AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Som dere sikkert skjønner av overskriften så kom resultatet fra SO i dag. Jenta mi kom inn på førstevalget sitt og flytter til Oslo som er mer enn åtte timer fra der vi bor. Bosted har hun allerede ordnet (jentekollektiv) og vi kjenner tre av dem fra før så det er noenlunde greit. Hun er overlykkelig selvsagt og begynte allerede i dag og pakke ned og styre på. Jeg er ikke klar for at hun skal flytte så langt unna oss. Hvordan takler dere andre det. Oslo er så skummelt. Anonymkode: e2424...71d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Synes du har all grunn til å være bekymret. Jeg er student i Oslo på første året og synes Oslo er meget skremmende. Masse narkomane og tiggere her. Etter mørkets frembrudd er det ikke noe vits å gå ut alene, da ran og voldtekter skjer ukentlig. Du burde prøve å overtale din datter til å velge et annet studiested. Anonymkode: f6391...43a 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du har all grunn til å være bekymret. Jeg er student i Oslo på første året og synes Oslo er meget skremmende. Masse narkomane og tiggere her. Etter mørkets frembrudd er det ikke noe vits å gå ut alene, da ran og voldtekter skjer ukentlig. Du burde prøve å overtale din datter til å velge et annet studiested. Anonymkode: f6391...43a Altså, jeg er enig i at Oslo har sine mørke sider, men riktig så gale som dette her er det faktisk ikke. Anonymkode: a3bb3...673 38
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 så lenge hun bor i kollektiv med noen som hun har det bra med så ville jeg ikke være bekymret. Hvis hun er innstilt på det selv så går det bra. Jeg hadde en mor som bekymret seg syk for meg i Oslo i flere år, enda så rolig som jeg levde. Det ble en belastning for meg, ikke gjør dette mot din datter. Det som står i VG er ikke realiteten for et liv i Oslo. Anonymkode: 75406...71f 17
Jerry Lee Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Slik er livet. Du må nok bare innse og leve med at jentungen vil rive seg løs og bli en selvstendig ung dame. ☺ 4
Hecubaa Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Jeg flyttet hit som student da jeg var 19 år og har bodd her siden fordi jeg stortrives! Jeg kommer selv fra en liten bygd og selvfølgelig ser man mye her som man kanskje har vært skjermet fra før og det kan være en liten overgang, men Oslo er likevel ingen skremmende by i mine øyne. Jeg elsket studentlivet i hovedstaden og er sikker på at din datter kommer til å kose seg masse med nye venner, nytt miljø og studiene hun har valgt. 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 Da datteren min flyttet ut var jeg ikke jeg heller klar for dette, jeg synes det var veldig tøft i forkant og grudde meg veldig. Tenkte på alt fra fare ved å gå ute på nattestid til å huske å trekke ut kaffetrakter osv. Da hun flyttet var vi med, og besøkte henne også etter ca en måned, og senere ganske jevnt (er i byen likevel pga jobb) og ser nå at dette går så fint så, og at datteren min blomstrer. Jeg studerte selv i Oslo, og det er nok enkelte strøk man ikke bør gå i på nattestid. Moren min var også bekymret (dette var på denne tiden da mobiltelefon ikke var vanlig og jeg bodde på hybel uten hustelefon) og formante meg stadig om å være forsiktig. Senk skuldrene og slapp av, dette går nok fint og gled deg heller til å besøke datteren din og til å få henne hjem på besøk! Anonymkode: a3eee...a4d 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Jeg bor i Oslo, har gjort det hele livet. Bor i sentrum, og ikke på den beste siden. Går da ute alene, både dag og natt, gjort det i alle år. Har aldri opplevd noe ubehagelig. Var på besøk hos familie i en liten bygd, og ble forsøkt voldtatt. Nå er jeg og mor selv, største barnet skal ut av redet om noen år. Men nå er jo det barnet vant til Oslo, vi har og reist utrolig mye, så det barnet hadde nok klart seg de fleste steder. Så bekymrer meg ikke for den dagen hun flytter, håper hun og velger å utforske verden videre. Det viktigste vi som foreldre kan gjøre, er å gi de masse kjærlighet, og selvstendighet. Anonymkode: 6c414...ede 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 Ikke bli slik som min mor var da jeg skulle flytte til Oslo i min tid! Hun var tydelig svært engstelig for hvordan i all verden det kom til å gå med meg. Nå har jeg riktignok aldri hatt en særlig god retningssans, men å "tvinge" pappa til å komme meg fra hybelen til skolen så mange ganger at jeg faktisk klarer å gå ruta alene blir bare helt feil. Når man er gammel nok til å studere, er man også kommet dithen at man må få lov til å prøve og feile en del på egenhånd. Hvis du vil, kan du gjerne tipse henne om at selvforsvarskurs er en god ting å bli med på. Det gikk jeg på i mine studentdager. Alltid greit å ha i bagasjen. Men ikke bli hysterisk! Anonymkode: 0544c...f03 5
MammaSvarDa Skrevet 19. juli 2016 #10 Skrevet 19. juli 2016 Men TS, dette er jo akkurat som det skal være. Barn er til låns, og i den lille tiden vi har de så skal vi lære de å klare seg selv. Vi skal lære de rett og galt, ta ansvar, ta forhåndsregler og egne valg. Har full forståelse for at det er skummelt for deg, men ikke vis henne redselen din, det vil legge en demper på hele opplevelsen for henne. Gled deg på hennes vegne. Hun skal flytte til en stor by med vennene sine og gleder seg sikkert kjempemasse. Pust med magen og gled deg på hennes vegne. Hun kommer til å oppleve så mye gøy, og det kommer til å gå helt fint 4
Joe12 Skrevet 19. juli 2016 #11 Skrevet 19. juli 2016 Du får trøste deg med at veldig mange må flytte ut som 15/16-åringer, for å gå på vgs. Ungen din er hvertfall myndig Det går bra 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #12 Skrevet 19. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du har all grunn til å være bekymret. Jeg er student i Oslo på første året og synes Oslo er meget skremmende. Masse narkomane og tiggere her. Etter mørkets frembrudd er det ikke noe vits å gå ut alene, da ran og voldtekter skjer ukentlig. Du burde prøve å overtale din datter til å velge et annet studiested. Anonymkode: f6391...43a Dette er det mest idiotiske jeg har lest på lenge. TS! Oslo er en fin studieby Anonymkode: 664ed...81d 12
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #13 Skrevet 19. juli 2016 Oslo er virkelig ikke skummelt. Vær i det minste ærlig med deg selv og anerkjenn at dette er "tomt rede"-syndrom og at du ikke er klar for at hun er voksen og drar hjemmefra. Ellers signerer jeg de over om at disse følelsene må tøyles best mulig. Jeg flyttet utenlands og moren min nærmest tvang meg til å flytte hjem ved å spille på samvittighet. I 20-årene skal man tenke på seg selv og det er en stor belastning å måtte tenke på en mor som er bekymret/ensom/trenger kontakt hele tiden. Hun flytter rett i kollektiv og dere KJENNER de hun skal bo med! Mer kan man virkelig ikke forlange. Jeg dro utenlands med fly og bodde alene. Dere er i en vanvittig priviligert situasjon når det gjelder "kontroll" over henne. Anonymkode: 0528f...e9a 7
asterix Skrevet 19. juli 2016 #14 Skrevet 19. juli 2016 Jeg synes derimot det er supert når ungene er kommet så langt at de kan forlate redet. Jeg fryder meg på deres vegne over at de får dra ut og oppleve verden og voksenlivet akkurat slik jeg selv gjorde på deres alder. Og jeg er faktisk også stolt over at jeg har oppdratt dem til selvstendige individer som ikke er redde for å kaste seg ut i nye utfordringer, 4
Gjest Keikolina Skrevet 19. juli 2016 #15 Skrevet 19. juli 2016 Har opplevd mer action i Lillestrøm om natten enn i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #16 Skrevet 19. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Som dere sikkert skjønner av overskriften så kom resultatet fra SO i dag. Jenta mi kom inn på førstevalget sitt og flytter til Oslo som er mer enn åtte timer fra der vi bor. Bosted har hun allerede ordnet (jentekollektiv) og vi kjenner tre av dem fra før så det er noenlunde greit. Hun er overlykkelig selvsagt og begynte allerede i dag og pakke ned og styre på. Jeg er ikke klar for at hun skal flytte så langt unna oss. Hvordan takler dere andre det. Oslo er så skummelt. Anonymkode: e2424...71d Oslo er ikke så skummelt som mange skal ha det til, og du bør især ikke generalisere ut fra krigstypene i VG. Har bodd i Oslo i mange år, studerte der også (bodde rett utenfor da) og det har ikke skjedd noe. Byen vår har mye flott å by på, det er ikke bare det negative man gjerne leser om i avisa Anonymkode: 07f13...1e7 4
Ulla Ullsokk Skrevet 19. juli 2016 #17 Skrevet 19. juli 2016 Slapp av, det er veldig lett å ta forholdsregler her! Så lenge hun ikke går alene og full på skumle steder midt på natta, så er 90% gjort! Dvs så lenge du har lært henne til å bruke hjernen. Ellers er det meste som kan skje like trolig over alt, små byer som store byer. Det går bra! Pust med magen! 1
Aamu Skrevet 19. juli 2016 #18 Skrevet 19. juli 2016 De jeg kjenner som har gått på skole i Oslo har blitt klin gærne etterpå. Kanskje ikke det du ville høre, men
Snowbrigade Skrevet 19. juli 2016 #19 Skrevet 19. juli 2016 36 minutter siden, Aamu skrev: De jeg kjenner som har gått på skole i Oslo har blitt klin gærne etterpå. Kanskje ikke det du ville høre, men Hvor stor andel av alle som studerer i Oslo kjenner du sa du? Jeg er født og oppvokst i Oslo, og det er stort sett en trivelig by Det er også mye muligheter for et aktivt og sosialt studentliv, så sjansen er mye større for at din datter treffer venner for livet og kanskje den store kjærligheten, heller enn at noe fælt skal skje ikke bekymre deg, TS. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #20 Skrevet 19. juli 2016 Oslo er ikke skummelt. Min mor flyttet dit på 50-tallet og fikk høre skrekkhistorier allerede da For en tid siden hadde jeg besøk fra "bygdenorge" av en venninne som var mildt sagt skeptisk til hovedstaden. Vi satte oss ned og kikket på utsikten mot Operaen, og hun sa så idyllisk det er her. Hun fikk sjokk da jeg fortalte at dette er den berømte Plata Anonymkode: 79e0f...ce4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå