Gå til innhold

Fosterhjem for en vill kattunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og sambo har blitt fosterhjem for en liten tass på ca. 8-9 uker de neste 3 ukene. Denne kattungen er livredd, og trenger å "hjernevaskes" før den kan få et permanent hjem. Igår så var katten tydelig stresset, hveste, beit og gjemte seg hvis vi prøvde å ta henne opp. Måtte rulle henne inn i et håndkle for å greie å holde henne skikkelig. Fikk beskjed om å kose med henne mest mulig og skape mest mulig kontakt ila de 3 neste ukene, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Hun mjauer mye på nettene, men løper hvis jeg står opp og går inn til henne. 

Er det bra for henne å bli "tvangskoset" med eller burde hun få bli alene de neste dagene for å komme seg? Hun spiser og går på do så hun er heldigvis ikke for satt ut til det. 

Anonymkode: f359c...95b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er vel aldri bra å "tvangskose" med de. Jeg hadde bare ville oversett den litt, og ikke gitt den noe oppmerksomhet. Så tipper jeg at om noen få dager kommer den til å oppsøke dere.  Jeg hadde en katt i fosterhjem for dyrebeskyttelsen som også var veldig sky (godt voksen katt). Ga den ikke noe oppmerksomhet til å begynne med. Satte frem mat og vann på kjøkkenet, så fikk han fritt spillerom i resten av leiligheten. Etter ett par dager kom han tuslende bort og satt med noen meters avstand og bare så på meg. Så etter noen dager med observasjon av meg kom han bort å ville ha kos. 

Men å holde den fast for å tvangskose kan jeg overhode ikke se har noe positivt effekt eller innvirkning på katten.

Gi den tid til å skjønne at dere ikke er farlige.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Katie_med_lua skrev:

Nei, det er vel aldri bra å "tvangskose" med de. Jeg hadde bare ville oversett den litt, og ikke gitt den noe oppmerksomhet. Så tipper jeg at om noen få dager kommer den til å oppsøke dere.  Jeg hadde en katt i fosterhjem for dyrebeskyttelsen som også var veldig sky (godt voksen katt). Ga den ikke noe oppmerksomhet til å begynne med. Satte frem mat og vann på kjøkkenet, så fikk han fritt spillerom i resten av leiligheten. Etter ett par dager kom han tuslende bort og satt med noen meters avstand og bare så på meg. Så etter noen dager med observasjon av meg kom han bort å ville ha kos. 

Men å holde den fast for å tvangskose kan jeg overhode ikke se har noe positivt effekt eller innvirkning på katten.

Gi den tid til å skjønne at dere ikke er farlige.. 

Det var det jeg og tenkte, men siden jeg fikk beskjed om å være mest mulig påtrengende tenkte jeg at det kunne ha noen med alderen å gjøre? Får la katten være ifred de neste dagene så får jeg se om den oppsøker meg eller ikke. Er bare redd at den aldri vil ta seg muligheten til å komme ut av gjemmestedet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har hatt villkattunger har jeg hatt dem på et lite rom og vært der inne så mye som mulig. Sitter på gulvet med en bok eller strikketøy og snakker til pusen ofte. Noen ganger har jeg med bittesmå biter av tunfisk som jeg først legger borte ved pusen, og så legger jeg dem nærmere og nærmere meg selv. Hver gang har jeg til slutt fått en harmonisk og fin katt. Tvangskosing er virkelig ikke noe jeg ville ha gjort, aldri!

Anonymkode: 8917b...2c4

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

tvangskosing syns jeg ikke er noen god ide da pusen kan oppfatte kos som noe negativt fordi den er redd, å det vil vi jo ikke ha noe av :) 

bruk godbiter, gi pusen den tiden den trenger. sitt/ligg på gulvet og la pus få undersøke alt rundt deg uten at du prøver å ta på den. les en bok eller noe imens. det tar en del tid men det er bedre en at du skal tvinge den. 

Skrevet

Prøv heller med leker og noe mat som den liker ekstra godt, som foreslått lengre opp i tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har pusen endra seg ganske mye :) Hun kan sitte på fanget og kose seg glugg ihjel. Leker mye også. 

Eneste er at med en gang jeg setter henne ned på rommet hennes, så løper hun og gjemmer seg. Kommer ikke frem så lenge jeg er der. Men med en gang jeg tar henne opp så blir hun sur i 2 sekunder før hun begynner å kose vilt igjen. Hun tør å være i stua så lenge jeg sitter der i sofaen med henne, men slipper jeg henne på gulvet så løper hun og gjemmer seg. Blir også nervøs hvis jeg reiser meg fra sofaen, da blir jeg plutselig "farlig". 

Virker som hun ikke helt enda greier å gjenkjenne meg? Greide først igår å lokke henne til å spise med meg ved siden av. Eneste gangen hun har kommet til meg er når jeg satt og spiste skive med leverpostei. Da skulle hun plutselig komme løpende bort og være kosete. Ellers så er hun kjempenervøs og gjemmer seg. 

Noen som vet hvorfor eller kan gi noen tips? TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...