Gjest liaa Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 Hei! Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å få boliglån som samboende studenter med en helt vanlig deltidsjobb? Litt detaljer om vår økonomiske situasjon: Vi er snart 20 år gamle, jeg begynner å studere fra høsten av. Jeg har fast deltidsjobb som jeg tjener ca 5000-6000 netto i måneden på, samt vanlig fullt studielån og stipend. Samboeren min skal jobbe fullt dette året, men neste år begynner hun også å studere, og vi regner med at hun da vil være i en lignende økonomisk situasjon som meg. Vår samlede nettoinntekt vil da ligge på 25 000-26 000 kr i måneden, minimum (litt varierende sum fra måned til måned for oss begge). Vi har begge vært flinke til å jobbe mye og spare, og regner med at vi vil ha dekket inn mesteparten av egenandelen vi trenger i løpet av det neste året. Det siste halvåret har begge jobbet, men vi har fokusert på å leve på den summen vi vil få utbetalt i måneden når vi studerer. Alt overskytende har vi spart til egenandel. Begge vil fortsette med dette det neste året, selv om samboeren min selvsagt vil få spart mer enn meg da jeg fra nå av bare skal jobbe deltid. Vi har slik funnet ut at vi KUNNE levd på bare studielån (siden vi er to), men fordi vi ønsker mer rom i økonomien velger vi å jobbe begge to. Vi mener selvsagt selv at vi definitivt vil evne å betjene et eventuelt boliglån, da månedlig nedbetalingssum ikke vil overstige vår nåværende leiesum med spesielt mye. Likevel virker det som at bankene ser noe annerledes på dette, de tar jo utgangspunkt i SIFOs budsjett, som er langt mindre nøkternt enn vårt. Ut fra hva jeg hører er det visst vanskelig å få lån som student, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor vi ikke skulle fått lån når vi har klart oss så fint med tilsvarende leieutgifter? Setter stor pris på alle svar!
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 Hvor mye lån skal dere ta opp? Hvor mye egenkapital har dere? Og hvor mye skal dere betale på lånet i måneden? Anonymkode: abb2d...914 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Vil anbefale dere å ta turen til banken :-) Da jeg søkte om lån så ikke banken på studielånet som en inntekt Anonymkode: 9d3c2...8a7
Tvist Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Dere må ha minst 15% egenkapital, eller i det minste en kausjonist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå