startet tråden vil ha. Skal du ha en 1999modell og betale 80 000 - 90 000kr finnes det ikke på nettet til slags. Nyeste bil tilsalgs på nettet var fra 1997 og hadde gått mer enn 150 000km, feil på feil som bare "bøtter" på. Bilen ble kanskje ikke laget etter det? Etter mitt syn er det en skarphaug jeg aldri ville ha. Please - litt realisme! Tviler på at vår "gjest" vil blir tilfreds med en slik bil. Da må hun være glad i å skru bil da! Du kan da ikke virkelig mene at du vil anbefale en slik bil for en som trenger en praktisk og stabil bil, kanskje billig i drift og ikke for store vedlikeholdskostnader? Dessuten - hva skal hun med en så stor bil? Sjekket for moro skyld forsikring på en slik bil - glem det i forhold til en Polo, Golf, Mazda og Toyota - men jeg aner ikke hva vår venn har av bonus osv. Jeg har hørt om drømmere, men noen får mareritt....................

For meg kan vår "gjest" og du kjøre/eie hva slags bil dere ønsker, men pga trafikksikkerhet ville jeg valgt en bil som var i god stand, ikke gått så mye og helst så ny som mulig. Oftest er det slik - dess nyere dess mer trafikksikker. Hun har tross alt med seg det mest dyrebare hun har - barnet sitt.

Skrevet
Hva slags Volvo - 850 eller 940 får du for ca 80 000 - 90 000kr som var tema her da? Ikke de bilene du nevner. Jeg har en venn som har en Volvo 850 og den er nokså bensintørst og har gått nokså langt. Dessuten feilfri eller lite feil - vet ikke jeg, du må ha en veldig stor toleransegrense for å si at den bilen er billig i drift. Det er en 93 modell - og du finner den snart på finn.no. Dessuten hvis du kikker på finn.no eller bilguiden.no finner du ikke en eneste bil som er i nærheten av hva "Gjesten" vår som startet tråden vil ha. Skal du ha en 1999modell og betale 80 000 - 90 000kr finnes det ikke på nettet til slags. Nyeste bil tilsalgs på nettet var fra 1997 og hadde gått mer enn 150 000km, feil på feil som bare "bøtter" på. Bilen ble kanskje ikke laget etter det? Etter mitt syn er det en skarphaug jeg aldri ville ha. Please - litt realisme! Tviler på at vår "gjest" vil blir tilfreds med en slik bil. Da må hun være glad i å skru bil da! Du kan da ikke virkelig mene at du vil anbefale en slik bil for en som trenger en praktisk og stabil bil, kanskje billig i drift og ikke for store vedlikeholdskostnader? Dessuten - hva skal hun med en så stor bil? Sjekket for moro skyld forsikring på en slik bil - glem det i forhold til en Polo, Golf, Mazda og Toyota - men jeg aner ikke hva vår venn har av bonus osv. Jeg har hørt om drømmere, men noen får mareritt....................

For meg kan vår "gjest" og du kjøre/eie hva slags bil dere ønsker, men pga trafikksikkerhet ville jeg valgt en bil som var i god stand, ikke gått så mye og helst så ny som mulig. Oftest er det slik - dess nyere dess mer trafikksikker. Hun har tross alt med seg det mest dyrebare hun har - barnet sitt.

kjøpte min 96 for akkurat 90k. riktignok ikke i en lekker farge, hvit

Skrevet
Jeg skal kjøpe meg bil.

Jeg har følgende krav:

- Nyere enn ca 1999

- Max 80-90.000kr

- Plass til barnevogn bak uten å måtte ta av hjulene, men forøvrig trenger det ikke være en stooor familiebil.

Hva skal jeg velge?!?

Er det plass til barnevogn bak i en Polo Stasjonsvogn?

Takk for erfaringer.

Du har ikke akkurat mange valgene med de kravene?

Om du får plass til barnevogn i polo stv. uten å ta av hjul osv, vet jeg ikke, men jeg kan ikke tenke meg det.. Polo er en liten bil! Har det selv..

Hvis jeg var deg, ville jeg heller firet litt på kravet ditt om nyere enn 1999 modell. Da får du brått langt mer å velge mellom. Bedre å kjøpe en litt eldre, MEN BEDRE bil vel? Dessuten er omregisteringen dyrere jo nyere bilen er. Ofte er det like mye tull med nye, som de som er noen år eldre. Dessuten er de dyrere å reparere på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...