AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Hei. I går inngikk jeg en avtale per mail om at jeg ville ha en hybel. Jeg har derimot ikke fått kontrakten eller skrevet under den enda. Leieperioden skal gå fra 1.august og i 12 mnd fremover. I dag fikk jeg tilbud om studenthybel via studentskipnad som jeg ikke trodde jeg ville få. Den er over 1200 kr billigere og har eget bad. Jeg har jo selvfølgelig lyst til å takke ja til studenthybelen i stedet, men jeg har jo allerede inngått en avtale med den andre. Kan jeg juridisk sett, likevel trekke meg siden jeg ikke har underskrevet noen kontrakt enda? Jeg tror ikke det vil bli problem for vedkommende å finne nye beboere, da det er veldig populært. Skal selvfølgelig snakke med han, men synest det er greitt å være foreberedt. Anonymkode: a69f8...141
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Teknisk sett er en muntlig avtale like binnende som en skriftelig, det kommer litt an på hva dere har avtalt. Men jeg ville tatt kontakt med han så raskt som mulig og funnet på en god forklaring så forhåpentligvis forstår han det. Anonymkode: b3f0d...7ff 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 Bare si at du ikke har penger til depositum likevel. Da tror jeg utleieren trekker seg lenge før du må gjøre det. Anonymkode: a430f...373 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare si at du ikke har penger til depositum likevel. Da tror jeg utleieren trekker seg lenge før du må gjøre det. Anonymkode: a430f...373 si dette hvis han steiler. ingen vil leie ut til noen som ikke kan fikse depositum Anonymkode: 79ade...7d1
commonmormon Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. I går inngikk jeg en avtale per mail om at jeg ville ha en hybel. Jeg har derimot ikke fått kontrakten eller skrevet under den enda. Leieperioden skal gå fra 1.august og i 12 mnd fremover. I dag fikk jeg tilbud om studenthybel via studentskipnad som jeg ikke trodde jeg ville få. Den er over 1200 kr billigere og har eget bad. Jeg har jo selvfølgelig lyst til å takke ja til studenthybelen i stedet, men jeg har jo allerede inngått en avtale med den andre. Kan jeg juridisk sett, likevel trekke meg siden jeg ikke har underskrevet noen kontrakt enda? Jeg tror ikke det vil bli problem for vedkommende å finne nye beboere, da det er veldig populært. Skal selvfølgelig snakke med han, men synest det er greitt å være foreberedt. Anonymkode: a69f8...141 Juridisk sett har du inngått en avtale, jf. Avtaleloven & Kong Christian Den Femtis Norske Lov av 1687, art 1 og 2. Likevel vil jeg anta det vil være uproblematisk å drøfte problemstillingen med utleier hvor du forklarer situasjonen. Med mindre han/henne er svært urimelig vil det ikke oppstå noe problem.
Gjest Coolaid Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. I går inngikk jeg en avtale per mail om at jeg ville ha en hybel. Jeg har derimot ikke fått kontrakten eller skrevet under den enda. Leieperioden skal gå fra 1.august og i 12 mnd fremover. I dag fikk jeg tilbud om studenthybel via studentskipnad som jeg ikke trodde jeg ville få. Den er over 1200 kr billigere og har eget bad. Jeg har jo selvfølgelig lyst til å takke ja til studenthybelen i stedet, men jeg har jo allerede inngått en avtale med den andre. Kan jeg juridisk sett, likevel trekke meg siden jeg ikke har underskrevet noen kontrakt enda? Jeg tror ikke det vil bli problem for vedkommende å finne nye beboere, da det er veldig populært. Skal selvfølgelig snakke med han, men synest det er greitt å være foreberedt. Anonymkode: a69f8...141 Send vedkommende en mail så snart du kan, fortell at du må dessverre takke nei til hybelen like vel, og at du beklager. Ønsk lykke til med nye leieboere. Det gjør susen.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare si at du ikke har penger til depositum likevel. Da tror jeg utleieren trekker seg lenge før du må gjøre det. Anonymkode: a430f...373 Jeg stemmer for dette. Det er ganske sent nå i og med at leieperioden starter fra 1. august, så jeg tviler på at utleier blir spesielt glad. Anonymkode: 88560...7c8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #8 Skrevet 20. juli 2016 5 timer siden, commonmormon skrev: Juridisk sett har du inngått en avtale, jf. Avtaleloven & Kong Christian Den Femtis Norske Lov av 1687, art 1 og 2. Wannabe-jurist much? Ingen som ville tenkt tanken på slike henvisninger i en slik sak. Formelt sett riktig, men ærlig talt... Hilsen jurist Anonymkode: bb210...4ee 7
commonmormon Skrevet 20. juli 2016 #9 Skrevet 20. juli 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Wannabe-jurist much? Ingen som ville tenkt tanken på slike henvisninger i en slik sak. Formelt sett riktig, men ærlig talt... Hilsen jurist Anonymkode: bb210...4ee Legg merke til følgende: TS skrev "Kan jeg juridisk sett,..". Her vil det kanskje være naturlig å henvise til relevante lovregler for inngåelse av avtaler, og hva som er å anse som en bindende og en ikke-bindnende avtale. Jeg skrev "Likevel vil jeg anta det vil være uproblematisk å drøfte problemstillingen med utleier hvor du forklarer situasjonen. Med mindre han/henne er svært urimelig vil det ikke oppstå noe problem. " Ærlig talt. Lykke til med jurist-karrieren. Du virker som en sympatisk person. Endret 20. juli 2016 av commonmormon 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #10 Skrevet 20. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Wannabe-jurist much? Ingen som ville tenkt tanken på slike henvisninger i en slik sak. Formelt sett riktig, men ærlig talt... Hilsen jurist Anonymkode: bb210...4ee Her på kg kan man ikke skrive hva man jobber med.. Anonymkode: b8246...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #11 Skrevet 20. juli 2016 5 timer siden, commonmormon skrev: Legg merke til følgende: TS skrev "Kan jeg juridisk sett,..". Her vil det kanskje være naturlig å henvise til relevante lovregler for inngåelse av avtaler, og hva som er å anse som en bindende og en ikke-bindnende avtale. Jeg skrev "Likevel vil jeg anta det vil være uproblematisk å drøfte problemstillingen med utleier hvor du forklarer situasjonen. Med mindre han/henne er svært urimelig vil det ikke oppstå noe problem. " Ærlig talt. Lykke til med jurist-karrieren. Du virker som en sympatisk person. Takk for det. Den går faktisk veldig bra. Sympatisk er jeg også, om enn sarkastisk ved behov. Anonymkode: bb210...4ee
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #12 Skrevet 20. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for det. Den går faktisk veldig bra. Sympatisk er jeg også, om enn sarkastisk ved behov. Anonymkode: bb210...4ee Jeg tror du bare er snurt fordi noen andre enn deg kan jus Anonymkode: 0d5a5...f26 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #13 Skrevet 20. juli 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du bare er snurt fordi noen andre enn deg kan jus Anonymkode: 0d5a5...f26 Ja, OK, vi sier det sånn. Om jeg var den eneste her i landet som kunne jus hadde vi vært ille ute, så heldigvis er det jo ikke helt slik. Anonymkode: bb210...4ee
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #14 Skrevet 20. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Her på kg kan man ikke skrive hva man jobber med.. Anonymkode: b8246...cd2 Haha, jo, det kan man vel det. Gjerne vis meg hvor i regelverket det står at man ikke kan fortelle hva man arbeider med. Anonymkode: 88560...7c8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #15 Skrevet 20. juli 2016 Om man gir et bud på et hus, så regnes det som muntlig bindende. Det samme gjelder vel for leie av bolig/hybel. Anonymkode: c1970...3be
Gjest Raiu Skrevet 20. juli 2016 #16 Skrevet 20. juli 2016 Virker utleier som en ok type? Da hadde jeg bare sagt det rett ut at jeg har fått ett bedre tilbud så desverre blabla. Hvis ikke er manglende depositum en ok unnskyldning. Regner med at en som leier ut til studenter har møtt på samme problemet før. Selvom det snart er oppstart er folk tragisk sene med å fikse slikt så han kommer sikkert til å finne noen å ta inn istedet for deg.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #17 Skrevet 20. juli 2016 Tre mulige løsninger 1. Hvis utleieren er vrang. Kan du fremleie leiligheten for de tolv månedene. 2. Alternativt kan du trekke deg og erstatte de faktiske tap utleier har hatt på grunn av at du trekker deg. Utleier har en tapsbegrensingsplikt som gjør det lite sannsynlig at det skal bli snakk om andre utgifter enn kostnader til ny utlysning og visning. Kanskje en måneds husleie i verste fall. Alt utover dette ville jeg nektet å erstatte. 3. Det finnes også en mulighet til å trekke seg fra avtalen etter et rettslig prinsipp om re-integra som du kan undersøke. Å bo i en studenthybel i regi av en samskipnad er et så mye bedre alternativ på alle måter at det er verdt å gå gjennom litt plunder for å fri seg fra avtalen med utleieren. Anonymkode: a430f...373 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #18 Skrevet 21. juli 2016 Takk for at dere engasjerte dere sånn i spørsmålet mitt. Det løste seg heldigvis veldig greitt, da jeg sendte han ein mail om dette og der jeg lurte på om det var mulig å trekke seg, men at jeg forstod det om det ikke var greitt. Ikke noe problem sa han. Det er veldig vanskelig marked der for studenter, og særlig siden dette er i den fasen at mange nettopp har fått svar på skoleplass og det kommer mange i siste liten. Så nå har jeg takket ja til studenthybelen Anonymkode: a69f8...141 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå