AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Jeg er veldig striks på dette. Når de skal legge seg så kan jeg lese et nattaeventyr, etter det må de prøve å sove. Men mannen min gjør det enkelt for seg selv, lar de ligge og se ipad... problemet er at det tar enda lengre tid før de sovner da. De har sluttet å mase om ipad når jeg legger de, fordi de vet at jeg sier nei, men faren vet de er lett å "lure"... Han vil jo bare være snill han.. men det er viktig at mor og far sier det samme. hva mener dere? Er det greit å se ipad ved leggetid? En dame på jobben mente at det var helt ok, hun gadd ikke lese nattaeventyr, men datteren elsket å se en film eller spille litt på ipaden før hun sovnet. Litt spent på om det bare er jeg som er veldig streng... Anonymkode: 6a7b2...62b
Angelheart2 Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Her syns jeg det er du som er den fornuftige. Alle eksperter sier jo at den siste timen før leggetid bør være skjermfri. Dette da hodet trenger hvile og ikke bli fyllt med masse inntrykk rett før det skal sove. Selv har vi innført skjermforbud på soverommet (gjelder også vi voksne) og det er ikke noe problem for noen å forholde seg til dette. Det viktigste er vel uansett at du og far snakker sammen og blir enige om felles regler. Nettbrett eller annet, dersom foreldrene ikke er konsekvente vil dere hele tiden oppleve å bli satt opp mot hverandre. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 "Se iPad"... Godt norsk. Applaus til deg. For så vidt så er jeg enig med deg. en iPad har ingenting på et soverom å gjøre. Anonymkode: 15f8f...741
Forundret.. Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Dårlig leggerutine å se på iPaden. Hadde ikke godtatt det.
Gjest Sisti Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Personlig syns jeg sånt skal unngås før leggetid, for skjermlys har faktisk negativ effekt på nattesøvn. Har samme regel for meg selv - skal ikke bruke mobilen i senga rett før sovetid. Det er viktig å få inn gode vaner på dette. Men dere er jo to som bestemmer, så her må du og far bli enige om hva som er tillatt. Du bestemmer ikke alene, selv om du har den mest fornuftige fremgangsmåten...
Mousj Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Her i huset er vi skikkelig gærne og har med oss ipads i senga alle mann. ungene slår av når klokka er der, og jeg selv nikoser meg netflix til jeg vil sove. Det er deilig å lande, og det har bare erstattet å lese på senga. Ingen av oss strever med å sovne etterpå, og så lenge barna ikke har problemer med reglene, så synes jeg det er uproblematisk. men jeg respekterer at andre er av en annen oppfatning. 8
Biloba Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 Du har rett. Skjermer avgir kraftig lys, og gjør at produksjonen av melatonin om natten reduseres betydelig. Det er et sovehormon, og har også andre effekter på kroppen. Ipad motvirker søvn og søvnkvalitet, og blir derfor ikke en mer moderne variant av å lese på sengen. 1
exictence Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 16 minutter siden, Sisti skrev: Personlig syns jeg sånt skal unngås før leggetid, for skjermlys har faktisk negativ effekt på nattesøvn. Har samme regel for meg selv - skal ikke bruke mobilen i senga rett før sovetid. Det er viktig å få inn gode vaner på dette. Men dere er jo to som bestemmer, så her må du og far bli enige om hva som er tillatt. Du bestemmer ikke alene, selv om du har den mest fornuftige fremgangsmåten... Enig 1
Gjest insta72 Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 (endret) Jeg lar mine se på nettbrett/pc når de legger seg . De er relativt store så styrer dette med soving selv. De mangler ikke søvn. Og får ikke ha på hele tiden etter en time må de skru av. Sjelden jeg må skru av for de har som regel sovnet innen den tiden. Nå bruker jeg nettbrett på senga jeg å skulle jeg nekte dem hadde jeg vært dobbeltmoralsk så det holder. Endret 19. juli 2016 av insta72
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #10 Skrevet 19. juli 2016 Jeg synes det er ganske horribelt å la barna se ipaden før de legger seg, de kan jo få mareritt om Apple Nei, takke med til å heller la de se Galaxy Tab'en. (Bare for å poengtere det for se om ikke skjønte det; vi har en fellesbetegnesle som heter nettbrett). Anonymkode: 662a1...e59 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #11 Skrevet 19. juli 2016 51 minutter siden, Antoinette skrev: Du virker som ei streng og gammaldags hurpe av typen "vi hadde ikke iPad når jeg var barn" bla bla bla. Verden går fremover, bli med. Du er hurpa her, og tydeligvis en idiot i tillegg. Anonymkode: 25035...469 2
Caelyn Skrevet 19. juli 2016 #12 Skrevet 19. juli 2016 Last ned og sett opp appen Twilight som justerer lyset på mobil/nettbrett sånn at man ikke får det problemet Om det er greit å se på nettbrett eller ikke, det er en annen ting. Jeg personlig leser for barnet mitt på kvelden og synes det er koselig 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #13 Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, Biloba skrev: Du har rett. Skjermer avgir kraftig lys, og gjør at produksjonen av melatonin om natten reduseres betydelig. Det er et sovehormon, og har også andre effekter på kroppen. Ipad motvirker søvn og søvnkvalitet, og blir derfor ikke en mer moderne variant av å lese på sengen. Dette er riktig. Det er noe helt annet med lys fra skjerm enn å ha leselys fra lampe og bok å bla i. Skjermbrett er rett og slett usunt for søvnen. De to sunne variantene enten å lese/bla i bok selv, eller å høre nattahistorier/bli lest for. Anonymkode: 340ce...851
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #14 Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, Mousj skrev: Her i huset er vi skikkelig gærne og har med oss ipads i senga alle mann. ungene slår av når klokka er der, og jeg selv nikoser meg netflix til jeg vil sove. Det er deilig å lande, og det har bare erstattet å lese på senga. Ingen av oss strever med å sovne etterpå, og så lenge barna ikke har problemer med reglene, så synes jeg det er uproblematisk. men jeg respekterer at andre er av en annen oppfatning. Det har ikke med oppfatning å gjøre, det har med forskning på hvordan man reagerer på ting. Lys fra skjerm er usunt for søvnen. I tillegg er tv/film stressende i stedet for avslappende, selv om det kan oppleves som "å lande". Det er absolutt ingenting som slår dempet belysning/lese bok/snakke sammen/egne tanker, når det gjelder å stresse ned og roe seg før søvn. Det finnes noe lys som er spesielt sunt for søvnen og det er dagslys på formiddagen. Det påvirker kroppens naturlige biorytme slik at søvnhormoner dannes på kvelden (og jeg vil også tro at det påvirker oss til å våkne til der og da). Anonymkode: 340ce...851 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #15 Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ganske horribelt å la barna se ipaden før de legger seg, de kan jo få mareritt om Apple Nei, takke med til å heller la de se Galaxy Tab'en. (Bare for å poengtere det for se om ikke skjønte det; vi har en fellesbetegnesle som heter nettbrett). Anonymkode: 662a1...e59 Jeg visste at elektroniske skjermer og duppeditter kan gi såre og tørre øyne. At humoren ble påvirket var nytt for meg Anonymkode: 340ce...851 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #16 Skrevet 19. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig striks på dette. Når de skal legge seg så kan jeg lese et nattaeventyr, etter det må de prøve å sove. Men mannen min gjør det enkelt for seg selv, lar de ligge og se ipad... problemet er at det tar enda lengre tid før de sovner da. De har sluttet å mase om ipad når jeg legger de, fordi de vet at jeg sier nei, men faren vet de er lett å "lure"... Han vil jo bare være snill han.. men det er viktig at mor og far sier det samme. hva mener dere? Er det greit å se ipad ved leggetid? En dame på jobben mente at det var helt ok, hun gadd ikke lese nattaeventyr, men datteren elsket å se en film eller spille litt på ipaden før hun sovnet. Litt spent på om det bare er jeg som er veldig streng... Anonymkode: 6a7b2...62b Du og barnefar er skilt regner jeg med... La nå far være den kule da også gjør du som du vil. Anonymkode: a6a91...ef0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #17 Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er hurpa her, og tydeligvis en idiot i tillegg. Anonymkode: 25035...469 Godt du er så smart og snill at du sier slike fine ting! Anonymkode: 340ce...851
Whiskas Skrevet 19. juli 2016 #18 Skrevet 19. juli 2016 Regner med dere er skilt . barna tåler at foreldrene har litt ulike regler her og der. Er jo komplett umulig å gjøre alt likt. Du har dine regler og far har sine. Er ingen selvfølge at du har veto. Jeg ville valgt andre kampsaker enn denne. 1
Raven Emerald Skrevet 19. juli 2016 #19 Skrevet 19. juli 2016 Ryddet for personangrep og svar til dette. Raven Emerald, mod.
Biloba Skrevet 19. juli 2016 #20 Skrevet 19. juli 2016 1 time siden, Whiskas skrev: Regner med dere er skilt . barna tåler at foreldrene har litt ulike regler her og der. Er jo komplett umulig å gjøre alt likt. Du har dine regler og far har sine. Er ingen selvfølge at du har veto. Jeg ville valgt andre kampsaker enn denne. Hun omtaler ham som "mannen min', så det er vel innenfor felles hjem de gjør leggingen så forskjellig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå