Gå til innhold

Varm kakao til kvelds

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine syns det er koselig å få seg en kopp med varm kakao til brødskiva ved kveldsmåltidet i helgene.
Jeg sa det til en venninne, og hun bare fnyste og sa at hadde ungene hennes fått det hadde de holdt det gående til langt på natt og ikke fått sove...

eh, mine sover faktisk bedre når de har fått varm kakao. det er kanskje varmen så roer ned kroppen... 

Og mine har aldri reagert på sukker at de har blitt hyperaktive. Det kan jo hende barna hennes har adhd, de er i alle fall veldig aktive. Mine er mer rolig anlagt, dvs de hopper tramponline og sykler osv, men de er ikke sånn turbo om dere skjønner...

Noen som syns det er galt å servere varm kakao til kvelds? 

Anonymkode: 0b1a2...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er ren kos, og om det drikkes i fellesskap så fører det også til en god ro. Synes dere bare skal kose dere, og ikke la andre innvirke på det :)

Å få kakao som er laget av mamma, er en balsam for sjelen også.

Varmen i kakaoen roer nok ned kroppen, samt at dere har en rolig stund mens dere drikker den, selv om ungene sikkert er opptatt med sitt også da. De merker også tanken og omsorgen med kakao, det er ikke alle som får det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige- ikke dra ADHD inn i det der. Det har ingenting med saken å gjøre. Jeg har ADHD og kan fint sovne om kvelden selvom jeg har fått i meg sukker før leggetid. 

du kan gi barna kakao til kveldsmaten, det kan ikke din venninne. Hun syns det er rart du kan gi barna kakao før leggetid og du syns det er rart at hun ikke kan det...

Anonymkode: 5fd7b...86a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sukker og hyperaktivitet er noe som ikke eksisterer andre steder enn i enkeltes hoder. 

Varm melk har alltid vært noe som virker søvndyssende på både store og små. 

Hver og en får gjøre som de selv ønsker bare det ikke er til skade for seg selv eller andre. Varm kakao er ikke til skade for noen. 

Anonymkode: 5ca98...115

• Liker 3
Skrevet

Synes det høres ut som en fin helgekos. 

• Liker 1
Skrevet

Barn blir ikke "hypre" av sukker, det er en myte. Men om de får for mye sukker generelt kan du søte med stevia eller sukrin e.l.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet med kakao til kveldsmaten av og til. Trenger ikke være helg engang ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er forskjellige- ikke dra ADHD inn i det der. Det har ingenting med saken å gjøre. Jeg har ADHD og kan fint sovne om kvelden selvom jeg har fått i meg sukker før leggetid. 

du kan gi barna kakao til kveldsmaten, det kan ikke din venninne. Hun syns det er rart du kan gi barna kakao før leggetid og du syns det er rart at hun ikke kan det...

Anonymkode: 5fd7b...86a

Så glad jeg ble for at du skrev nettopp det! Takk :) 

Anonymkode: e4d26...f37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke no galt i det hele tatt. YUM! 

Anonymkode: 829aa...e41

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine syns det er koselig å få seg en kopp med varm kakao til brødskiva ved kveldsmåltidet i helgene.
Jeg sa det til en venninne, og hun bare fnyste og sa at hadde ungene hennes fått det hadde de holdt det gående til langt på natt og ikke fått sove...

eh, mine sover faktisk bedre når de har fått varm kakao. det er kanskje varmen så roer ned kroppen... 

Og mine har aldri reagert på sukker at de har blitt hyperaktive. Det kan jo hende barna hennes har adhd, de er i alle fall veldig aktive. Mine er mer rolig anlagt, dvs de hopper tramponline og sykler osv, men de er ikke sånn turbo om dere skjønner...

På ingen måte galt i å servere varm kakao til kvelds! Tvert i mot, tenker nå jeg! :) Veldig koselig å gjøre forskjell på ukedager og helg! Og dette setter dine barn pris på, en ekstra kosestund, og dessuten er det med på å skape/gi de gode barndomsminner!  :)Som de kanskje drar med seg videre til tradisjon med sine eventuelle barn en gang i tiden! ;) Når det er sagt, så er det mange som kommer med slike utsagn som din venninne, ikke nødvendigvis for at det stemmer, men fordi de kjenner et stikk eller snev av dårlig samvittighet for at de ikke nettopp gjør slike ekstra ting for sine. Har hørt mange eksempler på dette! ;) Altså unnskyldninger for at noen eks ikke pleier å bake til sine barn, pynte ekstra i hjemmet eller liknende. ;) Man er ulike og gjør ulike ting for hygge med sine og sitt, og det må man bare respektere. Men tenker at de som må fnyse av andres hyggestunder, som din venninne, så kan det ligge litt ønsker/sjalusi bak. Er gjerne det som trigger ved slike reaksjoner. ( men behøver absolutt ikke å være det heller, sier det basert på erfaringer) La ungene dine kose seg med kakaoen til kveldsmaten, med den beste samvittigheten i verden! :) 

• Liker 2
Skrevet

vi har gjort dette hjemme noen ganger, og vi sover bedre om natta, men hvis man googler å drikke kakao om kvelden før man skal legge seg, så får man opp at det kan føre til søvnmangel pga. et stoff i kakaoen. Vel dette gjelder tydeligvis ikke oss.  

AnonymBruker
Skrevet

Hva  er problemet? Mine barn bør helst ikke drikke kakao rett før sengs, men jeg skjønner godt at andre kan det. De får sjokomelk om morgenen på søndager istedetfor. Syns du det et så rart at venninnen din sine barn er annerledes enn dine? Syns hun det et rart at dine er annerledes enn hennes? Hvis hennes barn er av de aktive, blir man litt misunnelig på dem som har barn som sitter stille og koser seg med en kopp kakao, og så går pent til sengs. Mine gjør ikke det. Det har ingen ting med ADHD eller andre diagnoser å gjøre. Men av og til planlegger jeg slike ting (drikke kakao og fargelegge foran peisen, spise vafler og høre på et hørespill), så blir det bare kaos og kjefting. Men venninnen din sa ikke at du gjorde noe galt. Men du antyder at hun gjør noe galt, siden hun IKKE  serverer kakao og allikevel har turbobarn? 

Anonymkode: abb67...c34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva da "eh"? Slik jeg leser det virker det ikke som om venninnen din dømte dine valg på noen som helst måte, hun nevner bare sine egne barn og hvordan de er, men du later til å ha tatt det litt personlig likevel.

Anonymkode: 68173...4f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva da "eh"? Slik jeg leser det virker det ikke som om venninnen din dømte dine valg på noen som helst måte, hun nevner bare sine egne barn og hvordan de er, men du later til å ha tatt det litt personlig likevel.

Anonymkode: 68173...4f6

Det var liksom settingen. Jeg skulle hente ungene hos henne (barna leker med hennes barn) - og jeg sa de måtte komme nå, så skulle de få varm kakao til kvelds. Hun bare fnyste og så på meg som jeg var dum som ga barna sånt til kvelds... og jeg følte meg som den dårlige mora som ga noe med sukker i til kvelds!
Jeg sa det jeg mente til henne da, om at barna mine pleier å bli rolige og sovne fortere når de får noe varmt som kakao til kvelds... men hun fortsatte bare med sitt, at hadde hennes unger fått det så hadde de blitt turboer hele natta... 

jeg prøvde å ymte om at foreldre er forskjellige, men det virket som hun ikke ville høre det.

jaja... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det var liksom settingen. Jeg skulle hente ungene hos henne (barna leker med hennes barn) - og jeg sa de måtte komme nå, så skulle de få varm kakao til kvelds. Hun bare fnyste og så på meg som jeg var dum som ga barna sånt til kvelds... og jeg følte meg som den dårlige mora som ga noe med sukker i til kvelds!
Jeg sa det jeg mente til henne da, om at barna mine pleier å bli rolige og sovne fortere når de får noe varmt som kakao til kvelds... men hun fortsatte bare med sitt, at hadde hennes unger fått det så hadde de blitt turboer hele natta... 

jeg prøvde å ymte om at foreldre er forskjellige, men det virket som hun ikke ville høre det.

jaja... 

jaja foreldre er forskjellige og ja, men mente barn også da :D var det jeg sa haha

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun syntes det var dumt at du nevnte det foran hennes barn?

(Jeg fikk lyst på kakao nå!☺️)

Anonymkode: c80b2...ce0

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jaja... 

Rart med det der, at enkelte ikke helt klarer å respektere at man er forskjellige, og gjør ting ulikt! Har selv erfart en rekke eksempler på liknende, og hørt om andres erfaringer på slikt, selv om man står for hvordan man gjør ting selv, er det ganske overraskende å oppleve likevel hva andre kan få seg til å si om andres rutiner osv. Jeg regnet med at det var i en slik setting, at hun fnyste på en negativ måte slik at du følte at du gjorde noe galt! ;) For det er stor forskjell om hun hadde sagt det med et smil, at så heldige de er eller noe, og videre sagt at hadde mine fått det nå hadde vi hatt det gående hele natten...enn å eks kverne belærende. ;) Det stakk nok litt i henne et eller annet sted, og måtte kanskje komme med den reglen for å overbevise seg selv om at det hun gjorde det rette, og kanskje også ovenfor sine unger, for å slippe mas fra de om kakaolaging?:fnise: Eller kanskje hun rett og slett ble kjempe sur fordi hun hadde lyst på kakao selv! :fnise:

Skrevet

Mine barn ville ikke fått noe som helst sjokolade relatert til kvelds, unntatt kanskje lørdag. Men det er mitt valg, jeg ser jo ikke ned på oppdragelsen til andre, som velger å gjøre det. Alle gjør som de tenker er best for sine barn.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

(Jeg fikk lyst på kakao nå!☺️)

Anonymkode: c80b2...ce0

Jeg ogsååååå!!! :kaffekopp::nigo:

• Liker 1
Skrevet

Det var en koselig tradisjon! Jeg pleide å få varm sjokolade når jeg overnattet hos besteforeldrene mine, og det var veldig hyggelig. Tror jammen jeg skal innføre det på lørdagskvelden når minien blir lei av grøt og går over til brødskiver som kveldsmat. Godt med noe varmt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...