Gå til innhold

Oppskrift for å bli kjent med folk?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal begynne på ny skole. Kjenner ingen. Er nervøs. Tenk om jeg ikke får noen venner! Jeg er sjenert og har lett for å rømde. Vet ikke hva jeg skal si til ukjente. Kan dere hjelpe meg? Hvordan blir dere kjent med nye folk? Hva snakker dere om? Jeg vet at det ikke finnes standersamtaler som dere alltid starter med, men jeg vil bare ha litt tips...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unngå teite standar replikker.

Ta heller tak i instillingen din. Smil :lol: og vær hyggelig. Vær med på småe konversjoner, det burde hjelpe. Vær også positiv innstillit.

smil til verden og verden smiler til deg :blunke:

Skrevet

Jeg startet en gang en dialog med at jeg kaller meg Waco og har skrevet over tusen innlegg på kvinneguiden. Og folk blir jo selvsagt nysjerrige og spør diverse spørsmål om hvordan kvinner er, og hvor useriøst de svarer.

Jeg forteller at det er som i det virkelige liv, kvinnfolk rotter seg sammen, danner klikker og prøver å jage ut folk som er anderledes i tankegangen sin.

Utroskap, sjalusi, kranglinger og vekt er fire fellesnevnere vil jeg tro, + konkurranseinstiktet også da... det må jeg heller ikke glemme....

Waco

Skrevet
Jeg skal begynne på ny skole. Kjenner ingen. Er nervøs. Tenk om jeg ikke får noen venner! Jeg er sjenert og har lett for å rømde. Vet ikke hva jeg skal si til ukjente. Kan dere hjelpe meg? Hvordan blir dere kjent med nye folk? Hva snakker dere om? Jeg vet at det ikke finnes standersamtaler som dere alltid starter med, men jeg vil bare ha litt tips...

Kjenner til ditt 'problem'. Skal selv begynne på ny skole i august, i USA.. Men jeg tror nok at hvis man er åpen, ærlig, smilende og hjelpsom så vinner man alltid noen. Ikke vær for frempå 'her kommer jeg', førsteinntrykket er jo ganske viktig :)

Prat om daglidagse ting, - ikke været - som f.eks. skolen, hobbier o.s.v.

Venner får man alltid, kan bare ta litt tid!

Skrevet

Bedre å holde kjeft og late som man er smart? Hallo, skulle det liksom være logisk? Dersom man er skikkelig teit så kan man jo ikke late som man er lur ved å ikke si noe?

Tror det er bedre å prate jeg, for det kommer man alltid unna med. Forferdelig lett å snakke seg bort i tullball.

Waco

Skal si damer har rare synspunkter på ting.

Gjest Miss Gemini
Skrevet

Noe som funket for meg var å rett og slett late som om jeg ikke var sjenert. Det funket faktisk :) Jeg gikk bort til de andre i klassen og fortalte hva jeg het og hvor jeg kom fra, spurte hva de het og hvor de kom fra, så ble vi enige om å dra på café etter skolen for å bli bedre kjent. Da "bli-kjent-festen" endelig ble arrangert hadde vi allerede masse å prate om :D

Klem fra "somregelsjenertmenikkenårdetgjelder", *Miss Gemini*

Skrevet
Bedre å holde kjeft og late som man er smart? Hallo, skulle det liksom være logisk? Dersom man er skikkelig teit så kan man jo ikke late som man er lur ved å ikke si noe?

Tror det er bedre å prate jeg, for det kommer man alltid unna med. Forferdelig lett å snakke seg bort i tullball.

Waco

Skal si damer har rare synspunkter på ting.

Jeg sa ikke at man ikke skulle prate hvis det var mitt innlegg du siktet til. Prater man ikke får man selvsagt aldri kontakt med universet, men prater man for mye er ikke det bra heller, iallfall ikke i begynnelsen.

Skrevet

Nåja, det er jo så klart viktig å være "hyggelig" - men ikke å slikke folk oppetter ryggen for det.

Snakk med folk, ta litt kontakt, prøv å være åpen. Husk at de vet ingenting om deg, har ingen forventninger.

Sukkersøte smil og latter på de riktige stedene derimot, blir for dumt synes jeg.

Gjest Rakell
Skrevet

Vis interesse for de andre. Vær nysgjerrig, slik at de føler seg sett.

Lytt interessert til det de har å si, og spør videre.

Med positiv instilling i tillegg har du snart flere som ønsker å være i sentrum for din oppmerksomhet. :wink:

Alle ønsker å føle seg forstått og sett.

Lykke til. (Alltid spennendes å bli kjent med nye mennesker.)

Synes også at overhyggelige mennesker kan være slitsomme i lengden.

De som alltid møter deg med den høye og skingrende stemmen...:

"Nei, men HEEEII". Som aldri er alvorlige, men smiler mens de snakker.

Dersom jeg er sliten en dag, blir jeg helt matt bare av synet...

(Har et par av dem på jobben.)

Foretrekker EKTE mennesker, med gode og dårlige sider. Som tør å vise litt av seg selv.

Gjest eminel
Skrevet

Du må huske å ta kontakt, ikke forvent at de andre skal komme til deg. Hvis du går rundt alene og sier lite fra begynnelsen av, så tror de at du ikke bryr deg om å bli kjent med de heller!

Skrevet

Har gått på fire ulike skoler etter ungdomsskolen, den første fikk jeg kjempemange venner første dagen, den andre og tredje gikk jeg et skoleår på hver uten å bli godt kjent med noen, mens på den fjerde har jeg igjen blitt kjent med mange. Hvorfor har jeg spurt meg selv ofte?? Gjorde egentlig ingenting forskjellig på de ulike skolene. Var sjenert tidligere men har "vokst meg av det" for å si det slik. Men vet at på den andre skolen delte jeg leilighet med to venninner, og på den tredje fikk jeg meg samboer, så jeg prøvde kanskje ikke så hardt?? I hvertfall ikke hardt nok.Var som regel alene i pausene.

Delta i hvertfall på mange arrangement på fadderuka, der blir man veldig lett kjent med folk. Mye flaks som spiller inn og om du møter folk som du passer sammen med. meld deg som kandidat til ulike verv som tillitsverv, studentparlament o.l. der blir man lett kjent med andre. Meld deg også som frivillig i f.eks revygruppe, skoleavis, som vakt på konserter etc

Lykke til!

Skrevet

Dette er jo veldig standard, men nå etter sommeren går det jo an å spørre hva folk har gjort i ferien. Mange har sikkert gjort noe de synes er spennende å fortelle om, og dermed kan en samtale være i gang.

Tenk på hvilke ting som opptar deg. Det er sikkert mange som er interessert i noe liknende.

Lykke til. Det kan bli lettere enn du tror :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Beste oppskriften er å bli med i ulike styre og stell.

Selv om det kanskje ikke er 100% det du interesserer deg for så kan det være en mulighet til å lære noe nytt samtidig som du blir kjent med nye mennesker.

:D

Jeg begynte på en høyskole der jeg ikke kjente noen. Var veldig innstilt på å bli kjent med folk raskt. så jeg bare bestemte meg for å legge sjenertheten min litt på hylla og bare bli med på ting.

Jeg gikk på denne skolen i tre og og det var tre vanvittig bra år. Jeg ble kjent med utrolig mye mennesker, lærte masse nytt også utenom det faglige. Det endte med at jeg var med i det meste som skjedde av styre og stell på skolen og kjente de fleste som gikk der. Lisse blyge og beskjedne meg var ingen grå mus lenger, men en av de som var kjent som å være veeeldig sosial på skolen. Ved siden av alt dette sosiale, så gikk også studiene bra! Virkelig en super tid for meg!

Ellers vil jeg bare anbefale deg til å ikke "sluke" mennesker. Jeg selv blir utrolig svett av mennesker du ikke kjenner så godt som skal være sammen med deg 24 timer i døgnet og være bestevennen din. Hvis noen gir deg lillefingeren, så ikke ta hele armen!!

Lykke til! :P

Skrevet

jeg har begynnte på en skole i sverige for 1 år siden.. ble faktisk ikke så kjent med mange.. merker hvor vanskelig det er å komme inn i et miljö der alle kjenner hverandre godt og har rottet seg sammen ( går på vidergåend skole ) jeg kom desverre inn i en veldig liten klasse som kom ikke fra byen men litt utenfor og kjente ikke så mange i byen heller.. jeg har bodd her i 1 år og har enda ikke fått meg noen gode venninner..

skulle önske det var like lett som når jeg var liten , da kunne jeg bare ringe på dören og spörre om de ville väre med meg ut å leke..

Ikke bruk for lang tid å ta kontakt med noen !

• Liker 1
Skrevet

Felles interesser er et bra sted å starte. Kanskje du trenger noen å trene sammen med? Eller kanskje noen er like lidenskapelig opptatt av film som deg (for eksempel, da) Så får du deg en film-buddy eller trenings-buddy eller konsert-buddy eller bar-buddy eller reise-buddy, eller fler. Og disse blir etterhvert nære venner. Det er i hvert fall min erfaring.

• 3 uker senere...
Gjest gjest som startet tråden
Skrevet

Tusen takk for tipsene!! :D

Er fremdeles nervøs for hvordan dette kommer til å bli, men forhåpentligvis går det bra. Jeg har iallefall de "gamle" vennene mine selv om de går på en annen skole...

Hvis dere har flere tips og råd er jeg åpen for forslag! :)

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

uffameg! I morgen braker det løs! Første skoledag. *nervøs*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...