AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har ikke noe problematisk forhold til mat, men prøver å tenke over hva jeg putter i meg, og være sikker på at jeg får i meg riktig mengde av ulike typer næringsstoffer. Ønsker ikke å være hysterisk når det kommer til kosthold, og vil helst unngå å begynne å veie mat, telle kalorier osv. Har hele livet vært glad i brød og lignende kornprodukter. Da gjelder det alt fra vanlige grove brødskiver/rundstykker, knekkebrød, pasta, ris, poteter, lomper, tortillas, havregryn og lignende. Tidligere tenkte jeg ikke over mengden jeg spiste av dette, men nå har jeg som sagt begynt å bli litt mer bevisst. Er det noen som kan gi meg tips til hvor mye jeg kan spise av slike karbohydrat-rike matvarer i løpet av en dag? Det blir fort et par brødskiver til frokost, et rundstykke til lunsj, pasta/ris/poteter til middag, og gjerne havregryn, knekkebrød eller brødskiver til kvelds. Hvor mange gram dette blir til sammen aner jeg ikke, og jeg orker ikke å begynne å veie maten jeg spiser. Tenker om dette kanskje blir litt mye? Blir jo ofte rundt 5-6 brødskiver/knekkebrød + en raus porsjon til middag i løpet av dagen. Jeg spiser (nesten) alltid grove varianter, så jeg velger jo "riktig type". Er også nøye med å få i meg nok proteiner og fett, så det går ikke på bekostning av andre næringsstoffer. Men uansett, er det for mye i forhold til anbefalt? Anonymkode: ec6ce...8c2
Gjest Nanne70 Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe problematisk forhold til mat, men prøver å tenke over hva jeg putter i meg, og være sikker på at jeg får i meg riktig mengde av ulike typer næringsstoffer. Ønsker ikke å være hysterisk når det kommer til kosthold, og vil helst unngå å begynne å veie mat, telle kalorier osv. Har hele livet vært glad i brød og lignende kornprodukter. Da gjelder det alt fra vanlige grove brødskiver/rundstykker, knekkebrød, pasta, ris, poteter, lomper, tortillas, havregryn og lignende. Tidligere tenkte jeg ikke over mengden jeg spiste av dette, men nå har jeg som sagt begynt å bli litt mer bevisst. Er det noen som kan gi meg tips til hvor mye jeg kan spise av slike karbohydrat-rike matvarer i løpet av en dag? Det blir fort et par brødskiver til frokost, et rundstykke til lunsj, pasta/ris/poteter til middag, og gjerne havregryn, knekkebrød eller brødskiver til kvelds. Hvor mange gram dette blir til sammen aner jeg ikke, og jeg orker ikke å begynne å veie maten jeg spiser. Tenker om dette kanskje blir litt mye? Blir jo ofte rundt 5-6 brødskiver/knekkebrød + en raus porsjon til middag i løpet av dagen. Jeg spiser (nesten) alltid grove varianter, så jeg velger jo "riktig type". Er også nøye med å få i meg nok proteiner og fett, så det går ikke på bekostning av andre næringsstoffer. Men uansett, er det for mye i forhold til anbefalt? Anonymkode: ec6ce...8c2 Hvis du ikke har noen intoleranser og ikke går opp i vekt av kostholdet ditt, så ser jeg ikke problemet
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 2 minutter siden, Nanne70 skrev: Hvis du ikke har noen intoleranser og ikke går opp i vekt av kostholdet ditt, så ser jeg ikke problemet Nei, jeg har ingen intoleranser! Om jeg går opp i vekt eller ikke er vanskelig å si, fordi i det siste har jeg faktisk latt være å spise så mye brød/korn som jeg faktisk ønsker, nettopp fordi jeg er "redd for" å spise for mye av det. Derfor har jeg spist slikt til kanskje 2, maks 3, måltider om dagen. Men jeg kjenner at jeg virkelig vil spise mer av det, siden jeg er så glad i det og synes det passer til ethvert måltid. Derfor oppretter jeg tråden her for å høre om det er "greit" å spise så mye av dette som jeg ønsker, og som jeg gjorde for en tid tilbake. Anonymkode: ec6ce...8c2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Tja, jeg tålte kornprodukter helt fint til jeg ble rundt 20, da begynte jeg plutselig å få skikkelig rumlende og oppblåst mage av det. prøver å spise litt av og til, men blir alltid så rumlete luft i magen. Kan være at jeg spiste for mye av det. Hvordan vi produserer/ behandler korn har jo endret seg noe fra før i gamle dager, så det er ikke umulig at vi tåler det dårligere enn før også Anonymkode: 60808...3ec
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg tålte kornprodukter helt fint til jeg ble rundt 20, da begynte jeg plutselig å få skikkelig rumlende og oppblåst mage av det. prøver å spise litt av og til, men blir alltid så rumlete luft i magen. Kan være at jeg spiste for mye av det. Hvordan vi produserer/ behandler korn har jo endret seg noe fra før i gamle dager, så det er ikke umulig at vi tåler det dårligere enn før også Anonymkode: 60808...3ec Jeg merker ikke noe slikt, men som sagt så har jeg ikke spist like mye korn som jeg vil og gjorde tidligere, nå den siste tiden. Jeg er forresten 22 år I hele oppveksten har jeg spist MYE korn, fordi det var veldig naturlig i kostholdet hjemme hos oss. Etter at jeg flyttet for meg selv fortsatte jeg å spise det av vane, men som sagt har jeg begynt å tenke litt mer over dette nå. Så tør jeg ikke å begynne å spise like mye av det igjen, siden jeg er redd for å spise for mye av det, og eventuelt gå opp i vekt. Veldig kjipt egentlig, siden jeg har lyst på det til omtrent hvert måltid. Anonymkode: ec6ce...8c2
Gjest Nanne70 Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg tålte kornprodukter helt fint til jeg ble rundt 20, da begynte jeg plutselig å få skikkelig rumlende og oppblåst mage av det. prøver å spise litt av og til, men blir alltid så rumlete luft i magen. Kan være at jeg spiste for mye av det. Hvordan vi produserer/ behandler korn har jo endret seg noe fra før i gamle dager, så det er ikke umulig at vi tåler det dårligere enn før også Anonymkode: 60808...3ec Jeg har opplevd omtrent det samme som deg, bare at jeg var litt eldre når det startet. Spiser minst mulig brød den dag i dag, men så lenge man ikke opplever plager eller vektøkning av å spise kornprodukter, ser jeg som sagt ikke helt problemet.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 1 minutt siden, Nanne70 skrev: Jeg har opplevd omtrent det samme som deg, bare at jeg var litt eldre når det startet. Spiser minst mulig brød den dag i dag, men så lenge man ikke opplever plager eller vektøkning av å spise kornprodukter, ser jeg som sagt ikke helt problemet. Men fører kornprodukter til vektøkning? Jeg tenker mest på at jeg vil tilføre kroppen min riktig mengde av ulike næringsstoffer. Vektøkning handler vel om kalorier inn og ut, uavhengig av hvilke næringsstoffer kaloriene kommer fra? Anonymkode: ec6ce...8c2
Gjest Nanne70 Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men fører kornprodukter til vektøkning? Jeg tenker mest på at jeg vil tilføre kroppen min riktig mengde av ulike næringsstoffer. Vektøkning handler vel om kalorier inn og ut, uavhengig av hvilke næringsstoffer kaloriene kommer fra? Anonymkode: ec6ce...8c2 Nja ikke direkte, men det er jo her dette med kalorier kommer inn. Mange er ikke klar over hvor mye energi brød og kornprodukter faktisk inneholder. Før, når jeg spiste en del brød, opplevde jeg f.eks. at brød mettet dårlig i lengden i forhold til andre typer mat, slik at jeg ble sulten igjen etter et par timer og dermed spiste mer enn hva jeg ellers ville gjort.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 Et øyeblikk siden, Nanne70 skrev: Nja ikke direkte, men det er jo her dette med kalorier kommer inn. Mange er ikke klar over hvor mye energi brød og kornprodukter faktisk inneholder. Før, når jeg spiste en del brød, opplevde jeg f.eks. at brød mettet dårlig i lengden i forhold til andre typer mat, slik at jeg ble sulten igjen etter et par timer og dermed spiste mer enn hva jeg ellers ville gjort. Men hva erstatter du brødet med? Prøver å finne noe som er like lettvint å tilbrede og ha med seg osv., men vil gjerne ha forslag Anonymkode: ec6ce...8c2
Gjest Nanne70 Skrevet 19. juli 2016 #10 Skrevet 19. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva erstatter du brødet med? Prøver å finne noe som er like lettvint å tilbrede og ha med seg osv., men vil gjerne ha forslag Anonymkode: ec6ce...8c2 Hvis du tenker til lunsj, går det i mye i salat og omelett - tar kanskje litt lengere tid enn å smøre et par brødskiver, men det går an å lage kvelden i forveien Ellers hender det jeg spiser wraps av potetlomper, eller har med suppe på termos. Mange typer middagsrester funker også utmerket som lunsj.
exictence Skrevet 19. juli 2016 #11 Skrevet 19. juli 2016 Brød merker jeg også at jeg ikke kan spise for mye av, både pga vektøkning og fordøyelsen. Men det er ikke pga av korn og frø som er i brødet. Det er kun alene pga hvetemelet som er i alle brødtyper utenom lavkarbobrød, rugbrød og frø-knekkebrød. Men spiser man en del korn og frø, må man også passe på å få i seg rikelig med vann. Hvis ikke kan det nettopp føre til at det er tungt fordøyelig pga av væskemangel. De såkalte langsomme karbohydrater som korn, fullkornsris er bare bra. Det er raffinerte og behandlete produkter, og de såkalte hurtige karbohydratene man skal passe seg for og ikke spise for mye av. Jeg merker at jeg virkelig har det mye bedre uten hvetemel og sukker.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #12 Skrevet 19. juli 2016 9 minutter siden, Nanne70 skrev: Hvis du tenker til lunsj, går det i mye i salat og omelett - tar kanskje litt lengere tid enn å smøre et par brødskiver, men det går an å lage kvelden i forveien Ellers hender det jeg spiser wraps av potetlomper, eller har med suppe på termos. Mange typer middagsrester funker også utmerket som lunsj. Wraps av potetlomper? Anonymkode: ec6ce...8c2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #13 Skrevet 19. juli 2016 5 minutter siden, exictence skrev: Brød merker jeg også at jeg ikke kan spise for mye av, både pga vektøkning og fordøyelsen. Men det er ikke pga av korn og frø som er i brødet. Det er kun alene pga hvetemelet som er i alle brødtyper utenom lavkarbobrød, rugbrød og frø-knekkebrød. Men spiser man en del korn og frø, må man også passe på å få i seg rikelig med vann. Hvis ikke kan det nettopp føre til at det er tungt fordøyelig pga av væskemangel. De såkalte langsomme karbohydrater som korn, fullkornsris er bare bra. Det er raffinerte og behandlete produkter, og de såkalte hurtige karbohydratene man skal passe seg for og ikke spise for mye av. Jeg merker at jeg virkelig har det mye bedre uten hvetemel og sukker. Men jeg spiser faktisk endel rundstykker uten hvetemel, som jeg baker selv (bruker havregryn og speltmel). I tillegg finnes det jo utrolig mange knekkebrød uten hvetemel, feks Husman, Sport og Ryvita, som jeg oftest spiser. Havregryn (som jeg lager havregrøt av eller har som korn oppi yoghurt) er jo heller ikke hvetemel. Så selv om jeg spiser mye brød/korn, spiser jeg egentlig ikke så mye hvetemel Anonymkode: ec6ce...8c2
exictence Skrevet 19. juli 2016 #14 Skrevet 19. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg spiser faktisk endel rundstykker uten hvetemel, som jeg baker selv (bruker havregryn og speltmel). I tillegg finnes det jo utrolig mange knekkebrød uten hvetemel, feks Husman, Sport og Ryvita, som jeg oftest spiser. Havregryn (som jeg lager havregrøt av eller har som korn oppi yoghurt) er jo heller ikke hvetemel. Så selv om jeg spiser mye brød/korn, spiser jeg egentlig ikke så mye hvetemel Anonymkode: ec6ce...8c2 Speltmel er mye bedre enn hvetemel, men likevel er det bearbeidet og ganske hvitt. Jeg bruker også en del det i baguetter jeg lager. Men merker likevel at det er litt mer tungfordøyelig for meg enn hvis jeg bare spiser korn og produkter som ikke har vært bearbeidet. Jeg tror forresten det fins ikke bearbeidet grov spelt. Men det er mørkt. Ja, både havregryn og mange knekkebrød er uten hvetemel. Det er bra. Synes ikke det høres ut som du behøver å kutte ned på noe. Spis det du pleier. Det er så bra med spelt i forhold til vanlig hvetemel.
Viktualia Skrevet 19. juli 2016 #15 Skrevet 19. juli 2016 Jeg sier som amerikanerne: "If it aint broke, don't fix it" Ingen vits i å begynne å mikke med kostholdet hvis det fungerer for deg. Det høres ut som du velger grove kornsorter og ellers spiser sunt, uten at du har problemer med hverken vekt eller fordøyelse. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #16 Skrevet 19. juli 2016 9 minutter siden, Viktualia skrev: Jeg sier som amerikanerne: "If it aint broke, don't fix it" Ingen vits i å begynne å mikke med kostholdet hvis det fungerer for deg. Det høres ut som du velger grove kornsorter og ellers spiser sunt, uten at du har problemer med hverken vekt eller fordøyelse. Jeg hadde ikke det da jeg spiste brød/korn uten å tenke over mengdene, nei. Men nå er det en stund siden jeg gjorde det, nettopp fordi jeg er "redd for" å spise for mye av det. Så derfor vet jeg ikke om jeg kommer til å gå opp i vekt eller få andre problemer hvis jeg begynner å spise like mye brød/korn igjen som jeg gjorde før, og som jeg egentlig ønsker å gjøre. Anonymkode: ec6ce...8c2
Gjest Nanne70 Skrevet 19. juli 2016 #17 Skrevet 19. juli 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wraps av potetlomper? Anonymkode: ec6ce...8c2 Ja, jeg har f.eks. smøreost, kalkunskinke, salat osv. i potetlomper i stedet for hvetetortillas. Jeg tåler brød/melprodukter ganske dårlig, men potetlomper går bra
Pringle Skrevet 19. juli 2016 #18 Skrevet 19. juli 2016 Ironisk nok kan din redsel for å legge på deg, få deg til å legge på deg, for når vi blir engstelige, tyr vi gjerne til noe som får oss til å raskt føle oss bedre. I våre dager er dette ofte mat. Prøv å ikke stress med mat. La appetitten styre - spis noe annet enn brød når/hvis du blir lei av brød. Hvis du ikke blir lei av brød, fortsett å spise brød. Man spiser jo ikke bare brød til "brødmåltidene", heller, i det minste har vel de fleste på noe pålegg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå