Gå til innhold

Katt med rift i øret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min har vært ute i hele dag og nå kom han hjem med rift i øret. Ser ut som at han har revet det opp, kanskje vært i en slåsskamp eller noe. Det blør litt, men ellers virker han frisk og rask. Burde vi dra til dyrlegen med det samme eller er dette ting som fikser seg selv? 

Anonymkode: 2612d...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min mening så fikser det seg selv. Bare rens øret en gang om dagen for sikkerhets skyld. 

Er du usikker så ring dyrlegen for å få råd :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det pleier fikse seg selv, men du må regne med at han for all fremtid vil komme til å ha et 'hakk' i øret.

Rens det med klorhexidin i kveld og i morgen så det lukker seg pent. Om du er litt hønemor så styrker du et veldig tynt lag bacimysin over også.

Anonymkode: 121eb...50e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Har renset med klorhexidin, så kan jeg kjøpe bacimysin i morgen. Er vel uansett greit å ha i tilfelle det skjer noe senere. 

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Katten renser det selv med å vaske seg...

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Har lest at det ikke stemmer og at det blir mer bakterier og fare for infeksjon. Det er derfor de burde ha på krage når de har sår, for å ikke slikke i det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Katten vil prøve å vaske et kutt/rift selv ja. Problemet er bare at de bakteriene katten har i munnen kan overføres til såret. Den som har katt som har blitt bitt av en annen katt vil vite at siden katteskinn er noe av det seigeste materialet Vår Herre har kreèrt så sprer en infeksjon seg under huden.

En annen sak er at de færreste katter når til sine egne ører med tungen. De slikker på labben og drar labben over øret. Hvor rent det blir mht. bakterievekst kan vetrinæren fortelle deg lenge og utdypende om.

Kutt i øret tilhører ikke de skadene som hyppigst gir infeksjon, men det skader ikke å rense et ferskt sår før det lukker seg.

En tube bacimysin er alltid greit å ha på lur i medisinskapet, også for oss på to bein ;) 

Jeg tok utgangspunkt i at det er den ytterste delen av øret katten har fått en flenge i (det er det som er mest vanlig), for bacimysin er skadelig hvis det kommer inn i øret og mellomøret.

Anonymkode: 121eb...50e

Skrevet

Du må bare holde øye med at såret gror på forsvarlig måte. Du trenger ikke å rense noe som helst. Hvis alt gror fint og katten virker ikke plaget så kan du bare droppe dyrelegen. Du kan eventuelt klippe bort hår med blodklumper slik at katten ikke prøver å kløre de bort. 

Ta en prat med dyrelege om katten er irritert eller du føler at såret blir verre.

Har selv vært borti øreproblemer med katt. Da var det frostskade og ørene falt av av seg selv. Ifølge dyrelege er det bedre å la det være dersom det er mulig :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, 2Bhonest skrev:

Hehe, ja det blir nok skikkelig renset av at katten sprer sine tarmbakterier og andre bakterier i såret sitt. 

Det er en grunn til at man får beskjed av dyrlege om å passe på at pus ikke slikker på sårene sine. Vår pus gjorde det en gang, endte med en heftig infeksjon. 

Anonymkode: 5ff36...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Kittlingur skrev:

Du må bare holde øye med at såret gror på forsvarlig måte. Du trenger ikke å rense noe som helst. Hvis alt gror fint og katten virker ikke plaget så kan du bare droppe dyrelegen. Du kan eventuelt klippe bort hår med blodklumper slik at katten ikke prøver å kløre de bort. 

Ta en prat med dyrelege om katten er irritert eller du føler at såret blir verre.

Har selv vært borti øreproblemer med katt. Da var det frostskade og ørene falt av av seg selv. Ifølge dyrelege er det bedre å la det være dersom det er mulig :) 

Åh herregud, vær så snill,. Ikke si du sendte egen katt ut i vinterlandskap og torturerte katten slik at ører falt av?

Håper ikke det var deg , men  NOEN asosiale jækler av katteeiere sender gjerne katter ut i døden og jeg forakter de inderlig!

Anonymkode: 20ee9...8a8

AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette-  er jo bare en katt. Ser folk tar usedvanlig lett på det og gir lang f, og forsøker spare penger og ikke dra til veterinær!

Jeg er ikke veterinær, men skjønner da såpass at katt overfører bakterier og kan gjøre verre!

Pøh, standarden er nok at katten til TS er blitt sendt ut igjen allerede med skadet øret.   Ta ansvar!

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh herregud, vær så snill,. Ikke si du sendte egen katt ut i vinterlandskap og torturerte katten slik at ører falt av?

Håper ikke det var deg , men  NOEN asosiale jækler av katteeiere sender gjerne katter ut i døden og jeg forakter de inderlig!

Faen hva feiler deg? Selvfølgelig sente jeg ikke katten ut for å tortuere ham!!!!  Hvordan kan du bare anta at jeg gjør slik? Hvor er fornuften egentlig? Jeg ønsker ikke å drepe katten min! Om jeg kunne ha unngått dette så ville jeg så klart ha gjort det. Men katten min ble borte rundt nyår og jeg prøvde å finne ham hver dag i tre uker. Han var derimot stengt inne et sted i tre uker og dukket opp utsultet på trappene hjemme en dag. Heldigvis mistet han kun ørene og det gikk bra med alt annet. 

Jeg tar god vare på mine dyr. De blir aldri dårlig behandlet eller neglasjert så lenge de lever!

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette-  er jo bare en katt. Ser folk tar usedvanlig lett på det og gir lang f, og forsøker spare penger og ikke dra til veterinær!

Jeg er ikke veterinær, men skjønner da såpass at katt overfører bakterier og kan gjøre verre!

Pøh, standarden er nok at katten til TS er blitt sendt ut igjen allerede med skadet øret.   Ta ansvar!

Gratulerer med dagens dummeste kommentar. Hvordan i alverden vet du dette? Hun spurgte jo bare hva hun skulle gjøre men du har jo klart å drite ts ut uten å ha peiling på forholdet til katten. Føler du deg bedre nå?

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Hvis du vil vite det så har ikke katten min vært ute igjen etter at han fikk såret. Han har vært inne, fått sårrens og kos. Han er aldri ute på vinteren eller på natten, bare når vi er hjemme på dagtid. Katten har forsikring, så målet var ikke å spare penger. Ville du ha dratt rett til legen om du fikk et sår selv? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Hvis du vil vite det så har ikke katten min vært ute igjen etter at han fikk såret. Han har vært inne, fått sårrens og kos. Han er aldri ute på vinteren eller på natten, bare når vi er hjemme på dagtid. Katten har forsikring, så målet var ikke å spare penger. Ville du ha dratt rett til legen om du fikk et sår selv? 

Bra. Jeg reagerer kun sterkt på historier jeg hører, der katter blir sendt ut i håpløse omgivelser. Hadde katten min blitt borte og lidd som i annen historie her hadde jeg  aldri tilgitt meg selv. Ja, jeg oppsøker veterinæren asap om usikker mht dyr. Ikke meg selv. Bra du I motsetning til mange i Norge ikke tatt for store sjsnser mht katten sin.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Kittlingur skrev:

Faen hva feiler deg? Selvfølgelig sente jeg ikke katten ut for å tortuere ham!!!!  Hvordan kan du bare anta at jeg gjør slik? Hvor er fornuften egentlig? Jeg ønsker ikke å drepe katten min! Om jeg kunne ha unngått dette så ville jeg så klart ha gjort det. Men katten min ble borte rundt nyår og jeg prøvde å finne ham hver dag i tre uker. Han var derimot stengt inne et sted i tre uker og dukket opp utsultet på trappene hjemme en dag. Heldigvis mistet han kun ørene og det gikk bra med alt annet. 

Jeg tar god vare på mine dyr. De blir aldri dårlig behandlet eller neglasjert så lenge de lever!

Personlig hadde jeg aldri tilgitt meg selv om noe slikt hadde skjedd. 

AnonymBruker
Skrevet

Til Kittlingur. Beklager om du blir støtt, jeg mener generelt. 

På generell basis så er listen for å sende katter ut,  om vinter, ved trafikkert veier etc veldig lav synes jeg. Det er så vanvittig mange katter som går for lut og kaldt vann, for mange som ikke kasterer, for mange som kjøper istedet for å adoptere  (jo flere kjøpt,  jo flere drept pga overflod). 

Der fins ikke villkatter, noen tror appåtil det. Det er katter som er forlatte og forsømte som er dømt til et ekstremt kort og brutalt liv.   Syns verdien til katter er veldig lav og det helt uakseptabelt 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...