Gå til innhold

Er kontakten ødelagt? Elektrisk anlegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet nylig inn i brl, og 1 av kontaktene kan jeg ikke bruke, da kortslutter hele det elektriske anlegget, og jeg må inn i boksen å flippe svitsjen opp igjen. Alle andre kontakter virker fint. 

Er dette noe jeg må utbedre / hva vil noe slikt koste?

Anonymkode: 49e8b...5c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da kortslutter hele det elektriske anlegget?

Er det hovedsikringen som går, er det jordingsfeilbryter eller er den en av kursene?

Jeg anbefaler deg å snakke med en elektriker. Du finner nr. på nett og det koster ingenting å spørre på telefonen. Han vil sannsynligvis spørre deg om det jeg har skrevet ovenfor.

Anonymkode: ceaf1...a74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kortslutter stua med ev.tv/pc/ musikk etc som står på i stua, om jeg setter støvsugeren i den kontakten.

TS

Skrevet

Tipper at det ikke er noe i veien.

hadde det vært en feil på det elektriske anlegget så hadde dette skjedd uten at du setter noe i stikkontakten.

tipper du har en 10 ampere sikring og at støvsugeren står på maks. Da vil startstrømmen trekke mer enn 10 ampere og sikringen vil ryke. Dersom du har en støvsuger som kan regulere effekt så still denne ned før du starter støvsugeren. Når den er startet så kan du skru den opp igjen. Dersom du ikke kan regulere den så finn en kurs med 16ampere å sett den i den. Det står somregel i sikringskapet hvilke som er 10 og hvilke som er 16

Skrevet

Men hvis du tar ut det andre som er plugga i på samme kurs for så å prøve noe i den stikken, ryker sikringen da også?

Skrevet

Dette er bare en overbelastning. Meget vanlig mtp støvsugere dette. 

Og ja... Er utdannet elektriker jeg:)

Skrevet

Enten er det overbelastning fordi støvsugeren på toppen av alt det andre du har i stua utgjør mer enn 10 ampere, eller så kan det være en feil på støvsugeren som slår ut kretsen.

Større sannsynlighet for at du bare overbelaster kretsen siden du ikke skriver at jordfeilbryteten slår ut.
Stuer i dag har ofte både stereoanlegg, datamaskiner og evt varmepumpe på samme krets, noe som kan ta knekken på de fleste eldre stuer siden gamle hus/leiligheter gjerne har 10 ampere på stuekretsen, mens det i nyere hus ofte legges opp til 16 ampere for at stuekretsen skal tåle mer.

AnonymBruker
Skrevet

Dere har helt rett, nå testet jeg med støvsugeren, men startet den med minimum effekt, og da gikk det fint, og jeg kunne justere til maksimum effekt uten sikringen gikk. Så da er det bare at kontakten sannsynligvis har 10 ampere og ikke at det er noe galt.

Takk for hjelpen :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har helt rett, nå testet jeg med støvsugeren, men startet den med minimum effekt, og da gikk det fint, og jeg kunne justere til maksimum effekt uten sikringen gikk. Så da er det bare at kontakten sannsynligvis har 10 ampere og ikke at det er noe galt.

Takk for hjelpen :) 

TS

t.o. Med 10A kurs kan du maksimalt dra en last på 230V x 10A = 2300W.

Hvis du regner ut hva slags forbruk du har så unngår du dette i framtiden.

I et nytt anlegg er det vanligvis 20A sikringer og maks 16A ut.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

t.o. Med 10A kurs kan du maksimalt dra en last på 230V x 10A = 2300W.

Hvis du regner ut hva slags forbruk du har så unngår du dette i framtiden.

I et nytt anlegg er det vanligvis 20A sikringer og maks 16A ut.

Trodde jeg hadde rimelig nytt anlegg, brl`et ble bygget i 2007. Men nå vet jeg, den kontakten står egentlig ledig/ubrukt, det er bare at jeg har prøvd med støvsugeren et par ganger, for kontakten ligger strategisk til for å nå rundt det meste av leiligheten med støvsugeren :) 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...