AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 Er i dialog ang. hybel nå og i stedet for depositum sier huseier at en heller betaler for første og siste mnd før innflytting og at det derfor ikke er depositum. Kontrakten er på 12 mnd. Tolker det da sånn at man ikke betaler husleie siste mnd av de 12 mnd man bor der. Har hørt flere gjøre det på samme måte, så det virker som dette er veldig vanlig. Er det det eller er bør jeg med en gang bli skeptisk? Kontrakten og huseier virker veldig skikkelige ellers, men lurer på om denne typen kontrakt er lov og om det er noe jeg bør gå med på. Anonymkode: ea990...01b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er i dialog ang. hybel nå og i stedet for depositum sier huseier at en heller betaler for første og siste mnd før innflytting og at det derfor ikke er depositum. Kontrakten er på 12 mnd. Tolker det da sånn at man ikke betaler husleie siste mnd av de 12 mnd man bor der. Har hørt flere gjøre det på samme måte, så det virker som dette er veldig vanlig. Er det det eller er bør jeg med en gang bli skeptisk? Kontrakten og huseier virker veldig skikkelige ellers, men lurer på om denne typen kontrakt er lov og om det er noe jeg bør gå med på. Anonymkode: ea990...01b Det er ikke lov og ikke noe du bør gå med på selv om andre gjør det. I realiteten gir du uteleieren en kreditt på mange tusen uten sikkerhet. Tenk gjennom følgende: Hva tror du skjer med pengene dine om uteleieren får problemer med sine kreditorer, som følge av for eksempel et skattekrav som fører til konkurs? De er tapt for alltid. Du må sikre pengene dine. I verste fall, selv om jeg ikke anbefaler dette heller, er at du tilbyr deg å opprette og betale for en depositumskonto selv. Den skal uansett stå i ditt navn og utleieren får ikke mer jobb enn at han må signere digitalt eller i banken. Men som sagt, også dette skal egentlig utleieren betale. Anonymkode: 8c7f6...f52 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Er dette et kollektiv? har samme kontrakt. Vi betaler dobbel husleie første mnd men slipper betale siste mnd. Er vel ikke normal praksis, men du velger vel selv om du vil eller ikke. Anonymkode: 8d89f...20a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #4 Skrevet 18. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tolker det da sånn at man ikke betaler husleie siste mnd av de 12 mnd man bor der Dette må du nesten få bekreftet, og helst skriftlig. For eksempel gjennom e-post hvor du stiller sprøsmålet. Er det det, så ville jeg ikke gjort noen stor sak ut av det og betalt den siste måneden på forskudd. Anonymkode: f1aaa...fef
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #5 Skrevet 18. juli 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov og ikke noe du bør gå med på selv om andre gjør det. I realiteten gir du uteleieren en kreditt på mange tusen uten sikkerhet. Tenk gjennom følgende: Hva tror du skjer med pengene dine om uteleieren får problemer med sine kreditorer, som følge av for eksempel et skattekrav som fører til konkurs? De er tapt for alltid. Du må sikre pengene dine. I verste fall, selv om jeg ikke anbefaler dette heller, er at du tilbyr deg å opprette og betale for en depositumskonto selv. Den skal uansett stå i ditt navn og utleieren får ikke mer jobb enn at han må signere digitalt eller i banken. Men som sagt, også dette skal egentlig utleieren betale. Anonymkode: 8c7f6...f52 Men dette er jo ikke penger TS skal ha tilbake, dette er betaling for siste mnd hun bor der. Dette er strengt tatt ikke rette måten å gjøre det på, men det innbærer ingen risiko for leietaker, så jeg hadde ikke lagd noe bråk rundt dette. Anonymkode: e399a...41f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #6 Skrevet 18. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette er jo ikke penger TS skal ha tilbake, dette er betaling for siste mnd hun bor der. Dette er strengt tatt ikke rette måten å gjøre det på, men det innbærer ingen risiko for leietaker, så jeg hadde ikke lagd noe bråk rundt dette. Anonymkode: e399a...41f Nei risikoen er ikke stor. Men om utleieren går konkurs er ikke konkursboet forpliktet til å ta over leieavtalen, det kan potensielt være stille leietaker i en kinkig situasjon. Siden leietaker kan måtte forlate boenheten før den tolvte måneden er gjennomført. Da har hun betalt for en vare hun ikke har fått, og må stille seg i kø som kreditor. Som i realiteten er en kø som ikke får dekning. Uansett er det lite poeng for en utleier å kreve den 12 måneden, med mindre det er for å sikre at leietaker blir boende i hele kontraktsperioden. Men til det har man kontrakt. Dessuten er den tolvte måneden ikke noe mer risikabel enn den ellevte. Så hvorfor utleieren vil denne forskuddsbetalingen er ikke lett å bli klok på. Bortsett fra at han vil ha gratis kreditt fra leietakerene sine. TS: Få det bekreftet at du har tolket det riktig. I så ville nok ikke jeg heller gjort noen stor sak av det. Anonymkode: 8c7f6...f52
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #7 Skrevet 18. juli 2016 Se punkt 6 i denne linken; http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/leie-ut-bolig/ Anonymkode: 7dbd7...197
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Når man leier en bolig betaler man leien vanligvis den 1. i måneden (eller siste i forrige måned) og denne gjelder da som forskuddsleie for den kommende måneden. I tillegg kan huseier ta et depositum som skal sikres på en depositumkonto i leietakers navn der kostnaden for å opprette denne tilfaller utleier og rentene tilfaller leietaker. I tillegg kan huseier ta betalt akonto for strøm og Internett. Dette er det eneste som er lov. Dvs at forskuddsleie for to måneder er ikke lov. Jeg har selv sagt ja til dette en gang - heldigvis en seriøs utleier. Jeg måtte pent betale siste måned også, men fikk denne husleien igjen sa jeg flyttet og boligen var gjennomgått. En uhederlig utleier kan da finne alle mulige feil for å beholde den ekstra leien, og du som leier har ingen beskyttelse. Bidra til at det blir slutt på denne dårlige praksisen og krev depositum konto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå