Gå til innhold

Terteform til ostekake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et par uhell med at springforma ikke er tett nok når jeg har forsøkt å lage ostekake (av typen som ikke stekes). Lurer derfor på om det kan være en god idé å lage kaken i en terteform i stedet? Eller blir det bare gris å forsyne seg av kaken da? Evt andre triks for at røren ikke skal renne utover hele kjøleskapet mitt? :(

Anonymkode: 5373c...758

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt et par uhell med at springforma ikke er tett nok når jeg har forsøkt å lage ostekake (av typen som ikke stekes). Lurer derfor på om det kan være en god idé å lage kaken i en terteform i stedet? Eller blir det bare gris å forsyne seg av kaken da? Evt andre triks for at røren ikke skal renne utover hele kjøleskapet mitt? :(

Anonymkode: 5373c...758

Svarte på samme i en annen tråd, tror jeg? (Vet ikke om det var din, så svarer her uansett) Lag kaken rett på serveringsfatet/tallerkenen du skal ha kaken på. Bruk fatet som bunn, legg springformen oppå. Ha mindre smør i kjeksbunnen, det kan virke for tørt, men væske fra kaken vil synke ned i likevel. Så kjeksbunnen bør ikke virke særlig fuktig når du lager den/legger bunnen oppi formen på tallerken. Da hindrer du at det ikke renner utover! :) Sikker på det vil gå fint om du minsker smørmengde i kjeksen! (lag det slik at du tenker at det blir for lite smør) Om du følger det, men fortsatt er usikker, kan du sette kakefatet i kjøleskapet, men oppå litt aluminiumsfolie der du bøyer kantene rundt litt opp. Da kommer det uansett ikke noe søl i kjøleskapet! ;) 

Skrevet

Ps. du kan jo lage i terteform, som du spør om, dersom den er så stor at springformkantene går innenfor de bølgemønsterformen på terteformen. Da blir det enklere å ta opp stykker også, og ingen søl utenfor formen som søler i kjøleskapet. ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Sett springformen på et fat eller stekeplate?

Anonymkode: cf678...d61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...