AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 Redd for å ikke klare å formulere meg riktig her, og forklare dette på en ordentlig måte. Søker etter bøker som ikke er så fryktelig tørre og kjedelige å lese, men som det fortelles en historie rundt og som handler om historie i seg selv. Slik at man får et bredere perspektiv og mer kunnskap om et tema, for eksempel den kalde krigen. Vanskelig å forklare, men skal prøve på nytt om folk ikke skjønner. Anonymkode: 408eb...333
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 Kan også være historisk roman. Men helst en bok om historie som ikke fremstilles på en kjedelig og tørr måte, men som en historie. Anonymkode: 408eb...333
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Imperium av Robert Harris forteller om Ciceros vei til makten. Temmelig god bok. Anonymkode: eac37...7ac
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #4 Skrevet 18. juli 2016 Det er forresten en roman. Anonymkode: eac37...7ac
Muscae Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Kjempenes fall - "Fall of Giants" av Ken Follet. Den tar for seg oppløpet til den første verdenskrig, sett fra mange ulike vinkler - en gruvearbeider i Wales under streikene, en ung russer under den russiske revolusjonen, en politiker i statene og mange flere. Den tar også for seg tiden etter krigen, og helt fram til Hitler begynte å gjøre seg bemerket i tysk politikk. Den skal være historisk korrekt, selv om karakterene og historiene rundt dem er i stor grad oppdiktet. Usikker på hvor mange sider den har, men den er veldig tykk og tung.
Muscae Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Kjempenes fall er forresten første bok i en såkalt "århundretriologi", der oppfølgeren "Vinter over verden" tar for seg tiden før, under og etter andre verdenskrig, og avslutningen "På grensen til evigheten" dreier seg som den kalde krigen, vietnamkrigen, watergate episoden, tilstandene i vest/øst-Tyskland osv. Her kan du lære masse. Jeg har ikke selv lest de to siste, men jeg vil tro de er like spennende som den første.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 Har du lest den "I sverdets tid"-serien fra Jan Ove Ekeberg? Den er lagt til Viking-tiden... Anonymkode: 2aa25...160
NumberSix Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Nå vet jeg ikke om du er mest interessert i moderne historie, eller i litt eldre historie. Jeg liker svært godt bøkene til C. J. Sansom, som er en slags krimserie satt til Tudor-perioden i England. Kjempespennende, og man lærer veldig mye historie! I tillegg har jeg veldig sans for hovedpersonene i bøkene.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 Bøkene til Knut Braa inneholder en god del info om relativt nye historiske hendelser, selv om det ikke er hovedfokuset i bøkene. Det er skjønnlitteratur. Anonymkode: 6730c...f60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå