AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Skal prøve å gjøre dette så kort som mulig, men har oppstått en situasjon jeg ikke forstår noe av. Bor i ei lita bygd i nord, ca 4000 innbyggere. Saken er den at jeg har en nabo, som bor i nabohuset som er en tung narkoman, det har gått forholdsvis bra med han men nå er han/de helt på kjøret. Han har holdt på siden onsdag forje uke, torsdags morgen var det en masse bråk og noe slagsmål utenfor på gårdsplassen her, han hadde da sikkert besøk av noen av sine kompiser som driver med det samme. Jeg stakk ut, kjørte til lensmannskontoret og opplyste om dette, de ville ha litt beskrivelse av de som jeg så var utenfor her, og sa 'jeg skal spørre kollegaen min om hva vi skal gjøre, og vi må vel kjøre dit å se ganske kjappt'. Ingenting skjedde, de kom ikke. Nå har naboen vært alene siden torsdag ser det ut som, og er konstant helt 'bortreist' for å si det slik, han vandrer rundt utenfor huset der han bor, prøvde å lage bål i hagen, ringte på døra mi, svarte ikke så da klatra han oppå terrasen og banka på vinduene. Jeg svarte da, og han ville bare prate tull å tøv om fisketurer, at datra hans var på besøk osv. Han lå under bilen min å holdt på med et eller annet lørdags morgen når jeg kom ut også, han var helt bortreist da også, prøvde å spørre hva han gjorde, men jeg klarte ikke å forstå hva han sa, så gikk han bare bortover boligfeltet. Siden har han vært på døra flere ganger, natt som dag, og natt til mandag fikk jeg en melding av en som bor oppi boligfeltet, da hadde han plutselig gått inn hos dem kl 03:30 på natten, kun for å prate tull å tøv, var sykt rusa da også. Jeg var ikke hjemme akkurat da, men jeg ringte til politiet, der ble jeg mer eller mindre avfeid 'han har jo ikke gjort noe direkte ulovlig eller truet noen, men det er notert så da vil lensmannskontoret se på saken mandags morgen', fikk jeg til svar fra operasjonssentralen. Ingenting skjedde, de har enda ikke gjort noe med det. Det de derimot heller velger å bry seg om, så er det å dra hjem til ungdommene for å sjekke om vi har ulovlige felger på bilene våre, om de er senket uten godkjenning, om vi har trimmet litt, stoppe biler, gi parkeringsbøter og slike bagateller som ikke er et samfunnsproblem, men de narkomane som holder på slik, det gjør de ingenting med. Naboen og hans kompiser er også flinke og være rundt på gårdene hos folk å stjele saker å ting, alt fra felger, til trillebårer, blomsterkasser osv. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor de velger å overse dette? Skal også si at rett over veien så er det en barnehage, 2 venniner av meg jobber der og de føler seg ikke alltids trygge for å si det slik, både for egen sikkerhet å barnas. Anonymkode: 6e3d3...963
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Dessverre må man purre og purre for å få den hjelpen man har krav på noen ganger. Prøv gjerne en gang til, og du kan gjerne påpeke at det å ta seg inn i andres bolig uten tillatelse er ulovlig. Hvis du ikke kommer noen vei med politiet, vurder å ringe ambulanse eller andre instanser i helsevesenet. Folk som vandrer rundt rusa i sin egen verden kan være både en fare for seg selv og andre, og da er det f. eks. AMK som må inn i bildet. Anonymkode: 3516c...e06
PerUlv Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 Er du sikker på at de ikke har vært å snakket med han? Du blir ikke informert om det, dersom de har det pga taushetsplikt.. Er du sikker på at det er rus som er skyld i oppførselen hans, og ikke psykiatriske problemer? Og hva ønsker du at politiet skal gjøre, helt konkret? 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Dette er psykiatri, ikke politikasus. Anonymkode: e476b...df6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Om kommunen du bor i har Ambulerende rus- og psykiatri team så ringer du dem aller først neste gang. Ikke alle steder finnes slike team, men i Oslo gjør de en storartet jobb, så undersøk om det finnes der du bor. Anonymkode: 0b2b9...955
Forundret.. Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Hvis han i tillegg har dattera på besøk så kan du ta å melde fra til barnevernsvakta. Fortell dem at det faktisk også er meldt fra til politiet.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 Ts her. Jeg er helt sikker på at politiet ikke har vært å snakket med han, dette pga jeg har vært mye hjemme selv, ikke sett noe politi her, samt ingen av naboene mine har heller sett det. Jeg vet også at han er ruset, både fordi jeg har møtt på han når han er helt clean, da er han en trivelig mann som har mye felles interesser med meg, har snakket med han flere ganger i kvarter, 20min om alt mulig, når han er clean. Når han kommer med øynene vidåpne, pupiller på størrelse med fotballer osv, så vet jeg han er rusa, han sa også ved en anledning at han hadde tatt speed eller noe slikt. Han er forøverig trivelig å grei å ha med å gjøre når han er ruset også, men er skummelt, også fordi at jeg vet at han også kan bli meget aggresiv, dette vet jeg fordi en kompis av meg som tidligere gikk på stoff, som nå er clean har fortalt litt om han her, glad i å sloss, det ser man på huset han bor i også, delevis knuste ruter, delevis knekt rekkverk på veranda, samt han banka opp en fyr som sagt her i forje uke utenfor her. AMK har vel ikke myndighet til å gjøre noe regner jeg med, men som jeg selv mener, en høyt rusa person som driver å vandrer rundt er ikke noe som er ønskbart for de fleste av oss så noe må politiet i samarbeid med helsepersonell kunne gjøre? Vet ikke hva jeg skal gjøre, dersom det blir mye av dette fremover så må jeg se meg nødt til å flytte, for jeg vil ikke ha noe slikt rundt husveggene mine. At han/de holder på med sitt innenfor deres 4 vegger er 'ok' for min del, da det ikke plager meg men har nå eskalert til at han som sagt er ute å vandrer å holder på med alt mulig rart. Nei han har ingen datter på besøk, det er ting han ser for seg, han sa der står datra mi å pekte på trappa, var ingen der.. Natt til søndag når jeg kom hjem så hang han ut vinduet å snakket å ropte til noen hunder han mente var i hagen hans, men det var ingenting der... Finnes ambulanse her ja, men noe sånn spesielt rus å psykiatri team er det nok ikke. Anonymkode: 6e3d3...963
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Flytt til byen. Klassisk bygdefenomen det der. Anonymkode: de63c...b9f
jabx Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 Dette høres ut som en sak for helsevesenet og ikke politiet. Så får helsevesenet heller tilkalle politiet hvis det blir nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå