Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag var jeg i matbutikken med barna mine på 1 og 4 år. Utenfor butikken satt det en rumensk tigger, og da han så at vi hadde med oss en pose med panteflasker fulgte han etter oss inn. Han stilte seg opp rett bak oss, og mens vi pantet flasker sto han hele tiden og glante meg over skulderen.

Da vi var ferdig ville fireåringen trykke på knappen, og jeg ba ham trykke på "Røde Kors"-knappen, som vi alltid gjør. Tiggeren bryter da inn og sier "nei, nei, nei!!!" og vifter med en pantelapp oppi ansiktet mitt. Han mente dermed tydeligvis at vi heller skulle be om å få pengene ut på pantelapp sånn at vi kunne gi dem til han.

Jeg hadde imidlertid ikke særlig lyst til å gi penger til en jeg opplever som SÅ pågående og masete, så jeg ba sønnen min om å trykke på røde kors-knappen en gang til  (man må alltid trykke to ganger for å bekrefte). I det han skulle til å trykke roper tiggeren på nytt "NEI!" men sønnen min trykket heldigvis likevel. Vi gikk derfra og inn i butikken, mens tiggeren sto igjen og sukket og uffet seg og ristet på hodet.

Er det bare jeg som synes at denne formen for tigging blir alt for "aggressiv" og pågående? Er det virkelig noen som ønsker å gi penger til noen som oppfører seg sånn? Jeg synes dette var ganske ubehagelig, og spesielt fordi jeg hadde med to små barn. Jeg er opptatt av å lære dem omtanke for andre, og derfor kjøper vi ofte =Oslo (eller bare gir penger til selgerne), vi har to fadderbarn gjennom PLAN og vi går f.eks alltid med bøsse for TV-aksjonen og gir jevnlig til andre gode formål. Men jeg ønsker faktisk å bestemme selv hva og hvem vi vil gi til, jeg synes ikke noe om å nærmest skulle bli tvunget til å gi. Andre som reagerer på dette?

Anonymkode: 19fc2...a6a

• Liker 3
Skrevet

Tenker det er greit å kontakte butikkbetjeningen i slike tilfeller. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Pågående tiggere får ingenting av meg. Har opplevd å få viftet en kopp i ansiktet på meg av en tigger. Har også opplevd tiggere med skilt som kommer gående mot meg med koppen viftende. Man skal gi fordi man vil, ikke fordi man blir "tvunget". Jeg prøver også å lære barna mine omtanke for andre. Jeg har et fadderbarn og kjøper megafon fra selgere. Det er synd at noen tiggere er sånn, for det ødelegger for de andre som ikke er sånn. Det medfører at folk ikke vil gi noe som helst til tiggere. Jeg hadde kontaktet betjeningen i butikken og forklart situasjonen. Det ødelegger jo for kundene som kommer til butikken.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Tigging burde vært forbudt. Bortsett fra de rusmiddelavhengige. De burde kunne tigge. Mens utlendinger straks burde jages bort og kastet ut av landet.

• Liker 3
Skrevet

Blir plaget av tiggere hver dag mens jeg venter på bussen hjem fra jobb! Det verste er at tiggerne vil ha nøtteposene mine eller penger! Vifter de vekk med hånden

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Anciol skrev:

Blir plaget av tiggere hver dag mens jeg venter på bussen hjem fra jobb! Det verste er at tiggerne vil ha nøtteposene mine eller penger! Vifter de vekk med hånden

Det må være fryktelig slitsomt. :( Har du snakket med noen om dette? Også nøtteposene attpåtil!  

Anonymkode: 6e398...dc5

• Liker 2
Skrevet

Slik tigging hører ingen steds hjemme. Panteautomaten i butikken jeg jobber i var ute av drift en kveld i forrige uke, noe som førte til at kunder måtte ta med panteflaskene hjem igjen. Flere kunder opplevde å bli trakassert av tiggere utenfor butikken som krevde å få posene med panteflasker. En gammel dame ble angrepet og frastjålet posen med flasker. Vi ringte Securitas, men tiggerne var naturligvis forduftet når de ankom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste tiggere i våre områder er nå organisert i tiggermafiaen. De blir levert i øst-europeisk minibusser til ulike butikker og hentet på kvelden. Overnatting blir organisert sentralt som krever penger inn fra den enkelte tigger.

Dette er en villet politikk. 

Anonymkode: 697a2...9ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen tiggere snur seg og promper på folk dersom de ikke får penger. Herlig å bo i Norge dere.

Anonymkode: 697a2...9ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når de har råd til å kjøpe seg smart-telefon og merke-klær, så får de ikke noen penger fra meg nei!

Anonymkode: 8a3ec...04a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette har tatt helt av i Oslo det siste året. Nå kommer tiggere inn på restauranter og tigger mens vi spiser. 

Anonymkode: 24cf5...260

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Anciol skrev:

De elsker å henge rundt bussholdeplassene. Her så pleier de å stå rett foran deg i 5-10 sekunder, stirrer deg rett i øynene, før de så går til neste person og gjør det samme. Noen ganger tar de på skuldrene eller armene mine også. 

Det verste er når de gjør det til eldre, men da pleier jeg å gi tiggerne et ekkelt blikk samt gå litt nærmere (da skjønner de tegninga om å holde seg unna for å si det sånn).

Anonymkode: 6f389...78e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...