Gå til innhold

Kano eller kajakk?

Utenegenart

Anbefalte innlegg

Kommer til å bo nære fin padleelv fra høsten av, og har lyst til å utnytte det, først og fremst til småturer og trening opp motstrøms til jeg ikke orker mer og snur, selv om jeg har bil og kan skaffe takstativ til lengre turer i andre vassdrag osv.

Er komfortabel med både kano og kajakk fra før, og tenkte egentlig mest på kajakk nå da den er enkel og grei å få med seg når man holder på alene, men har en samboer som jeg kanskje kan få med ut innimellom og, så da blir liksom kano med i andre runde av vurderingen og. En kano blir jo en del rimeligere enn to kajakker.

Hva tror dere det er mest realistisk at jeg får brukt? 

Egentlig åpen for alt av innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

En kano er ikke nødvendigvis rimeligere. Kommer helt an på hva du er ute etter. Skal du reise mye med kano bør du kanskje velge en som er sammenleggbar. Kano gir heller ikke så mye trening som kajakk gjør, så ville valgt det dersom det er trening du er ute etter.

Kano er også vanskeligere å padle i alene, og mot strømmen kan jo bli et utfordring uansett hva du velger.

Skal du ha med ustyr på lengre turer er kanoen mere egnet.

Husk å trene på livredning i kano/kajakk og hold dere nær land. Mange som omkommer i kano, desverre.

Lykke til med valget:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

Kajakk, uten tvil! Tandemkajakk er forøvrig stort sett lettere å padle alene enn en kano er, om du skal ha mannen din med i betraktningen. Et alternativ til tandemkajakk / kano kan være å melde seg inn i den lokale padleklubben, da kan det være at mannen din får låne kajakk der de gangene han er med. Det er mye lettere å få lånt utstyr når man er en del av miljøet. 

Lykke til med kjøpet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...