Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går 2. Året siving bygg. Et av emnene på konten er gjort om til muntlig. Får man en oppgave og forberedelsestid eller møter man opp og får spørsmål? Er det en sensor fra NTNU og en utenfra? 

Anonymkode: b6c8c...7ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk ikke bygg, men har hatt en del eksamener på Gløs. Det var ikke forberedelsestid på noen av mine, man bare møtte opp og fikk diverse spørsmål og oppgaver. Noen ganger fikk man papir og blyant eller tavle, for å hjelpe til med forklaringene. Er stort sett bare den varianten jeg har hørt om, men hvis du er usikker ville jeg hørt med faglærer :)

Anonymkode: 34fbc...635

Skrevet

Jeg gikkk siving på Gløs og hadde 2 muntlig eksamener i løpet av studietiden. Begge to fikk vi et oppmøtetidspunkt og kom inn på et rom med faglærer og en sensor. Faglærer spurte spørsmål og jeg svarte. Til slutt fikk sensor lov å spørre om han eller hun lurer på noe. Så vi hadde kun pensum å forberede oss på og ingen tid i løpet av eksamen til å forberede en oppgave. Men det kommer selvsagt an på fagene. Dette var typiske teorifag i 5.klasse med få elever i klassene, så ingen oppgaver som skulle regnes, bare spørsmål som skulle besvares. Så vet ikke om andre former for muntlig eksamen blir brukt for fag som inneholder mer regning. Men dere bør jo virkelig bli informert om dette på forhånd. Om dere ikke har fått noe mail når det nærmer seg, så ville jeg spurt faglærer. 

Ellers er det viktig å huske på at muntlig stort sett går langt bedre enn det føles ut som. Man legger så mye mer merke til det som ikke ble bra når man sitter ansikt til ansikt med faglærer og sensor. På skriflig eksamen så kan du føle du har svart riktig og bra på noe som egentlig er litt feil og mangelfult, mens dette blir du gjort oppmerksom på på en muntlig eksamen. Så derfor har man nesten alltid mye dårlige følese når man går fra en muntlig eksamen enn når man går fra en skriftlig eksamen. Husk også å be faglærer uttdype hva han eller hun mener med et spørsmål om du ikke skjønner hva de er ute etter. På ene eksamen hadde jeg en faglærer som spurte om ting på en helt ufattlig komplisert måte, så jeg måtte spørre og grave i lengre tid, for jeg til slutt måtte spørre "oja.. er det bare **** du er ute etter?" og det kunne jeg jo på rams. I sånne situasjoner tror jeg ofte sensor innser at dette var noe du kunne, men faglærer forvirret deg, og da får du nok full uttelling. 

 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Faith- skrev:

Jeg gikkk siving på Gløs og hadde 2 muntlig eksamener i løpet av studietiden. Begge to fikk vi et oppmøtetidspunkt og kom inn på et rom med faglærer og en sensor. Faglærer spurte spørsmål og jeg svarte. Til slutt fikk sensor lov å spørre om han eller hun lurer på noe. Så vi hadde kun pensum å forberede oss på og ingen tid i løpet av eksamen til å forberede en oppgave. Men det kommer selvsagt an på fagene. Dette var typiske teorifag i 5.klasse med få elever i klassene, så ingen oppgaver som skulle regnes, bare spørsmål som skulle besvares. Så vet ikke om andre former for muntlig eksamen blir brukt for fag som inneholder mer regning. Men dere bør jo virkelig bli informert om dette på forhånd. Om dere ikke har fått noe mail når det nærmer seg, så ville jeg spurt faglærer. 

Ellers er det viktig å huske på at muntlig stort sett går langt bedre enn det føles ut som. Man legger så mye mer merke til det som ikke ble bra når man sitter ansikt til ansikt med faglærer og sensor. På skriflig eksamen så kan du føle du har svart riktig og bra på noe som egentlig er litt feil og mangelfult, mens dette blir du gjort oppmerksom på på en muntlig eksamen. Så derfor har man nesten alltid mye dårlige følese når man går fra en muntlig eksamen enn når man går fra en skriftlig eksamen. Husk også å be faglærer uttdype hva han eller hun mener med et spørsmål om du ikke skjønner hva de er ute etter. På ene eksamen hadde jeg en faglærer som spurte om ting på en helt ufattlig komplisert måte, så jeg måtte spørre og grave i lengre tid, for jeg til slutt måtte spørre "oja.. er det bare **** du er ute etter?" og det kunne jeg jo på rams. I sånne situasjoner tror jeg ofte sensor innser at dette var noe du kunne, men faglærer forvirret deg, og da får du nok full uttelling. 

 

Takk for svar! Var det muntlig for alle eller kun de som kontet? Stiller de spørsmål fra hele pensum? Er det lettere å gjøre det bra på muntlig enn skriftlig? Mange som fikk A? Man har jo en fordel i at man kan korrigere seg selv iallefall 

Anonymkode: b6c8c...7ba

Skrevet

Jeg har hatt muntlig på gløs tre ganger, og det var en gang med forberedelsestid og to ganger uten. Dette var ikke konter da, men antar at det er faglærers preferanser som avgjør det uansett. Det er lov å spørre faglærer om hvordan eksamen vil bli gjennomført. 

Den gangen jeg hadde forberedelsestid (husker ikke helt om det var 15 eller 30 minutter) syntes jeg egentlig bare det var stressende, ble supernervøs av å se oppgavene. Men det gikk jo greit når jeg endelig kom inn til eksamen. 

Jeg tror forresten det er vanlig å gjøre det slik at annenhver kandidat trekker et tema, og så får neste kandidat samme tema. Sånn at de får noe å sammenligne kanskje? 

Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Var dedt muntlig for alle eller kun de som kontet? Stiller de spørsmål fra hele pensum? Er det lettere å gjøre det bra på muntlig enn skriftlig? Mange som fikk A? Man har jo en fordel i at man kan korrigere seg selv iallefall 

Anonymkode: b6c8c...7ba

Det var ordinær eksamen, ikke kont. Begge muntlig eksamene var i 5.klasse, så vi var vel kanskje bare rundt 20 stk som tok fagene. Antallet som tar et fag er jo ofte avgjørende for om de kan holde muntlig eller ikke. Mange faglærere foretrekker muntlig, fordi de slipper en langt sensurtid og de har mer mulighet til å vurdere vært kantdidat individuelt ved å hjelpe dem på vei og tilpasse vanskelighetsgraden fortløpende. Men mange studenter begrenser jo mulighetene til å ha muntlig kraftig, derfor er gjerne ordinær eksamen skriftlig og konten muntlig før man kommer opp i de siste semestrene og klassene begynner å bli små. 

Spørsmålene var fra hele pensum, ja. Det som gjerne er lurt er å gjøre seg opp noen tanker om hva som er "lett" å spørre om. Lange utgreininger og bevis er gjerne ikke fult så aktuelle på eksamen (men man kan jo aldri utelukke det), mens mer konkrete lister over krav som må være oppfylt og slike ting gjerne er greit å spøre om, da det har et kort og konsist svar. Hva faglærer har fokusert på i undervisningen er jo også en indikasjon på hva han eller hun syns er viktig. 

Tja, vet ikke om folk gjør det så mye bedre på muntlig. Kanskje litt, ved at man kan få et hint i riktig retning om man står fast, mens på skriftlig kanskje ikke kan svare på noe man egentlig kan fordi man ikke skjønner det første steget. Jeg fikk B på begge muntligene mine, men jeg tror jeg skulle klart å få det på en skriftlig eksamen også. Jeg er langt mindre stresset på skriftlig eksamener, og jeg liker å kunne komme tilbake til spørsmål jeg ikke er sikker på og kunne sitte å tenke og skrible på et kladdeark for å resonnere meg frem til svaret. Man kan jo sikkert ta seg litt tenketid på muntlig også, men jeg klarer i hvert fall ikke tenke på samme måte når jeg har 2-3 personer som sitter å ser på meg og venter på svar. Så muntlig og skriftlig har begge fordeler og ulemper. 

Jeg hadde et ekstra stessmoment på ene munltig eksamen min før jul i fjor. Han som skulle være hovedveilederen min gjennom masterskrivingen min skulle være sensor på eksamen og jeg hadde ikke hatt tid til å stikke innom kontoret hans og hilse på han før det, så eksamen ble første møte, hehe. Man har jo ikke lyst at en dårlig eksamen er veilederen din sitt førsteinntrykk av deg :P hehe. Men det gikk jo heldigvis bra da, hehe. 

 

Endret av Faith-
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 20. juli 2016 at 13.21, Faith- skrev:

Det var ordinær eksamen, ikke kont. Begge muntlig eksamene var i 5.klasse, så vi var vel kanskje bare rundt 20 stk som tok fagene. Antallet som tar et fag er jo ofte avgjørende for om de kan holde muntlig eller ikke. Mange faglærere foretrekker muntlig, fordi de slipper en langt sensurtid og de har mer mulighet til å vurdere vært kantdidat individuelt ved å hjelpe dem på vei og tilpasse vanskelighetsgraden fortløpende. Men mange studenter begrenser jo mulighetene til å ha muntlig kraftig, derfor er gjerne ordinær eksamen skriftlig og konten muntlig før man kommer opp i de siste semestrene og klassene begynner å bli små. 

Spørsmålene var fra hele pensum, ja. Det som gjerne er lurt er å gjøre seg opp noen tanker om hva som er "lett" å spørre om. Lange utgreininger og bevis er gjerne ikke fult så aktuelle på eksamen (men man kan jo aldri utelukke det), mens mer konkrete lister over krav som må være oppfylt og slike ting gjerne er greit å spøre om, da det har et kort og konsist svar. Hva faglærer har fokusert på i undervisningen er jo også en indikasjon på hva han eller hun syns er viktig. 

Tja, vet ikke om folk gjør det så mye bedre på muntlig. Kanskje litt, ved at man kan få et hint i riktig retning om man står fast, mens på skriftlig kanskje ikke kan svare på noe man egentlig kan fordi man ikke skjønner det første steget. Jeg fikk B på begge muntligene mine, men jeg tror jeg skulle klart å få det på en skriftlig eksamen også. Jeg er langt mindre stresset på skriftlig eksamener, og jeg liker å kunne komme tilbake til spørsmål jeg ikke er sikker på og kunne sitte å tenke og skrible på et kladdeark for å resonnere meg frem til svaret. Man kan jo sikkert ta seg litt tenketid på muntlig også, men jeg klarer i hvert fall ikke tenke på samme måte når jeg har 2-3 personer som sitter å ser på meg og venter på svar. Så muntlig og skriftlig har begge fordeler og ulemper. 

Jeg hadde et ekstra stessmoment på ene munltig eksamen min før jul i fjor. Han som skulle være hovedveilederen min gjennom masterskrivingen min skulle være sensor på eksamen og jeg hadde ikke hatt tid til å stikke innom kontoret hans og hilse på han før det, så eksamen ble første møte, hehe. Man har jo ikke lyst at en dårlig eksamen er veilederen din sitt førsteinntrykk av deg :P hehe. Men det gikk jo heldigvis bra da, hehe. 

 

Tusen takk for godt svar :) vet du om det går an å ta fag utenfor utdanningsplanen, for eksempel fag på dragvoll, som teller i karaktersnittet på Gløs? Har dessverre ikke så gode karakterer fra 1 og 2.

Anonymkode: b6c8c...7ba

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar :) vet du om det går an å ta fag utenfor utdanningsplanen, for eksempel fag på dragvoll, som teller i karaktersnittet på Gløs? Har dessverre ikke så gode karakterer fra 1 og 2.

Anonymkode: b6c8c...7ba

Jeg ble ferdig nå i juni så jeg har ikke mottatt noe vitnemål enda, men jeg er rimelig sikker på at du får et snitt på graden din. Tar du fag utenom dem du skal ta så teller ikke dem på snittet ditt, med mindre du kan erstatte dem med fag du har tatt som en del av graden din. Så random fag fra dragvoll vil ikke ha noe å si for snittet ditt på graden din, men om du f.eks har gjort det dårlig i et valgfag, så har du nok mulighet til å ta et annet valgfag som kan ersatte de første. Det blir jo det samme som at om jeg hadde tatt et årsstudium i psykologi før jeg begynte på siv.ing., da har jo ikke karakterene dine der noe å si for karaktersnittet ditt på siv.ing graden din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...